Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مجوز راه اندازی صندوق زمین و ساختمان برای سازنده های مسکن بهار سال ٩٣ با تدبیر مشترک بازار پول و سرمایه، صادر شد اما تا الان، فقط ۵ سازنده موفق به استفاده از این قابلیت پرمزیت برای تامین اعتبار مورد نیاز برای ساخت و سازهای خود شده اند که البته همه این سازنده ها، حقوقی و زیرمجموعه دولت هستند...

ماجرای ترس از صندوق زمین و ساختمان چیست؟

بورس24 : مجوز راه اندازی صندوق زمین و ساختمان برای سازنده های مسکن بهار سال 93 با تدبیر مشترک بازار پول و سرمایه، صادر شد اما تا الان، فقط 5 سازنده موفق به استفاده از این قابلیت پرمزیت برای تامین اعتبار مورد نیاز برای ساخت و سازهای خود شده اند که البته همه این سازنده ها، حقوقی و زیرمجموعه دولت هستند.

بنابراین سهم بخش خصوصی واقعی از تامین مالی با صندوق زمین و ساختمان، تا کنون،‌ صفر بوده است.شاید این تصور وجود داشته باشد که انبوه سازان تمایلی به راه اندازی صندوق زمین و ساختمان ندارند اما یک ترس ملکی باعث شده بخشی از سازنده هایی که قصد دارند مسیر پر پیچ و خم اخذ تسهیلات بانکی را با ایجاد صندوق زمین و ساختمان دور بزنند، عملاً نتوانند از این امکان بهره ببرند.

این ترس به «شرط انتقال مالکیت زمین بنام صندوق» برمی گردد. عوامل ساخت مسکونی،‌ در صورتی که متقاضی تاسیس صندوق زمین و ساختمان باشند باید مالکیت زمین آماده به ساخت را بنام صندوق منتقل کنند. این انتقال مالکیت در عین حال به معنی از بین رفتن سهم واقعی آنها در پروژه نیست بلکه بخشی از ضوابط بازار سرمایه برای این موضوع، چنین شرطی را لحاظ کرده است.سازنده­ها برای انتقال مالکیت زمین، ترس سنتی دارند و آن را کار پرریسک قلمداد می­ کنند.

قرار بود 20 درصد ساخت و سازهای مسکونی در سال، از محل صندوق زمین و ساختمان تامین مالی شود.سازنده ها خواستار تجدیدنظر در ضوابط تاسیس این صندوق ها شده اند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24