Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

آلمان یک بانک خصوصی برای انجام تعاملات با ایران تاسیس کند روزنامه برجسته آلمانی پیشنهاد جدیدی برای تامین منافع ایران مطرح کرد...

پیشنهاد یک کارشناس آلمانی برای تامین منافع ایران

بورس24 : روزنامه برجسته آلمانی پیشنهاد جدیدی برای تامین منافع ایران مطرح کرد. 

به گزارش فرارو، از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ ای خارج شد، اتحادیه اروپا به دنبال ایده‌ هایی برای جلوگیری از خروج ایران از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌ گردد.

در این راستا اروپایی‌ ها چندین ایده، از جمله فعال‌ سازی قوانین مسدودساز، را مطرح کرده‌ اند. اما تاکنون نتوانسته‌ اند، آن طور که باید و شاید منافع ایران را تامین کنند.

اکنون، یک کارشناس آلمانی طی یادداشتی در روزنامه هاندلزبلات آلمان پیشنهاد جدیدی برای نجات برجام ارائه کرده است. لورا وان دانیلز، معاون رئیس بخش پژوهش‌ ‎های آمریکا در انستیتوی امور امنیتی و بین المللی آلمان، در این یادداشت پیشنهاد کرده آلمان یک بانک خصوصی برای انجام تعاملات با ایران تاسیس کند.

دانیلز در تشریح این پیشنهاد نوشت: " تاسیس یک بانک خصوصی آلمانی برای ایران، می‌تواند ورود سرمایه‌ گذاری به ایران را را مستمر کند.در نتیجه تهران به تعهداتش توافق هسته‌ ایش پایبند می‌ شود. این بانک حتی می‌ تواند دویچه نام گذاری شود". به گفته دانیلز، بهترین راه برای منع خروج ایران از برجام، مستمر نگه داشتن ورود سرمایه‌ گذاری از اروپا به ایران است.

او برای تامین مالی این سرمایه‌ گذاری پیشنهاد کرده آلمان یک بانک جدید را تاسیس کند یا اینکه بانک کنونی آلمان را به "بانک ایران" تغییر دهد. زمانی که ترامپ در اوایل ماه می از برجام خارج شد، او بالاترین سطح از تحریم‌ های اقتصادی را علیه ایران برقرار کرد.

تحریم‌ هایی که به عنوانی بخشی از برجام تعلیق شده بودند. این تحریم‌ ها فقط بر شرکت‌ های آمریکای تاثیر نمی‌ گذارد بلکه شرکت‌ ها و افراد کشورهای ثالث که با ایران داد و ستد می‌ کنند را هم هدف قرار می‌ دهد.

تحریم‌ های مرتبط آمریکایی در ششم آگوست یا چهارم نوامبر آینده در بخش‌ های مشخصی همچون نفت اجرا می‌ شوند. در آن زمان، شرکت‌ هایی که با ایران تجارت می‌ کنند، از تجارت با آمریکا منع خواهند شد.

طبق تحریم‌ های ثانویه آمریکا، شرکت‌ های مالی و بانک‌ هایی که با ایران تجارت می‌ کنند از بازارهای مالی آمریکا محروم خواهند شد. کمیسیون اروپا ممکن است، طبق قانون مسدودساز 1996، که آن را در ششم ژوئن به روز رسانی کرد، شرکت‌ های اروپایی را به نادیده گرفتن تحریم‌ های ثانویه آمریکا وادارد.

این قانون هرگز مورد استفاده قرار نگرفته و اگر اتحادیه اروپا آن را اجرا کند، ممکن است به خاطر خسارت‌ هایی که شرکت‌ های اروپایی متحمل می‌ شوند، مورد تعقیب قانونی قرار گیرد.

دانیلز در ادامه راه دیگر حفظ روابط اقتصادی با ایران را بررسی کرد. از طریق این راه، اتحادیه اروپا می‌ تواند بواسطه بانک سرمایه‌ گذاری اروپا، پروژه‌ های زیرساختی مهم ایران را تامین مالی کند. اما تهران از قبل اعلام کرده که به پروژه‌ های کوچک راضی نخواهد شد.

