Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

معاون اول رئیس جمهور با اشاره نقش برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در نوسانات ارزی اخیر ایران گفت: روسیاهان منطقه مشکلاتی را برای تامین اسکناس ارز ایران فراهم آوردند.

جهانگیری اعلام کرد؛ فروش نفت ایران در بورس

بورس24 : اسحاق جهانگیری با حضور در مراسم روز ملی صنعت و معدن، با اشاره به اینکه من شب گذشته متوجه شدم که باید در مراسم روز ملی صنعت و معدن سخنرانی کنم، اظهارداشت: معمولا برنامه من هفتگی تنظیم می‌شود، اما به دلیل ارادتم به فعالین اقتصادی و شخص آقای شریعتمداری در این مراسم حاضر شدم البته وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به دنبال افراد دیگری برای حضور در این مراسم بود، اما وقتی فردی برای حضور در این مراسم هماهنگ نشده، به سراغ من آمدند.

وی با بیان اینکه صنعت و معدن به عنوان نقطه توسعه کشور است، افزود: در کشورهای توسعه صنعتی بخش خدماتی سهم بالای نسبت صنایع دارند که عامل آن ارتقا حوزه صنعت است. به این معنا که راه اندازی هر صنعت، دهها رشته خدماتی دیگر را هم نظیر بانک، خدمات پس از فروش و مواردی از این دست را فعال می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: امروز ایران در ابتدای مسیر توسعه قرار دارد به نحوی که دولت و صنعتگران هر یک نقش‌هایی را در این مسیر توسعه بر عهده دارند .

جهانگیری تصریح کرد: دولت باید فضای پیش برنده اقتصاد را برای حمایت از تولید به کار گیرد، به همین دلیل در ابتدای دولت یازدهم، خود را به تیم اقتصادی قوی مجهز کرد زیرا به دنبال ثبات در فضای فعالیت‌های اقتصادی کشور بودیم. در این مسیر به دعواهای بی خود و بی جهت داخلی نیز پایان دادیم. این در حالی است که اگر صدای واحدی از مسئولان به گوش فعالان اقتصادی برسد، آنها آرامش بیشتری خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه در مسیر توسعه اقتصادی بعد از ١٨ ماه مذاکرات فشرده در سیاست خارجی به برجام رسیدیم ، افزود: در این مذاکره نفس‌گیر به یک توافق بین المللی دست یافتیم. این در حالی است که شوک اقتصادی سالهای 91 و 92، به شدت قدرت خرید مردم را کاهش داده بود؛ این در حالی است که طبقات ضعیف، قدرت درک تورم پایین و رشد اقتصادی بالا را نداشتند و حتی دستاورد برجام برای مردم ملموس نبود. باید این دوره طولانی را طی و به دوره قبل از شوک برسیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به روی کار آمدن ترامپ، اعلام کرد که می‌خواهم با شما شفاف‌تر صحبت کنم گفت: اینکه در کشورهای جهان سوم، مقررات و قواعد بین المللی گاهی مورد بی اعتنایی قرار گیرد، امری مرسوم بوده است، اما وقتی که از طرف قدرتهای غربی، توافقات بین المللی زیر سوال رود، کشورهای دنیا نگران و مضطرب می‌شوند. رئیس جمهور آمریکا مدعی است برجام را بدترین توافق دوران حیات آمریکا دانست و منافع امریکا در آن تأمین نشده است این در حالیکه در روند مذکرات همیشه تیم مذاکره کننده اروپایی ها همیشه بیش از 150 نفر بود و طرف ایرانی داخلی تیم 30 نفره بود چطور است که تیم های آنها این حجم از افراد منافع خود را نادیده گرفته باشند.

*نقش روسیاهان منطقه در نوسانات اخیر ارزی ایران

معاون اول رئیس جمهور، جریانی مرکب از اسرائیل، آمریکا و سعودی‌ها را مسبب آن دانست که ایران از روند رو به رشد اقتصادی باز ماند، تصریح کرد: این گونه اقدامات در حالی ایجاد شد که رابطه بین دولت و بخش خصوصی بسیار تقویت شده و حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور توسعه پیدا کرده بود. آنها امروز می‌خواهند که این رابطه را بر هم بزنند.

