Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مهدی محمدزاده رئیس هیات مدیره انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارویی ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ ضمن تائید اخبار غیر رسمی منتشر شده مبنی بر خروج بیش از ٨٠ قلم داروی پرمصرف و OTC از پوشش بیمه گفت: داروهایی که از پوشش بیمه خارج شده اند داروهایی نیستند که تهیه آن ها فشاری بر بیمار وارد نماید. زیرا با وجود این که این داروها الزام مصرفشان کم است اما بیمار آن ها را به تعداد زیادی تهیه می کند و متاسفانه بخش زیادی از آن ها دورریز می شوند یا بیش از نیاز مصرف می شوند...

تاثیر آزاد شدن نرخ برخی داروها بر شرکت های دارویی مثبت اعلام شد

بورس24 : برخی از اخبار غیررسمی از این موضوع حکایت دارند که بیش از 80 قلم داروی پرمصرف از پوشش بیمه خارج شده اند. با توجه به این که یکی از مشکلات شرکت های دارویی عدم دریافت به موقع مطالبات از بیمه هاست باید دید خروج این داروها از پوشش بیمه چه تاثیری بر وضعیت تولیدکنندگان دارو خواهد داشت؟

مهدی محمدزاده رئیس هیات مدیره انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارویی ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس24 ضمن تائید اخبار غیر رسمی منتشر شده مبنی بر خروج بیش از 80 قلم داروی پرمصرف و OTC از پوشش بیمه گفت: داروهایی که از پوشش بیمه خارج شده اند داروهایی نیستند که تهیه آن ها فشاری بر بیمار وارد نماید. زیرا با وجود این که این داروها الزام مصرفشان کم است اما بیمار آن ها را به تعداد زیادی تهیه می کند و متاسفانه بخش زیادی از آن ها دورریز می شوند یا بیش از نیاز مصرف می شوند.

او افزود: داروهای OTC در تعریف استاندارد شامل 20 تا 30 قلم دارو هستند اما در ایران تعداد آن ها بیشتر است. به عنوان مثال آموکسی سیلین در گروه داروهای پرمصرف یا OTC قرار ندارد اما در ایران هر فردی می تواند بدون نسخه با مراجعه به داروخانه آن را تهیه کند.

وی گفت: به طور کلی داروهای پرمصرف شامل مسکن ها، ضدتهوع، ضد سرفه، ضد اسهال و امثال آنهاست. با توجه به این که این گروه از داروها ارزان قیمت هستند حجم زیادی از فروش شرکت را در بر نمی گیرند و خروج آن ها از بیمه تاثیر چندانی در وضعیت مالی شرکت های تولیدکننده نخواهد داشت اما به هر روی نمی توان از تاثیر آن چشم پوشی کرد.

محمدزاده در ادامه به اثرات خروج داروهای OTC از پوشش بیمه اشاره کرد و اذعان داشت: این گونه داروها در گذشته تحت پوشش بیمه ها بود و هزینه های بیمه را بالا می برد. خروج این نوع داروها از پوشش بیمه می تواند به نفع سایر داروهای مهم مانند داروهای سرطانی باشد زیرا سهم بیمه این داروها به داروهای بااهمیت تر اختصاص خواهد یافت. از سوی دیگر این امر منفعت شرکت های دارویی را نیز به دنبال دارد. زیرا حال شرکت ها می توانند بخشی از داروهای خود را به صورت نقد بفروشند و با وجود این که پرمصرف ها سهم زیادی در سودآوری شرکت های دارویی ندارند اما به هر روی گردش مالی آن ها بهبود خواهد یافت.

او ادامه داد: وقتی که دارویی تحت پوشش بیمه باشد با قیمت ارزان تری به دست بیمار می رسد. در خصوص داروهای پرمصرف نیز تا کنون همین امر صادق بود و ارزان بودن آن موجب می شد تا یا به گونه ای نادرست مورد مصرف قرار گیرد یا اینکه بخشی از آن دور ریخته شود. به هر حال نباید فراموش کرد که هیچ دارویی در دنیا وجود ندارد که بدون ضرر باشد. مصرف بیش از الزام داروهای OTC نیز می تواند اثرات مخربی را بر بیمار بر جای گذارد. از این رو آزاد شدن این دسته از داروها شاید به نوعی به نفع بیمار نیز باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24