Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام فرابورس ایران برای سال مالی منتهی به ٢٩ اسفند ٩۶ و مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت با حضور بیش از ٨٢ درصدی سهامداران برگزار شد که طی آن ضمن موافقت با تقسیم سود ١۵٠ ریالی به ازای هر سهم، اعضای جدید هیات‌مدیره فرابورس انتخاب شد.

تقسیم ١۵ تومان سود و تصویب افزایش سرمایه ۴٣ درصدی در مجمع فرابورس

بورس24 : در مجمع فوق‌العاده شرکت نیز که بلافاصله پس از مجمع عادی برگزار شد افزایش سرمایه 300 میلیارد ریالی فرابورس که 160 میلیارد ریال آن از محل سود انباشته و مابقی از محل سایر اندوخته‌هاست به تصویب رسید تا سرمایه فرابورس ایران با افزایش سرمایه 43 درصدی به 1000 میلیارد ریال افزایش یابد.

در جریان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع فوق‌العاده که به طور زنده از طریق اینستاگرام و تلویزیون اینترنتی فرابورس ایران پخش می‌شد، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس به مرور فعالیت‌ها و اقدامات این رکن بازار سرمایه در سالی که گذشت پرداخت و گفت: فرابورس برای تداوم نوآوری در صنعت مالی با عزم اصلاح و بهبود زیرساخت بازار سرمایه کشور و رونق‌بخشی به اقتصاد دانش‌بنیان، اقدامات موثری را مانند ادامه پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار SME، زمینه‌سازی برای ارتقای مدیریت استارت‌آپ‌ها با پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و برگزاری رویداد فین‌استارز در سال 96 انجام داد که امیدواریم در ادامه این مسیر نیز بتوانیم با سرعتی بیشتر به این ماموریت خود در توسعه بازار سرمایه جامه عمل بپوشانیم.

آمار عملکردی فرابورس در سال 96

هامونی با بیان اینکه از ابتدای راه‌اندازی فرابورس تلاش‌ این مجموعه در جهت رشد و توسعه انواع روش‌های تامین مالی و ارائه ابزارهای جدید مالی بوده است جزئیاتی از آمار عملکردی این رکن بازار سرمایه ارائه کرد که بر اساس آن در پایان سال 96 ارزش کل بازار فرابورس نسبت به آخرین روز معاملاتی سال 95 رشد 40 درصدی را تجربه کرده و ارزش کل معاملات با افزایش 29 درصدی روبه‌رو شده است. ضمن آنکه شاخص کل فرابورس نیز رشد 25 درصدی را در پایان سال 96 تجربه کرد.

ورود 10 شرکت جدید به گردونه معاملات بازار سهام

پذیرش 21 شرکت در بازارهای اول و دوم و 8 شرکت در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و نیز عرضه ‌اولیه و گشایش نماد در مجموع 10 شرکت در این بازارها از دیگر آیتم‌های عملکردی فرابورس در سال 96 است که مدیرعامل فرابورس ایران به آن‌ها اشاره و اظهار کرد، این موضوع از وضعیت قابل قبول فرابورس در زمینه میزبانی از ورود شرکت‌های جدید بازار سرمایه در سال گذشته حکایت می‌کند.

به گفته هامونی انجام 5 معامله یکجا در بازار سوم، 16 پذیره‌نویسی، انجام 4 معامله در بازار دارایی فکری به ارزشی بالغ بر 20 میلیارد ریال، پذیرش 21 فقره اسناد خزانه اسلامی و 22 فقره صکوک و اعطای موافقت اصولی تاسیس به 10 صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه از دیگر عناوین عملکردی فرابورس در سال 96 به شمار می‌روند که طی این سال برخی ابزارهای معاملاتی جدید نیز برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران معرفی شد و اهداف متنوعی از تامین مالی را محقق کرد.

همچنین راه‌اندازی سامانه واچار به منظور انجام معاملات روی قراردادهای مشتقه و سامانه مذاکره ادغام و تملیک برای معرفی و بازاریابی شرکت‌هایی که در لیست عرضه نهادهای دولتی، سازمان‌ها و ارگان‌ها هستند از دیگر عناوین عملکردی فرابورس در سال گذشته به شمار می‌روند که هامونی به آن‌ها اشاره کرد.

وی در عین حال به بررسی جایگاه بین‌المللی فرابورس ایران پرداخت و گفت: فرابورس سال گذشته به عنوان نائب رئیس کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی و عضو هیات‌رئیسه این کمیته انتخاب شد و هم اکنون نیز عضو وابسته فدراسیون جهانی بورس‌هاست.

