Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تنگه هرمز که روزانه یک سوم از نفت جهان از طریق آن ترانزیت می شود، یک آبراه استراتژیک است که تولید کنندگان نفت خاورمیانه را به بازارهای مهم نفتی در آسیا اقیانوسیه، اروپا، آمریکای شمالی و سایر مناطق متصل می سازد.

گزارش رویترز از مهمترین تنگه دنیا؛ صادرات نفت و گاز ۶ کشور در خطر است؟

بورس24 : خبرگزاری انگلیسی رویترز مدعی شد، این هفته، ایران تهدید کرد که در پاسخ به ممنوعیت صادرات نفت ایران از سوی آمریکا، جلوی عبور نفتکش ها از این آبراه را خواهد گرفت.

این آبراه بین المللی در حد فاصل میان ساحل ایران و عمان قرار دارد و خلیج فارس را به دریای عمان و دریای عرب متصل می سازد. باریک ترین نقطه عبور این تنگه 21 مایل عرض دارد، اما عرض مسیر قابل کشتیرانی آن در هر جهت تنها دو مایل است.

بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال 2016 روزانه 18.5 میلیون بشکه نفت از این تنگه ترانزیت شده که 9 درصد نسبت به سال 2015 افزایش داشته است. این رقم معادل 30 درصد کل نفت خام و سایر مایعات ترانزیتی جهان از مسیر دریا بوده است.

بر اساس تحلیل های نفتی موسسه وورتکسا، نفت خام و میعانات ترانزیتی از تنگه هرمز در سال 2017، حدود17.2 میلیون بشکه در روز و در نیمه نخست سال 2018، حدود 17.4 میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

بخش عمده نفت صادراتی کشورهای عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از طریق این تنگه به بازارهای جهانی ارسال می شود. این تنگه همچنین مسیر عبور تقریبا کل ال ان جی صادراتی قطر است.

در طول جنگ 8 ساله ایران و عراق، دو طرف جنگ به دنبال اختلال در صادرات نفت طرف مقابل بودند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، وظیفه خود را حفاظت از کشتی های تجاری عبوری از این منطقه اعلام کرده است.

موسسه انرژی پتروماتریکس که آمد و شد ناوهای هواپیمابر آمریکایی به این منطقه را رصد می کند گفته، در حال حاضر هیچ ناو هواپیمابری در خلیج فارس حضور ندارد. در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، همواره یک تا دو ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس حضور داشته و در دوران اوباما در مقاطع کوتاهی خلیج فارس خالی از وجود ناوهای آمریکایی بوده است.

اتفاقات رخ داده در تنگه:

-در جولای 1988 ناوهواپیما بر وینسنس آمریکا یک هواپیمای مسافربری ایرانی را ساقط کرد و تمام 290 سرنشین این هواپیما را به شهادت رساند. واشنگتن بعدا مدعی شد که خدمه ناو این هواپیما را با یک جنگنده اشباه گرفته بود! این جنایت در شرایطی صورت گرفت که ناو وینسنس به گفته آمریکایی ها برای حفاظت از کشتی های بی طرف در مقابل حملات ایران در منطقه حاضر بود.

-در اوایل سال 2008 آمریکا مدعی شد، قایق های ایرانی با نزدیک شدن به 3 کشتی های جنگی آمریکا آنها را تهدید کرده اند.

-در ژوئن 2008، سردار محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران گفت، در صورتی که ایران هدف حمله قرار بگیرد، کنترل هایی را بر کشتی های عبوری از تنگه اعمال خواهد کرد.

-در جولای 2010 یک تانکر نفتکش ژاپنی به نام ام استار در تنگه مورد حمله قرار گرفت. یک گروه پیکارجو به نام گردان های عبدالله عظام که با القاعده مرتبط بود مسئولیت حمله را بر عهده گرفت.

-در ژانویه 2012، ایران تهدید کرد به تلافی تحریم های آمریکا و اروپا که صادرات نفت این کشور را هدف قرار داده بود، تنگه هرمز را خواهد بست.

-در می 2015، کشتی های ایرانی به سمت یک تانکر سنگاپوری که گفته می شد به یک تاسیسات نفتی ایران آسیب رسانده تیراندازی کردند و موجب فرار کشتی شدند. نیروهای ایرانی یک کشتی کانتینری را در تنگه توقیف کردند.

-در سوم جولای امسال، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران تلویحا تهدید کرد که در واکنش به اقدام آمریکا برای توقف صادرات ایران ممکن است مانع از صدور نفت سایر کشورهای منطقه از طریق تنگه شود. روز بعد از آن فرمانده سپاه پاسداران ایران تصریح کرد که اگر صادرات نفت این کشور متوقف شود، ایران جلوی تمام نفت صادراتی از تنگه هرمز را خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24