Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: در این راستا مهم است که خروج یک کشور مانع از توانایی دیگران برای اجرای کامل تعهدات خود تحت این برنامه یا مشارکت در فعالیت های مطابق با قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) و مقررات و اهداف برجام نشود...

گوترش: قطعنامه ٢٢٣١ خواستار اجرای کامل برجام است

بورس24 : آنتونیو گوترش روز چهارشنبه گزارش دوره ای خود را که به موجب این قطعنامه باید هر 6 ماه به شورای امنیت ارائه دهد، منتشر کرد.

وی در مقدمه پنجمین گزارش خود با یادآوری اینکه تقریبا سه سال پیش، چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، آمریکا، اتحادیۀ اروپا و جمهوری اسلامی ایران توافق هسته ای را به سرانجام رساندند، افزود: برجام که نقطه اوج 12 سال تلاش های دیپلماتیک برای رسیدن به یک راه حل جامع، دراز مدت و مناسب مساله هسته ای ایران است.
دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه این برنامه در سال 2015(1394) به اتفاق آرا در شورای امنیت تایید و به موجب قطعنامه 2231، تعهدات متقابل وضع شد، ادامه داد: از 16 ژانویه 2016، آژانس بین المللی انرژی اتمی 11 بار به شورای امنیت گزارش داده است که جمهوری اسلامی ایران به اجرای تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک پایبند بوده است.
گوترش تصریح کرد: آژانس دوباره گزارش داد که همچنان به بررسی عدم انحراف مواد هسته ای و ارزیابی های آن در مورد عدم وجود مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده، ادامه می دهد. آژانس همچنین گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران همچنان به طور موقت پروتکل الحاقی را تا زمان پذیرش آن و برای شفافیت در اقدامات خود اجرا می کند.
وی یادآور شد: در آخرین گزارش آژانس هم نشان داده شد که دسترسی های مکمل به همه سایت ها و اماکن مورد نیاز برای بازرسی برقرار بوده است.
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین به مساله خروج یکجانبه آمریکا از این توافق مورد تایید شورای امنیت اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود پایبندی مداوم جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته ای خود، این توافق در معرض زوال قرار گرفته است. آمریکا در هشتم ماه مه 2018 از خروج خود از این توافق جامع و اعمال دوباره تحریم های ملی ثانویه که به موجب برجام لغو یا تعلیق شده بودند، خبر داد.
گوترش تاکید کرد: عمیقا از این عقب نشینی از توافق متاسفم، برنامه جامع اقدام مشترک، یک دستاورد مهم در عدم گسترش سلاح های هسته ای است و به صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی کمک کرده است.
وی اظهار کرد: معتقدم که مسائلی که به طور مستقیم به برجام مربوط نیست، باید جدای از قضاوت درباره این برنامه و حفظ دستاوردهای آن، مورد متوجه قرار گیرند.
دبیرکل سازمان ملل متحد به نامه 11 ماه مه (21 اردیبهشت) وزیر خارجه ایران هم اشاره کرد و افزود: در این نامه خاطرنشان شده است که جمهوری اسلامی ایران همچنان برجام را دنبال خواهد کرد تا زمانی که مزایای کامل آن که حق مردم ایران است، تضمین شوند.
گوترش بدون اشاره به اینکه آمریکا با خروج از برجام مرتکب نقض سازوکارهای مندرج در 2231 شده است، ادامه داد: از تصمیم طرف های دیگر این توافق که در کمیسیون مشترک 25 ماه مه در وین تاکید کردند که به ادامه کامل و موثر این برنامه پایبند خواهند بود، استقبال می کنم.
وی اضافه کرد: مهم است به یاد آوریم که شورای امنیت در قطعنامه 2231، خواستار اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک شده و جدول زمان بندی در برنامه مشخص است. شورا همچنین از همه کشورهای عضو، سازمان های منطقه ای و بین المللی خواستار حمایت از اجرای کامل این برنامه و خودداری از اقداماتی شده است که این تعهدات را تحت الشعاع قرار می دهند.
دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: در این راستا مهم است که خروج یک کشور مانع از توانایی دیگران برای اجرای کامل تعهدات خود تحت این برنامه یا مشارکت در فعالیت های مطابق با قطعنامه 2231 (2015) و مقررات و اهداف برجام نشود.
گوترش با اشاره به برخی نگرانی هایی که اعضای برجام از فعالیت های ایران ابراز کرده اند، ایران را به درنظر گرفتن این نگرانی ها تشویق کرد.
وی مدعی شد: گزارش پنجم در مورد ارزیابی از اجرای قطعنامه 2231، حاوی یافته ها و توصیه ها از زمان انتشار گزارش چهارم در هشتم دسامبر 2017 به بعد است که شامل محدودیت های مربوط به قابلیت حمل هسته ای، موشک بالستیک، نقل و انتقال تسلیحات از ایران یا به آن و همچنین دارایی ها و مقررات ممنوعیت سفر است.

منبع : ایرنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24