Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با این دستورالعمل به نظر می رسد که هیچ محدودیتی بر روی نرخ ارز مورد معامله وجود ندارد و تعیین نرخ کاملا به توافق بین صادرکننده و واردکننده منوط شده است. نکته جالب تر این است که هیچ اشاره ای به ایجاد بازار متشکلی برای تعیین نرخ نیز نشده است...

با انتشار دستورالعمل جدید ارزی دیگر فاصله ای با نرخ ارز توافقی نداریم!؟

بورس24 : بالاخره امروز دستورالعمل جدید واردات در مقابل صادرات از سوی سازمان توسعه تجارت اعلام شد. این دستورالعمل نحوه و مکانیزم اجرایی انتقال اظهارنامه صادراتی از سوی صادرکنندگان خرد به واردکنندگان گروه کالایی اولویت سوم را کاملا مشخص کرده است. این دستورالعمل رابطه بین صادرکننده، واردکنندگان و بانک های عامل را در سامانه جامع تجارت و سایر سامانه های ارزی کاملا مشخص کرده است. همچنین مسیر و بروکراسی اداری تا ترخیص کالا مشخص شده است.

مهمترین نکته این دستورالعمل برای شرکت های صادر کننده بورسی که کالاهایشان مشمول واریز ارز به سامانه نیما با نرخ مصوب نیست، ماده و تبصره ماده 1 است :

1- صادرکننده می تواند اطلاعات پروانه صادراتی خود را به سایر واردکنندگان ، جهت تامین ارز ثبت سفارش هایشان منتقل نمایند، سازمان توسعه تجارت و اتاق ها می توانند در جهت این شناسایی و ارتباط اقدام نمایند .

تبصره : واگذاری پروانه صادراتی و یا ارز معامله شده، خارج از سامانه و بر اساس توافق طرفین صورت می گیرد. صادرکننده می تواند در چند مرحله و به صورت شکسته و یا به طور یکجا میزان ارز قابل واگذاری خود را اعلام نماید .

در این تبصره هم واگذاری پروانه صادراتی دیده شده و هم صحبت از معامله ارز شده است. ضمنا اعلام شده که این نرخ بر اساس توافق طرفین خواهد بود و خارج از سامانه صورت می گیرد. شناسایی و ارتباط بین صادرکننده و واردکننده نیز از طریق سازمان توسعه تجارت و اتاق های بازرگانی انجام می گیرد.

بررسی بورس24 حاکی از آن است : با این دستورالعمل به نظر می رسد که هیچ محدودیتی بر روی نرخ ارز مورد معامله وجود ندارد و تعیین نرخ کاملا به توافق بین صادرکننده و واردکننده منوط شده است. نکته جالب تر این است که هیچ اشاره ای به ایجاد بازار متشکلی برای تعیین نرخ نیز نشده است.

به نظر می رسد این دستورالعمل هر چند دارای نکات بسیار مثبتی است که در بالا به آن اشاره شد ، ولی ابهاماتی نیز دارد. قبلا تعیین قیمت و معاملات توافقی قرار بود که در بازاری متشکل انجام شود که در این دستورالعمل چنین چیزی دیده نمی شود.

از چند روز دیگر گزارش های مالی عمدتا میان دوره ای شرکت های بورسی و فرابورسی منتشر خواهد شد ولی هنوز نرخ ارز توافقی مشخص نشده است. هنوز معلوم نیست که شرکت های صادر کننده خرد یا وارد کنندگان کالاهای اولویت سوم با چه نرخی بایستی درآمدها، هزینه ها، منابع و مصارف ارزی خود را تسعیر و در صورت های مالی اعمال خواهند کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24