Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

آیا بازار املاک در شهر تهران، حبابی است؟این پرسشی است که در هفته­ های اخیر به کرات از طرف بخصوص خریداران ملک و به ندرت توسط دلالان و برخی اظهارنظر کننده ها در حوزه اقتصاد مسکن مطرح می شود. حبابی بودن یک بازار به معنی آن است که باید انتظار کاهش قیمت ها را در آن بازار داشته باشیم و برعکس...

زمین و مسکن حباب دارد؟

بورس24 : آیا بازار املاک در شهر تهران، حبابی است؟این پرسشی است که در هفته­ های اخیر به کرات از طرف بخصوص خریداران ملک و به ندرت توسط دلالان و برخی اظهارنظر کننده ها در حوزه اقتصاد مسکن مطرح می شود.

حبابی بودن یک بازار به معنی آن است که باید انتظار کاهش قیمت ها را در آن بازار داشته باشیم و برعکس.

بررسی میدانی خبرنگار بورس24 حاکی از آن است : در بازار واحدهای مسکونی تهران، اگر چه قیمت ها با جهش کم سابقه (رشد بیش از 40 درصدی نسبت به پارسال) مواجه شده و توان خرید برای مصرف کننده ها تقریباً از دست رفته است اما شاخص حباب که از نسبت قیمت به اجاره محاسبه می شود، نشان می دهد حباب قیمتی در حال شکل گیری است. البته در بازار مسکن، حتی اگر حباب هم وجود نداشته باشد، خروج خریداران از بازار به خاطر غیر قابل تحمل بودن قیمت ها می تواند باعث کاهش قیمت شود.

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان در این باره اعلام کرد: عاملی که در آینده افزایش‌ قیمت­ ها در بخش مسکن را محدود می‌کند قدرت خرید مردم است.

عبده تبریزی معتقد است: خریداران مسکن در مواجهه به رشد شدید قیمت، دو رفتار از خود بروز خواهند داد. یک گروه از آنها، سراغ واحدهای ضعیف­ تر می رود و گروه دیگر از بازار معاملات خارج خواهد شد.

نتیجه نهایی هر دو رفتار، کند شدن روند رشد قیمت در مناطق بالای شهر است.

اما در بازار زمین، مقایسه میزان رشد قیمت با میزان تورم عمومی مشخص می کند: حبابی که سال های 90 تا 92 در این بازار شکل گرفت، در حال تخلیه شدن است. در پایان سال گذشته املاک کلنگی در تهران با قیمت سال 92 معامله می شدند. این یعنی آنکه اگر چه تورم عمومی در این فاصله، بیش از 50 درصد شده اما قیمت زمین متناسب با آن رشد پیدا نکرده است؛ موضوعی که عبده تبریزی از آن تحت عنوان در حال تخلیه بودن حباب زمین یاد می کند.

اگر چه حباب زمین در حال تخلیه شدن است اما مالکان کلنگی قیمت ها را متناسب با رشد قیمت در بازار مسکن، بالا برده اند که در این صورت باید منتظر رکود معاملاتی در این بازار بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24