وی در ادامه به محدودیت‌هایی که علیه فعالان اقتصادی از سوی کشورهای منطقه اعمال شده است اشاره کرد و اظهارداشت: این کشورها که اکنون به دلایلی نمی‌خواهیم نام این کشورها را ذکر کنیم، عددی نیستند که بتوانند آرامش خلیج فارس را تامین کنند. آنها روسیاهان منطقه خواهند بود. آنها مشکلاتی را برای تامین اسکناس ارز ایران فراهم آوردند، این در حالی است که نیاز اسکناس به دلیل محدودیت کارتهای اعتباری بین المللی، در ایران بسیار بالا است.

جهانگیری تأکید کرد: وقتی که روی اسکناس محدودیت اعمال کردند، تقاضای اسکناس با تقاضاهای دیگری روبرو شد، در این شرایط وقتی که فضا ملتهب باشد، عده ای برای خرید ارز به بازار مراجعه می کنند تا اسکناس بخرند تا در منزل نگاه دارند؛ حجم این تقاضا روشن نیست و در زمان فروش آنها نیز مصرف اصلی آنها مشخص نیست.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه تامین اسکناس به راحتی مشخص نیست ، گفت: البته حجم تقاضا نیز معلوم نیست و همین امر بازار اسکناس را تحت تاثیر قرار داده و قیمت ارز را تغییر داده است. این در حالی است که در ماههای آبان و آذر، نفت به خوبی فروش می رفت و در تقاضا و عرضه عدم تعادل وجود نداشت.

*شرط پیش رو گذاشتن مشکلات چیست؟

جهانگیری در ادامه صحبت های خود در مراسم روز صنعت و معدن با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران به دلیل وابستگی به درآمدهای نفتی، رنج بسیاری را متحمل شده است. افزود: همچنان نقش بخش خصوصی ایران در فعالیت های اقتصادی کمرنگ است، البته ما هم قبول داریم که نباید همه چیز را به تحریم و مسائل بین المللی نسبت داد. همین امر عاملی شده تا ما همیشه با این بیماری روبه رو و شاهد تورم مزمن دورقمی در اقتصاد باشیم. و نتیجه این مشکل عدم شکل کیری درست نظام بانکی است.

وی افزود: مشکلات مثل اتاق باروتی است که جرقه ای می تواند تلاطم ایجاد کند. ما به عنوان ایران و ایرانی‌ها، دولت ایران و ملت ایران قادر هستیم که مشکلاتی که اکنون برای اقتصاد ایران طراحی شده است را پشت سر قرار دهیم. اما برای اجرای این موضع نیازمند شروطی هستیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه شرط اول این است که با روحیه باشیم، تصریح کرد: مشکلات وجود دارد، ولی صنعتگران در دوران بمباران نیز واحدهای صنعتی خود را اداره کرده و نیازهای جنگ و جبهه را در کارخانه ها تولید کردند.

جهانگیری اضافه کرد: دلیلی ندارد که اگر صدای یک مشکل درآمده، احساس کنیم که چه می خواهد بشود. هیچی نمی شود. ما بهتر از گذشته اگر راهبرد خوبی را انتخاب کنیم، می توانیم کشور را اداره کنیم. ما زیر پا گذاشتن مقررات بین المللی، بی احترامی به ملت ایران و مواردی از این دست را دیده و به شدت مخالف هستیم و اگر آمریکایی ها فکر می کنند که بار دیگر ما را پای میز مذاکره بیاورد و دوباره با تغییر دولت، همه چیز عوض شود، مورد پذیرش ما نیست.

جهانگیری با اعلام اینکه راهبرد دوم انسجام میان همه گروههای علاقمند به ایران است، گفت: در این مقطع، عده ای در داخل کشور شروع به متهم کردن یکدیگر هستند. مجبور هستم اسم ببرم، حتی مثل اردشیر زاهدی در آمریکا، مقاله ای علیه ترامپ و آمریکا نوشت که شما ایران را نشناخته اید. باید در این زمینه منسجم باشیم و اختلافات را کنار بگذاریم. این فاز اول است.

