Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار بورس اوراق بهادار طی سه ماهه ابتدایی امسال رکوردهای قابل توجهی از خود برجای گذاشت. شاخص کل بورس که در آغاز سال جاری در ارتفاع ٩۶ هزار و ۵٠٠ واحدی قرار داشت توانست در پایان خرداد ماه به ارتفاع ١٠٨ هزار و ٨٠٠ واحدی برسد. این به معنای بازدهی ١٢.٧ درصدی شاخص بورس در مدت سه ماهه بهار است. اما بسیاری از صنایع و شرکت ها در این مدت توانستند به بازدهی هایی بالاتر از بازدهی شاخص دست یابند. از کل ۴۴ صنعت فعال در بازار سرمایه ٣٣ صنعت با بازدهی مثبت همراه بودند. دو صنعت بدون بازدهی بودند و ٩ صنعت بازدهی های منفی داشتند.

صنایع و شرکت های کم بازده و پربازده بهار ٩٧ را بشناسید

بورس24 : بازار بورس اوراق بهادار طی سه ماهه ابتدایی امسال رکوردهای قابل توجهی از خود برجای گذاشت. شاخص کل بورس که در آغاز سال جاری در ارتفاع 96 هزار و 500 واحدی قرار داشت توانست در پایان خرداد ماه به ارتفاع 108 هزار و 800 واحدی برسد. این به معنای بازدهی 12.7 درصدی شاخص بورس در مدت سه ماهه بهار است.

اما بسیاری از صنایع و شرکت ها در این مدت توانستند به بازدهی هایی بالاتر از بازدهی شاخص دست یابند. از کل 44 صنعت فعال در بازار سرمایه 33 صنعت با بازدهی مثبت همراه بودند. دو صنعت بدون بازدهی بودند و 9 صنعت بازدهی های منفی داشتند.

10 صنعت بالاتر از شاخص

از میان 33 صنعتی که در بهار امسال رشد مناسبی داشتند 10 صنعت توانستند بازدهی هایی بیش از بازدهی شاخص کسب کنند.

صدرنشین ها

در این میان صنعت محصولات چوبی بیشترین رشد را تجربه کرد. سهام شرکت فیبر ایران که تنها نماینده این صنعت در بازار سرمایه است از ابتدای فروردین تا پایان خرداد ماه 75 درصد افزایش قیمت داشت.

پس از آن صنعت استخراج کانه های فلزی با 44 درصد عنوان دومین صنعت پربازده بهار 97 را به خود اختصاص داد. در این صنعت چادرملو با 48 درصد پربازده ترین شرکت بود. گل گهر و کنور نیز به ترتیب با 46 درصد و 45 درصد در رتبه های دوم و سوم این رده بندی قرار گرفتند. اما بازدهی سه ماهه بمیلا از این گروه منفی 1 درصد بود.

فلزات اساسی سومین صنعت پربازده سه ماهه ابتدایی امسال بود. میانگین بازدهی این صنعت در بهار سال جاری 33 درصد بود. البته در گروه فلزات اساسی سهم هایی هم بودند که بازدهی بیش از میانگین صنعت کسب کردند. سهام ارفع از این گروه 55 درصد رشد داشت. ذوب 40 درصد، فولاد مبارکه 36 درصد و فولای 30 درصد افزایش قیمت داشتند. کمترین بازدهی این گروه نیز به فولاد امیر کبیر کاشان و نورد و لوله اهواز تعلق داشت. با وجود اینکه فلزات اساسی سومین صنعت و گروه پربازده بهار 97 بود اما در همین گروه برخی از نمادها از جمله فولاد کاویان، نورد قطعات فولادی، گروه صنعتی سدید، لوله و ماشین سازی و سپنتا بازدهی منفی داشتند.

پیمانکاری صنعتی چهارمین صنعت پربازده ابتدای امسال بود. در این گروه صدرا حدود 20 درصد رشد کرد اما بالاس متحمل 13 درصد افت قیمت شد.

اما صنعت کاشی و سرامیک که در دو ماهه  ابتدایی امسال توانسته بود عنوان پربازده ترین صنعت را کسب کند در خرداد ماه با اقبال کمتری همراه شد و میانگین بازدهی سه ماهه آن به 16 درصد رسید تا جایگاه پنجم جدول رده بندی پربازده ترین های بهار را به خود اختصاص دهد. در این گروه کاشی الوند بیش از 57 درصد افزایش قیمت داشت. کاشی تکسرام نیز با بازدهی 33.5 درصدی همراه بود. بجز نمادهای کسعدی، کپارس و کساوه که حدود 4 تا 5 درصد بازدهی داشتند سایر نمادهای صنعت کاشی و سرامیک در بهار امسال با افت قیمت نسبی مواجه شدند.

رده های پایین جدول

به رغم بازار طوفانی هفته ها و شاید ماه های گذشته و رشد قابل توجه شاخص برخی از صنایع کم اقبال ظاهر شدند و میانگین بازدهی آن ها منفی شد. صنعت خرده فروشی بیشترین بازدهی منفی را در میان صنایع بدست آورد. در این صنعت شرکت قاسم ایران حدود 6 درصد رشد قیمت داشت اما سهام فروشگاه رفاه بیش از 36 درصد افت کرد.

دومین صنعت کم بازده یا با بیشترین بازدهی منفی بهار امسال صنعت خودرو و قطعات بود. میانگین بازدهی تمامی شرکت های این صنعت منفی بود. از منفی 4 تا منفی 16 درصد. بیشترین افت قیمت را سهام خاور و ایران خودرو داشتند.

ارتباطات سیار با تک شرکت مخابرات سومین صنعت کم بازده سه ماهه ابتدایی امسال بود. بهای سهام همراه در این مدت 4 درصد کاهش قیمت داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24