Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گواهی ها حبس نقدینگی داشت، شاید تا دو سال اما... حالا با طراحی ابزاری در بورس کالا، قابلیت نقد شوندگی پیش از سررسید به اوراق پیش‌ فروش، داده خواهد شد اوراق گواهی سکه طلا قبل و بعد از سررسید در بورس کالا قابل خرید و فروش است؛ با این تفاوت که قبل از سررسید قابلیت تبدیل به سکه را ندارد و پس از آن و در صورت درخواست دارنده اوراق، امکان تبدیل آن به سکه طلا وجود دارد و...

اشاره یک تحلیل گر بازارهای مالی به موضوعی مهم در طرح پیش‌ فروش سکه

بورس24 : بانک مرکزی قصد دارد برای سکه‌ های پیش‌ فروش شده اوراق گواهی سکه طلا منتشر کند که با طراحی آن در بورس کالا، قابلیت نقد شوندگی پیش از سررسید به اوراق پیش‌ فروش، داده می‌ شود. 

گواهی سپرده سکه طرحی جذاب برای مردم/ نقد کردن سکه‌ها پیش از موعد سررسید

میثم رادپور تحلیل گر بازار سرمایه، در گفت‌ و گویی اظهار کرد: ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار سکه در طرح پیش‌ فروش بانک‌ مرکزی که از بهمن‌ ماه سال گذشته تا پایان فروردین‌ ماه امسال اجراشد، در ۷ نوبت سررسید به فروش رسید.

او گفت: این سررسید‌ها در بازه‌ های زمانی یک ماه تا ۲ ساله بودند و تاکنون حدود ۸۰۰ هزار قطعه سکه در زمان سررسید، تحویل شده و بانک مرکزی موظف است، که باقی سکه‌ ها را نیز در سررسید مقرر به خریداران تحویل دهد.

وی ادامه داد: نکته‌ ای که در طرح پیش‌ فروش سکه وجود دارد، این است، که گواهی‌ ها تا زمانی که سررسید آنها فرا نرسیده باشد، قابلیت فروش ندارند و دارنده سکه‌ ها باید از چند ماه تا دو سال برای فروش صبر کند که این امر به معنای حبس نقدینگی آنهاست؛ اما هفته گذشته بانک مرکزی خبر از طرح جدیدی داد که به نقدشوندگی سکه‌ های پیش‌ فروش شده کمک خواهد کرد و شب گذشته نیز در این زمینه تفاهم‌ نامه‌ ای سه جانبه میان بانک مرکزی، بورس کالای ایران و کارگزاری بانک ملی امضا شد.

او گفت: در این طرح، بانک مرکزی قصد دارد برای سکه‌ های پیش‌فروش شده اوراق گواهی سکه طلا منتشر کند که با طراحی این بازار در بورس کالا، قابلیت نقدشوندگی پیش از سررسید به اوراق پیش‌ فروش، داده می‌ شود.

این تحلیل‌ گر بازار سرمایه تصریح کرد: در این روش، خریداران سکه‌ های پیش فروش، می‌ توانند با مراجعه به شعب منتخب بانک ملی، در قبال ارایه رسید‌های دریافتی خود، اوراق گواهی سکه طلا دریافت کرده و آنها را پیش از سررسید در بورس و با قیمتی متناسب با زمان باقیمانده تا سررسید، به فروش برسانند.

وی افزود: اوراق گواهی سکه طلا قبل و بعد از سررسید در بورس کالا قابل خرید و فروش است؛ با این تفاوت که قبل از سررسید قابلیت تبدیل به سکه را ندارد و پس از آن و در صورت درخواست دارنده اوراق، امکان تبدیل آن به سکه طلا وجود دارد.

رادپور افزود: بانک مرکزی با این طرح می‌تواند فاصله زمانی بین سررسید‌های مختلف طرح پیش‌ فروش سکه را از بین ببرد و با کمک ابزار‌های مختلف بورس کالا ، عرضه سکه به شکل مستمر انجام و سمت عرضه در برابر تقاضا تقویت شود.

وی تصریح کرد: همچنین، بانک مرکزی امیدوار است با سازوکار جدید، ثبات بازار را به نحو مطلو‌ب‌ تری تأمین کند. با این اقدام، باقی سکه‌ های پیش فروش شده پیش از سررسید وارد بازار می‌ شود که میزان عرضه را متعادل می‌کند و موجب تعمیق بازار می‌ شود.