دانیلز بهترین را برای حفظ روابط اقتصادی دو جانبه را تشویق سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی در ایران دانست و آن را معمول‌ ترین راه برای دولت آلمان خواند. ‌برلین جهت تامین سرمایه برای شرکت‌ هایی که تجارت با ایران را ادامه می‌ دهند، می‌ تواند یک بانک را تاسیس کند یا یک بانک خصوصی را بدین منظور تغییر دهد.

این بانک باید در امور مالی شرکت تجربه داشته باشد و از سیستم مالی آمریکا مستقل بوده و هیچ گونه سرمایه‌ گذاری در آمریکا نداشته باشد. یکی از بانک‌ های مطرح در این زمینه، بانک پر دردسر دویچه بانک است.

بانکی که از قبل فعالیت‌ های بانکی‌ اش در آمریکا را تا حدود زیادی کاهش داده است. بانک دویچه بزرگترین بانک آلمان است و با مشکلاتی مواجه است. اگر دولت آلمان مجبور شود از درآمدهای مالیاتی برای نجات دویچه استفاده کند، در مدیریت آن را نفوذ خواهد داشت.

این امر برای دویچه بانک یک فرصتی خواهد بود تا به بازاری که قبلا به دلیل تحریم‌ های آمریکایی از آن خارج شده بود، بازگردد. بر اساس پیشنهاد دانیلز، بانک دویچه تجارت شرکت‌ هایی که با ایران داد و ستد دارند را از طریق اعطای وام، تامین مالی می‌ کند. اما آیا چنین چیزی شدنی است؟

دانیلز معتقد است که بسیاری با این پیشنهادش مخالفت خواهند کرد. روابط دویچه با ایران، ممکن است، شهرت آن را کاهش دهد. علاوه بر این، ممکن است، سهامداران آن شوکه و مشتریان خصوصی‌ اش ناراحت شوند.

با این حال، به گفته این کارشناس آلمانی، اگر جایگزین روابط با ایران، فروپاشی دویچه باشد، ریسک‌ های تجارت با ایران کوچکتر به نظر می‌ رسند. اعتراض دیگر آن است که این طرح بین آمریکا و آلمان تنش دیپلماتیک بیشتری ایجاد خواهد کرد. اما علیرغم این اعتراضات، دانیلز تصریح می‌ کند که اگر پاریس و برلین درباره حمایت سیاسی از تاسیس یک بانک در آلمان برای تعامل با ایران به توافق برسند، این امر نه تنها ممکن است، برجام را نجات دهد بلکه کسب‌ و کارهای آنها هم سود زیادی خواهند کرد.

شرکت‌ های آلمانی ممکن است، سرمایه‌ گذاری‌ ها در ایران را ادامه دهند و در بازار ایران باقی بمانند. همین امر می‌ تواند برای شرکت‌ های فرانسوی هم اتفاق بیافتد. علاوه بر این، تاسیس چنین بانکی ادامه صادرات نفت و گاز ایران را ممکن خواهد کرد.

در زمانی که اروپا به دنبال تنوع‌ بخشی به وارات انرژی‌ اش هست، این یک امتیاز استراتژیک برای اروپا خواهد بود. دانیلز در پایان نوشت: " بانکی که من پیشنهاد می‌ کنم این پیام نیرومند را در دورن اتحادیه اروپا ارسال خواهد کرد که کشورهای عضو آن درباره تبدیل شدن به 'اروپایی که محافظت می‌ کند'، جدی هستند.

همان گونه که ایمانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه، و ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون، قول آن را داده‌ اند. برای اجرای این ماموریت، اتحادیه اروپا باید جهت محافظت از کسب‌ و کارهایش و نهایتا شهروندانش، برای پا گذاشتن در مسیرهای غیر متعارف تمایل داشته باشد".

منبع: فرارو  

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24