Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سرانجام اوراق پیش فروش سکه چه شد؟ محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سرانجام انتشار اوراق پیش فروش سکه با نماد عسکه به خبرنگار بورس ٢۴ گفت: با توجه به این که بانک مرکزی این ابزارها را فروخته، در نتیجه باید اعلام کند که این موارد معاف از مالیات است یا خیر؟

دلایل تعویق در انتشار اوراق سکه اعلام شد

یک مقام نظارتی درباره سرانجام اوراق پیش فروش سکه و دلایل تعویق در انتشار گسترده این اوراق اقدام به شفاف سازی کرد.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سرانجام انتشار اوراق پیش فروش سکه با نماد "عسکه" به خبرنگار بورس24 گفت: با توجه به این که بانک مرکزی این ابزارها را فروخته، در نتیجه باید اعلام کند که این موارد معاف از مالیات است یا خیر؟

وی گفت: در بازار سرمایه به فروش سهام 0.5 در صد مالیات مقطوع تعلق می گیرد و خرید سهام هم مالیاتی ندارد. اما این سکه ها به هر حال در نهایت به یک شخص فروخته می شوند.فروشنده نهایی با فروش این ابزار که به پشتوانه سکه ای که بانک مرکزی پیش فروش کرده ، این ابزار را خریداری نموده و از این محل درآمدی شناسایی می کند. در صورتی که معامله فیزیکی انجام نمی شد، این ابزار مالی خرید و فروش معاف از مالیات بود.

وی گفت: اما با توجه به تحویل فیزیکی آن، به هر حال مالیاتی به آن تحمیل می شود ، حال آن که مالیات را شخص باید بدهد یا کسی که از ابتدا پیش خرید کرده است؟ این در اختیار سازمان نیست و بانک مرکزی طرف حساب است و این موارد را شفاف می کند.

این مقام نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به هر حال مواردی هم وجود دارد که باید بانک مرکزی این موارد را شفاف نماید. این که این ابزار های مالی به پشتوانه بانک مرکزی ، بازارگردان دارد یا خیر؟ یا باید نحوه مالیات پرداختی از سوی فروشنده و خریدار مشخص شود. به هر حال ما آماده ایم به محض شفافیت و مشخص شدن همه این موارد نمادهای اوراق پیش فروش سکه را بازگشایی کنیم.

شایان ذکر است ، چند هفته ای است که مسئولان بانک مرکزی از تبدیل سکه های پیش فروش شده در سررسید های سه ماهه ، 6 ماهه ، 9 ماهه ، 12 ماهه و دو ساله به اوراق صحبت می کنند.اما ماجرا چیست؟آیا تحویل فیزیکی این سکه ها منتفی شده؟

ظاهرا داستان از این قرار است که اوراق «سکه های پیش فروش شده» به دلیل امکان ایجاد فروش سکه ها قبل از سررسید و تحویل فیزیکی منتشر می شود و تحویل فیزیکی آن منتفی نیست.یعنی اگر شما در فروردین 97 برای دوره 6 ماهه سکه ثبت نام کرده باشید ، برای رسیدن به سکه خود باید تا مهر 97 صبر کنید و شاید تا آن موقع سکه نوسان های منفی و مثبتی داشته باشد ، حال شما می توانید با استفاده از این اوراق از طریق بورس کالا سکه های تحویل مهر خود را بفروشید آن هم با قیمت های نزدیک به بازار!

این طرح به طور کلی طرح مناسبی ارزیابی شده و تا حد زیادی می تواند از التهاب بازار سکه دست کم برای مدتی کوتاه بکاهد ، البته متغیرهایی همچون قیمت ، بازارگردانی و شرط تحویل فیزیکی به خریدار اوراق جزو علامت سوال هایی است که باید منتظر شفاف شدن آن ها بود.تا این لحظه هنوز مجوز انتشار این اوراق صادر نشده ، لکن نماد این اوراق تحت عنوان «عسکه» در تابلوی معاملات بورس کالا ایجاد شده و احتمالا در همین روزها شاهد رونمایی از این ابزار مالی جدید خواهیم بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24