وی گفت: افزایش درجه شفافیت در فضای اقتصادی از دیگر اهدافی است، که سیاست‌ گذار قصد دارد در طرح جدید با ساز و کار‌های بورس کالا پیگیری کند. این فرصت، یعنی اینکه دارندگان گواهی پیش‌ فروش سکه می‌ توانند پیش از موعد سررسید گواهی‌ ها را نقد کنند و سرمایه گذارانی که از قافله پیش‌ فروش جا مانده بودند، با ابزار جدید به بازار بازگردند.

به گفته او به این ترتیب، افرادی که با هدف سرمایه‌ گذاری به سراغ بازار‌های موازی مثل سکه و طلا می‌ رفتند و در طرح پیش‌ فروش نیز با همین هدف شرکت کرده بودند، با فرصت‌ های بورس کالا برای سرمایه‌ گذاری آشنا خواهند شد و می‌ توان پیش‌ بینی کرد که تعدادی زیادی از بازیگران خارج از بورس، به این بازار شفاف وارد شوند.

طرح جدید به شکستن حباب سکه کمک می‌ کند 

این تحلیل‌ گر بازار سرمایه، تصریح کرد: انتشار اوراق گواهی سکه طلا، پیشهاد خوبی است، که از سوی بانک مرکزی مطرح شد. اکنون نزدیک به ۷ میلیون سکه پیش‌ فروش شده و این در حالیست که سررسید بسیاری از آنها فرا نرسیده و سکه‌ های بسیاری تحویل داده نشده است.

او ادامه داد: به نظر می‌ رسد که بانک مرکزی با این اقدام در پی ایجاد بازاری ثانویه است، تا مردم بتوانند سکه‌ هایی را که پیش‌ خرید کرده‌ اند، قبل از سررسید به فروش برسانند و به پول نقد تبدیل کنند.

رادپور با اشاره به قابلیت نقدشوندگی پیش از سررسید سکه‌ ها در این طرح می‌ افزاید: یکی از اهداف طرح بانک مرکزی، این است، که افراد بتوانند یک جنس غیر نقد را به نقد تبدیل کنند؛ چون افرادی که گواهی پیش‌ فروش را در اختیار دارند نمی‌ توانند قبل از سررسید سکه خود را بفروشند، مگر اینکه این عمل در بازار به واسطه آشنایی و غیره انجام شود. اما با این اوراق، مردم می‌ توانند با انتقال مالکیت به طرف خریدار، اوراق سکه طلای خود را به فروش برسانند.

وی تاکید کرد: بنابراین، با این طرح امکان فروش و معامله قبل از سررسید وجود دارد و انتظار می‌ رود این نقدینگی در بازاری شفاف جا به‌ جا شود.

دسترسی عموم مردم به معاملات سکه

وی به اهداف دولت از اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: دولت قصد دارد با ایجاد بازار نقدی و با انتشار اوراق گواهی سکه طلا ، دسترسی عموم مردم را به سکه بیشتر کند تا فشار موجود در بازار سکه کمتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تأثیر این طرح در قیمت‌ های کنونی سکه طلا گفت: پیش‌بینی می‌شود‎ قیمت اوراق گواهی سکه طلا بر اساس تاریخ سررسید، تعیین شود و بنابراین، هر چه سررسید دورتر باشد، قیمت‌ ها کاهش داشته باشد.

به گفته او به این ترتیب، طرح فروش سکه‌ های پیش‌ فروش شده در قالب اوراق گواهی سکه طلا می‌ تواند با ایجاد فرصت نقدشوندگی قیمت‌ های کنونی بازار را تحت فشار قرار دهد و حباب ایجاد شده در این قسمت از بازار را بشکند.

رادپور ادامه می‌ دهد: بانک مرکزی در هر صورت باید پشتوانه سکه‌ های پیش فروش شده خود را داشته باشد، اما ممکن است، مردم تصمیم بگیرند که پیش از سررسید، اوراق خود را بفروشند که در این صورت نیاز به ضرب سکه وجود ندارد؛ بنابراین، فقط وقتی به ضرب سکه خواهد پرداخت که مردم خواهان تحویل فیزیکی سکه باشند و به این ترتیب، استرس دولت تا حدودی کاهش یابد.

وی بیان کرد: بر خلاف بازار آتی که بسیار کوچک است و فعالان آن افراد حرفه‌ ای بوده و غالبا با بازار سرمایه آشنایی بسیار خوبی دارند، با اطلاع رسانی بیشتر و آگاهی مردم از انتشار گواهی سکه طلا، می‌ توان انتظار داشت که عمق بازار اوراق گواهی سپرده سکه طلا چندین برابر بزرگتر از بازار آتی شود که این موضوع، برای صندوق‌ های طلا فرصت بسیار خوبی ایجاد می‌ کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24