جهانگیری فاز دوم را در بعد سیاست خارجی دانست و افزود: با همه کسانی که اهل گفتگو باشند، گفتگو خواهیم داشت. بعد از خروج آمریکا از برجام، ایران هم می توانست این کار را تکرار کند. ولی وقتی که رئیس جمهور فرانسه و سران اروپایی و روسای جمهوری چین و روسیه از رئیس جمهور ایران خواستند که به احترام سایرین، از برجام خارج نشوند، ایران هم اعلام کرد که مذاکره می کند. تا این لحظه، در دنیا در شورای امنیتی که همه می گویند که در کنترل آمریکا هست، اما همه اعضا علیه آمریکایی ها مبنی بر خروج از برجام صحبت کردند.

* مقابله هوشمند ایران در برابر تحریم های هوشمند آمریکا

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسیر گفتگو از دو طریق انسجام و وحدت ملی و نیز فعالیت های اقتصادی میسر می شود، اظهارداشت: دولت ممکن است متناسب با شرایط پیش رو، بر روی برنامه های اقتصادی خود تغییراتی را اعمال کند. امریکایی ها گفته اند که تحریم هوشمند انجام می دهند، ما هم مقابله هوشمند انجام خواهیم داد تا صنعتگر و صادرکننده و واردکننده، با کمک دولت در کنار هم نمایشی از فضای ثبات اقتصادی در شرایطی که آمریکا بازار را آشفته کرده است، ایجاد کنیم. البته ممکن است که در ماههای اول و هفته های اول، دچار تلاطم شده باشیم.

* آمریکایی ها سه نقطه را برای تحریم هدفگذاری کرده اند

وی با بیان اینکه آمریکایی ها سه نقطه را برای تحریم هدفگذاری کرده اند، گفت: آنها می خواهند که نفت ایران فروش نرود؛ یعنی می خواهند تا آبان ماه فروش نفت ایران را به صفر برسانند. اما این یک جنگ روانی است. کسی که کمترین شناخت را از فضای بین المللی دارد، به خوبی می داند که این امکان پذیر نیست؛ سعودی نمی تواند اداره کند که چند میلیون بشکه نفت به نفت جهان اضافه کند. اگر هر کشوری به جای ایران بخواهد نفت را تامین کند، خیانت به ملت ایران و جامعه بین المللی است.

جهانگیری با اشاره به اینکه با کشورهای دوست خود گفتگو کرده ایم و راههایی برای فروش نفت پیش بینی کرده ایم، افزود: نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی، شفاف نفت بخرد صادر کند. به میزانی که نیاز داشته باشیم، بخش خصوصی در تناژهای مختلف وارد عرصه شده است. البته در حال حاضر هم روزانه 60 هزار بشکه نفت در بورس خریداری می شود؛ اما می توانند برای صادرات حضور بیشتری پیدا کنیم. برنامه ما این است که در کاهش فروش نفت خود، حتما کاری کنیم که آمریکایی ها را به شکست بکشانیم. این در دولت و وزارت نفت برنامه ریزی شده و مطمئنیم که نفت را در حد نیاز خواهیم فروخت.

به گفته معاون اول رئیس جمهور، برای صادرکنندگان ایرانی و صادرات ما مشکل ایجاد خواهند کرد؛ اما صادرکنندگان مثل سرباز خط مقدم اقتصاد باید تلاش کنند که صادرات 97 را نسبت به سال 96 افزایش دهند.

جهانگیری با اشاره به اینکه یکی از اهداف امریکا اختلال در نقل و انتقالات مالی ایران است، افزود: باید دقت داشته باشید که تا پیش از این هم نقل و انتقالات پول با مشکلاتی مواجه بود ، اما سیاست های جدید ارزی متناسب با این شرایط و با چند ویژگی اجرایی خواهند شد. باید شفافیت در سیاست های ارزی وجود داشته باشد؛ نمی شود کسی صادر کند اما ارز حاصل از صادرات خود را در چرخه اقتصادی کشور وارد نکند.

منبع: تسنیم

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24