اوراق جدید تامین مالی دولت و شرکت‌های خصوصی در بازار بدهی فرابورس

مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه در راستای توسعه ابزارهای مالی، مدل جدیدی از صکوک به نام اوراق منفعت توسط دولت در بازار ابزارهای نوین مالی عرضه شد و اوراق اجاره مبتنی بر سهام نیز برای نخستین بار در بازار سرمایه به بازار فرابورس آمد، ادامه داد: در کنار پذیرش و معامله‌پذیر کردن اسناد خزانه اسلامی با سررسید یک‌ساله، درسال 96 برای نخستین بار اسناد خزانه اسلامی با سررسید بیشتر از یکسال پذیرفته شد و علاوه بر آن در راستای اجرای مفاد قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، تمامی اوراق بهادار دولتی که در بازارهای غیر متشکل و با نرخ‏های تنزیل غیر‏متعارف معامله می‌شدند در فرابورس ایران پذیرفته و قابل معامله شد.

وی با یادآوری اینکه طی این سال اقدامات توسعه‏ای در زمینه پذیرش سایر صکوک اعم از اجاره، مرابحه، منفعت و مشارکت دولتی ادامه یافت، این اقدام را گام موثر دیگری در راستای تامین مالی و تسویه بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی و توسعه بازار بدهی در کشور دانست که موجب شده هم ‌اکنون سهم قابل ‌توجهی از بازار بدهی بازار سرمایه در اختیار فرابورس ایران باشد.

هامونی با اشاره ضمنی به بازارهای 9 گانه فرابورس ایران و همچنین هدف از راه‌اندازی هر بازار، از رشد 87 درصدی تامین مالی فرابورس در سال 96 در مقایسه با سال 95 خبر داد و گفت:طی این سال رقم 306 هزار و 665 میلیارد ریال تامین مالی از 4 طریق عرضه اولیه، پذیره‌نویسی انواع اوراق بهادار، معاملات ثانویه اسناد خزانه اسلامی و افزایش سرمایه شرکت‌ها برای صاحبان صنایع، دولت، بنگاه‌های اقتصادی و ... به ارمغان آمده است.

گزیده اطلاعات مالی فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران درآمدهای عملیاتی این شرکت را برای سال مالی گذشته رقم 395 میلیارد و 774 میلیون ریال و سود خالص هر سهم 446 ریال اعلام کرد و در خصوص سایر ارقام مرتبط با صورت‌های مالی گفت: جمع دارایی‌های مالی فرابورس ایران برای سال 96 بیش از یک‌هزار و 331 میلیارد ریال و جمع حقوق صاحبان سهام شرکت افزون بر یک‌هزار و 198 میلیارد ریال بوده است.

برنامه‌های سال 97

مدیرعامل فرابورس ایران پس از ارائه گزارش کاملی در خصوص عملکرد فرابورس در سال گذشته همچنین به برنامه‌های سال 97 این مجموعه اشاره کرد و اهم پروژه‌های کلان که در این سال در دستور کار فرابورس ایران قرار دارد را شامل ابزارسازی،ساماندهی وضعیت پذیرش، تقویت بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، توسعه مدل‌ کسب‌وکار مبتنی بر تکنولوژی، حاکمیت شرکتی، تقویت نظارت بر عملیات بازار و ساماندهی بازار پایه عنوان کرد.

فرابورس هیات‌مدیره جدید خود را شناخت

در مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام که به ریاست علیرضا عسکری مارانی برگزار شد پس از تشریح اهم اقدامات و عملیات توسعه‌ای فرابورس ایران توسط مدیرعامل، گزارش صورت‌های مالی شرکت توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی ارائه و اعلام شد که وضعیت مالی این بورس برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی آن برای این تاریخ‌ از تمام جنبه‌های با اهمیت‌ طبق استانداردهای حسابداری مطلوب است.

همچنین در این مجمع تقسیم 150 ریال سود به ازای هر سهم که 88 درصد از سود قابل تقسیم فرابورس ایران را تشکیل می‌داد به تصویب رسید و اعضای هیات‌مدیره جدید نیز انتخاب شد. بر این اساس اعضای حقوقی هیات‌مدیره فرابورس برای دوره ششم را گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، کارگزاری بانک ملی ایران، گروه مالی ملت، گروه مالی بانک پارسیان، مرکز مالی ایران، بورس اوراق بهادار تهران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تشکیل می‌دهند. اعضای علی‌البدل هیات‌مدیره نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری پارس آریان، سرمایه‌گذاری صبا تامین و گروه صنعتی رنا هستند.

از سوی دیگر موسسه حسابرسی تدوین و همکاران به عنوان بازرس اصلی و حسابرس مستقل فرابورس ایران در سال 97 انتخاب شد.

منبع: روابط عمومی فرابورس ایران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24