Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : یکی از نمادهای غایب بازار سرمایه بانک دی است. نماد این بانک از ٢٩ تیر ماه سال ١٣٩۵ یعنی حدود دو سال قبل به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام متوقف شده و تا امروز از گردونه معاملات غایب بوده است. این بانک طی ماه های گذشته سعی کرد تا با تهیه و انتشار گزارش های مورد نیاز اقدامات لازم را جهت بازگشایی نماد را فراهم کند. به همین منظور کلیه گزارش های مورد نیاز برای گشایش نماد که سازمان از بانک دی درخواست کرده بود اعم از گزارش های عملکرد فعالیت ماهانه و همچنین صورت های مالی میان دوره ای را تهیه و منتشر کرد. بر مبنای تازه ترین اطلاعات منتشر شده بانک دی در پایان سال مالی ٩۴ مبلغ یک هزار و ۶۵٠ میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده اما این مبلغ در پایان سال مالی ٩۵ جای خود را به زیان ١٣ هزار و ۴٩٩ میلیارد ریالی داده است...

بازگشایی قریب الوقوع نماد بانک دی پس از دوسال غیبت / سهامداران به چند نکته کلیدی دقت کنند

بورس24 : یکی از نمادهای غایب بازار سرمایه بانک دی است. نماد این بانک از 29 تیر ماه سال 1395 یعنی حدود دو سال قبل به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام متوقف شده و تا امروز از گردونه معاملات غایب بوده است.

این بانک طی ماه های گذشته سعی کرد تا با تهیه و انتشار گزارش های مورد نیاز اقدامات لازم را جهت بازگشایی نماد را فراهم کند. به همین منظور کلیه گزارش های مورد نیاز برای گشایش نماد که سازمان از بانک دی درخواست کرده بود اعم از گزارش های عملکرد فعالیت ماهانه و همچنین صورت های مالی میان دوره ای را تهیه و منتشر کرد.

بر مبنای تازه ترین اطلاعات منتشر شده بانک دی در پایان سال مالی 94 مبلغ یک هزار و 650 میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده اما این مبلغ در پایان سال مالی 95 جای خود را به زیان 13 هزار و 499 میلیارد ریالی داده است. در پایان سال مالی 96 و بر اساس گزارش حسابرسی نشده دوره 12 ماهه 96 زیان خالص بانک دی به 29 هزار و 777 میلیارد ریال افزایش یافته که به ازای هر سهم 4،653 ریال زیان را تحمیل کرده است.

اما ماجرای بانک دی به همین جا ختم نمی شود. این بانک دارایی های ارزنده ای دارد که می تواند با فروش آن ها وضعیت خود را تا حد زیادی بهبود دهد. از سوی دیگر مدیران این شرکت برنامه هایی را در نظر دارند تا بتوانند به ساختار مالی دی کمک های بیشتری نمایند.

خروج بانک دی از زیان انباشته محتمل است؟

طبق اطلاعیه ای که بانک دی روز گذشته منتشر کرد و بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 95 زیان انباشته بانک دی معادل مبلغ 12 هزار و 812 میلیارد ریال و طبق صورت های مالی حسابرسی نشده منتهی به پایان اسفند 96 زیان انباشته این بانک برابر با مبلغ 42 هزار و 590 میلیارد ریال است.

اما یکی از دارایی های ارزشمند این بانک شرکت تولید نیروی برق دماوند است که فروش آن می تواند کمک بسزایی به وضعیت شرکت و خروج آن از زیان انباشته نماید. در این اطلاعیه آمده است که در پی تصمیم هیات مدیره بانک و در راستای رعایت قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و همچنین ارتقای نظام مالی کشور، جهت فروش یا واگذاری دارایی های مازاد بانک و شرکت های گروه مالی دی از جمله 97 درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند و سهام شرکت سرمایه گذاری بوعلی و سهام سایر شرکت های غیربورسی و همچنین سایر سرمایه گذاری های انجام شده در املاک و پروژه های در جریان ساخت شرکت تدابیری را در نظر گرفته است.

با توجه به زیان انباشته شرکت بدیهی است که با فروش این دارایی ها، مبلغ قابل توجهی از زیان شرکت کاسته خواهد شد. درباره این نیروگاه باید گفت که با هدف بهره برداری، نگهداری و تعمیرات نیروگاه های برق در سال 1381 تاسیس شده و مسئولیت اصلی آن بهره برداری، نگهداری و تعمیرات نیروگاه بزرگ سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت (دماوند) است.

