Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بهرام شهریاری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره ممنوعیت واردات خودروهای آماده (CBU) و اثرات آن ابراز داشت: ممنوعیت ورود خودرهای آماده می تواند بر قیمت این خودروها که هم اکنون در داخل کشور موجود هستند تاثیر گذاشته و قیمت آن ها را افزایش دهد. از سوی دیگر تولیدکنندگانی که به اصطلاح سی کی دی کار هستند یعنی انواع قطعات خودرو را وارد کرده و در داخل کشور آن ها را مونتاژ می کنند ، بیشترین منفعت را خواهند برد، مثل خودروسازان داخلی خودمان.این ممنوعیت می تواند بر روی قیمت تمام شده اینگونه محصولات تاثیر زیادی داشته باشد زیرا انتخاب کمتر خواهد شد...

دلیل رشد و رونق سهام خودرویی / عضو هیات مدیره انجمن خودروسازان : دور ، دور خودروسازان مونتاژکار داخلی است

بورس24 : بر اساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه و تجارت و در پی تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ثبت سفارش 1339 ردیف کالا ممنوع شد که خودروهای آماده یکی از این اقلام است. با توجه به این تصمیم آیا باید منتظر موج جدید گرانی خودرو باشیم؟

مونتاژکنندگان بیشترین نفع را خواهند برد

بهرام شهریاری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره ممنوعیت واردات خودروهای آماده (CBU) و اثرات آن ابراز داشت: ممنوعیت ورود خودرهای آماده می تواند بر قیمت این خودروها که هم اکنون در داخل کشور موجود هستند تاثیر گذاشته و قیمت آن ها را افزایش دهد. از سوی دیگر تولیدکنندگانی که به اصطلاح سی کی دی کار هستند یعنی انواع قطعات خودرو را وارد کرده و در داخل کشور آن ها را مونتاژ می کنند ، بیشترین منفعت را خواهند برد، مثل خودروسازان داخلی خودمان.این ممنوعیت می تواند بر روی قیمت تمام شده اینگونه محصولات تاثیر زیادی داشته باشد زیرا انتخاب کمتر خواهد شد.

او ضمن تاکید بر افزایش نرخ محصولات سی کی دی کارها تحت تاثیر ممنوعیت واردات خودروهای آماده به داخل کشور گفت: اما بحث تولیدکنندگان داخلی کمی متفاوت است. زیرا ابعاد دولتی موجب بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی می شود.

وی افزود: همواره نوسان بازار هم در جهت افزایش و هم در جهت کاهش قیمت به صورت دستوری اتفاق می افتد. متاسفانه هیچ گاه به دلایل اصلی رشد قیمت خودروهای داخلی پرداخته نشده است. عوامل این افزایش ها قیمت ها دولتی است که باید مهار شود.

چرا خودروی داخلی گران است؟

شهریاری در ادامه به مهم ترین عوامل افزایش قیمت خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: به طور کلی سه دلیل عمده و اصلی را می توان برای رشد قیمت خودروهایی که در داخل کشور تولید می شوند نام برد. یکی از این عوامل تیراژ تولید است. تیراژ فعلی تولید در کشور ما خیلی پایین است و اصلا اقتصادی نیست. زمانی که تیراژ تولید محدود باشد حجم سرمایه گذاری بر روی تعداد تولید سرشکن شده و در نتیجه بهای هر واحد افزایش مس یابد.

او اضافه کرد: مواد اولیه یکی دیگر از مهم ترین عوامل بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی است. مواد اولیه مانند فولاد، پتروشیمی، آلومینیوم و روی که همگی دولتی هستند و قیمت آن ها بر اساس نرخ های جهانی محاسبه می شود و عموما دارای قیمت های بالایی هستند. از طرفی هزینه های مالی، مالیات ها و هزینه های سربار نیز در رشد قیمت ها موثرند. بالا بودن بهره بانکی موجب افزایش هزینه تامین مالی می شود. مالیات و بیمه نیز هم از نوع رسمی و هم غیر رسمی در قیمت خودروهای داخلی سهم زیادی دارند. در خصوص هزینه های سربار نیز باید گفت که به رغم پایین بودن دستمزد پرسنل اما به دلیل بالا بودن تعداد پرسنل هایی که در خودروسازهای داخلی مشغول به کار هستند، موجب افزایش هزینه های سربار می شود.

این مقام مسئول نرخ ارز را سومین عامل مهم در بالا رفتن نرخ خودرو معرفی کرد و گفت: رشد نرخ ارز نیز سهم قابل توجهی در تامین مواد اولیه، تجهیزات، ماشین آلات و قطعات یدکی خودروها دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24