شرکت مدیریت تولید برق دماوند که بزرگ ترین نیروگاه سیکل ترکیبی خاورمیانه به شمار می رود تامین کننده حدود 20 درصد از برق شهر تهران و حدود 8 درصد از برق کل کشور است.

علاوه بر اهمیت و ارزش این نیروگاه نکته قابل توجه دیگر در این خصوص ارزش جایگزینی بالای نیروگاه برق دماوند است. با توجه به رشد قیمت ارز و تجهیزات نیروگاه دماوند که بر اساس یورو محاسبه می شود ارزش جایگزینی این نیروگاه اهمیت بسزایی دارد که قطعا در زمان واگذاری و عرضه سهام این نیروگاه به آن توجه خواهد شد و به نظر می رسد که در ارزشگذاری سهام آن تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

افزون بر این نیروگاه، بانک دی سرمایه گذاری های مناسبی در بخش املاک نیز انجام داده که با توجه به بهبود وضعیت معاملات املاک و رشد نرخ در این بازار به نظر می رسد بانک دی بتواند سود مناسبی را از این محل شناسایی کند.

سرمایه دی افزایش می یابد

به جز فروش اموال مازاد جهت خروج شرکت از زیان هیات مدیره و مدیران این بانک برنامه مهم دیگری را در دست دارند که به منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک دی برنامه ریزی شده است. این برنامه ها در خصوص اصلاح ساختار مالی و افزایش سرمایه بانک در جریان است که هنوز در مرحله بررسی قرار دارد و به تائید هیات مدیره نرسیده است.

بنابراین با توجه به برنامه های مهم شرکت شامل فروش اموال مازاد و خروج از زیان انباشته و همچنین تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور افزایش سرمایه و با هدف بهبود ساختار مالی به نظر می رسد پس از بازگشایی نماد بانک دی روند قابل قبولی را تجربه نماید.

بازارگردان به مدد «دی» می آید

به رغم این که به نظر می رسد در روزهای اولیه بازگشایی نماد بسیاری از سهامداران دی که حدود دو سال است که سرمایه آن ها به اصطلاح قفل شده، اقدام به عرضه و فروش سهام خود خواهند کرد اما شرکت برای این منظور نیز تدابیری را در نظر گرفته است.

بانک دی اقدام به راه اندازی صندوق بازارگردانی به نام گروه مالی دی کرده که هدف این صندوق حمایت از سهم های بورسی گروه مالی دی است که این سهام شامل سهام بانک دی و نیروگاه دماوند است. تاکنون این صندوق بازارگردانی برای حمایت از سهام نیروگاه دماوند فعالیت هایی انجام داده و پس از بازگشایی نماد بانک دی نیز بر روی این نماد فعالیت خواهد کرد. در واقع مسئولیت اصلی این صندوق بازارگردانی این است که پس از بازگشایی نماد بانک دی با توجه به توقف طولانی مدت این نماد، اگر با فشار فروش همراه شد به نوعی از منافع سهامداران حمایت نماید. بنابراین از این بابت نیز جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

بازگشایی قریب الوقوع بانک دی

روز گذشته سید مهدی علم الهدی معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در اطلاعیه ای از اعطای مهلت یک ساله به بانک دی جهت ارائه صورت های مالی سالانه حسابرسی شده منتهی به 29 اسفند 97 و حداکثر تا پایان تیر 98 جهت خروج از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت خبر داده است.بر اساس این اطلاعیه چنانچه بانک دی در مهلت مقرر نسبت به خروج از ماده 141 قانون تجارت اقدام ننماید ، پذیرش بانک در بازار دوم فرابورس لغو خواهد شد.

با توجه به این اطلاعیه و همچنین توضیحات شرکت در خصوص موضوع زیان انباشته شرکت که یکی از نواقص اطلاعات جهت بازگشایی نماد دی بود، به نظر می رسد به زودی باید منتظر بازگشایی نماد دی و بازگشت آن به گردونه معاملات باشیم. از طرفی با توجه به سیاست های هیات مدیره جدید بانک دی که از تیر ماه سال 96 مسئولیت این بانک را بر عهده گرفته و رویکرد آن مبنی بر افزایش شفاف سازی به نظر می رسد ، فصل جدیدی برای بانک دی و سهام آن در راه باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24