Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

به نظر می رسد بعد از ورود شدید سرمایه به بازار طلا، ارز و تا حدودی مسکن، هم اکنون شاهد ورود سرمایه های سرگردان به بازار سرمایه هستیم، که با توجه به مولد بودن ورود نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه این امر خوشایند است.

نظر عبده تبریزی و دو کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بورس در تابستان/ همیشه پای دلار در میان است!

بورس24 : بازار سرمایه طی روزهای اخیر شاهد رشد بوده که یکی از دلایل این رشد رفع ابهام موجود در بازار به دلیل وضعیت برجام بود. با مشخص شدن وضعیت برجام هر چند که به خروج آمریکا از آن منتج شد اما بازار سرمایه را از این ابهام خارج ساخت و منجر شد تا سرمایه گذاران واقع بینانه تر به بازار سرمایه نگاه کنند و هدف های مشخص تری برای ورود به این بازار داشته باشند. در روزهای گذشته هر چند شاهد عرضه هایی در برخی سهم ها بودیم اما دلیل آن می تواند به ترس از متوقف شدن نماد پس از 20 درصد رشد نیز مربوط باشد. از طرف دیگر اخباری مبنی بر رشد قیمت دلار نیز وجود دارد که بر رشد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تاثیر می گذارد. در ادامه نظر برخی از کارشناسان اقتصادی و بازار سرمایه را در گفتگو با بورس24 مطالعه می کنید.

عبده تبریزی: رشد بورس دو دلیل دارد؛ گرانی دلار و انتظار تورم

حسین عبده تبریزی از کارشناسان ارشد اقتصادی در خصوص رشد اخیر شاخص کل عنوان کرد: رشد بازار سرمایه به دلیل رشد دلار است. عمده سهامی که رشد کرده اند سهام دلاری بوده اند. در نتیجه انتظار می رود که رشد بازار سرمایه به دلیل انتظارات رشد دلار در سهام دلاری و همچنین تورم انتظاری باشد.

وی در مورد بازار تابستان گفت: این بازار بستگی زیادی به تحریم های آمریکا و نحوه مدیریت ارز دارد که این موارد تاثیر مستقیم خود را بر اقتصاد و همچنین بازار سرمایه به عنوان جزئی از اقتصاد کشور می گذارد. مسلما تحریم ها درآمد ارزی کشور را کاهش می دهد و این موضوع بر عرضه و تقاضای ارز تاثیر می گذارد که همان طور که گفته شد تاثیر آن بر بازار سرمایه نیز محسوس خواهد بود.

خادمی: رشد بورس چند ماه ادامه خواهد داشت

در ادامه نیز محمدباقر خادمی مدیر سرمایه گذاری شرکت کارگزاری فارابی در گفتگو با بورس24 در خصوص وضعیت این روزهای بازار سرمایه گفت: در بازار سرمایه طی روزهای جاری شاهد روزهای کم سابقه ای طی چند سال اخیر بوده ایم. از روزهای ابتدایی هفته گذشته شاهد ورود نقدینگی و افزایش تقاضا در کلیت بازار سهام بودیم که به تبع آن ارزش معاملات نیز روند مثبتی را پشت سر می گذارد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد بعد از ورود شدید سرمایه به بازار طلا، ارز و تا حدودی مسکن، هم اکنون شاهد ورود سرمایه های سرگردان به بازار سرمایه هستیم، که با توجه به مولد بودن ورود نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه این امر خوشایند است.

وی در مورد رفتار بازار سرمایه طی ماه های جاری بیان داشت: با توجه به پتاسیل های موجود در بازار سرمایه و کم ریسک بودن قیمت اکثر صنایع به نظر می رسد طی ماه های جاری شاهد بازدهی مطلوبی در کلیت بازار باشیم.

خادمی تصریح کرد: در مورد صنایع پیشرو باید به سهام صادراتی محور علی الخصوص صنایع فلزی، معدنی و پتروشیمی اشاره کرد، پتانسیل اصلی این صنایع، شرایط مطلوب قیمت های جهانی، افزایش تولید و فروش این شرکت ها و زمزمه های ناشی از افزایش نرخ دلار از نرخ ٤٢٠٠ می باشد که آینده را برای این صنایع روشن تر می کند.

این کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد داد: از همین رو فعالین بازار سرمایه در روزهای آتی و در صورت اصلاح احتمالی کلیت بازار می توانند پرتفوی خود را به سهام صنایع ذکر شده اصلاح کنند و به دور از هیجانات بازار و با دید میان مدت سهام خود را نگه داری کنند.

میرمعینی: ادامه رشد بورس به وضعیت دلار بستگی دارد

همچنین سعید میرمعینی از دیگرکارشناسان بازار سرمایه در خصوص رشد بازار سرمایه و و اتفاقاتی که در این بازار افتاد گفت: رشد بازار سرمایه به دو عامل بستگی دارد، یکی از آن ها به لحاظ اثرگذاری تورم انتظاری یا تورمی بوده که اتفاق خواهد افتاد، یعنی اهالی بازار سرمایه انتظار تورم را داشته و اقدام به خرید سهام کرده اند. عامل دوم حمایت احتمالی دولت است که با توجه به سیاست ها اقتصاد به سمت تولیدات داخل هدایت شود. این دو مورد می تواند از جمله مواردی باشد که منجر به رشد و توسعه بازار شود.

وی در مورد بازار تابستان نیز عنوان کرد: بازار تابستان به چگونگی برخورد با دلار وابستگی شدید دارد و هنوز مشخص نیست که مصارف ارزی چگونه تعریف خواهند شد. به تازگی نیز اخباری مبنی بر تخصیص منابع ارزی اعلام شده که اگر شرکت ها بتوانند دلارشان را آزادانه بفروشند مسلما شرایط برای شرکت ها مناسب خواهد شد و بازار شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد. اما رشد اتفاق افتاده در بازار سرمایه باید مدیریت شود تا ماندگار بماند.

وی بیان داشت: این ماندگاری به دو عامل بستگی دارد؛ یکی اقدامات سازمان بورس و دیگری اقدامات دولت. اقدامات دولت باید به گونه ای باشد که دولت در تخصیص اعتبارات خود بازار سرمایه را لحاظ نماید، همچنین ارزهای تخصیص یافته به شرکت های دولتی نیز مدیریت شود، تامین خوراک پتروشیمی ها و ترخ گذاری ها باید مشخص و شفاف شود، نرخ های تعزیراتی باید اصلاح شود چرا که این نرخ به ضرر مالکین و سهامداران است. این اقدامات از سوی دولت می تواند بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اقداماتی که بازار سرمایه نیز باید انجام دهد می تواند شامل آمادگی جذب نقدینگی این بازار باشد، یعنی بازار سرمایه باید فضای امن و شفافی را ایجاد نماید تا نقدینگی به سمت این بازار سوق پیدا کند. افزایش سرمایه شرکت ها و تامین مالی پروژه ها نهایتا منجر به ورود نقدینگی به بازار می شود، مواردی باید لحاظ شود تا نهایتا بخش مهمی از نقدینگی به سمت تولید رود. اما هنوز برخی از زیرساخت های بازار سرمایه فراهم نشده است.

میرمعینی در خصوص قانون بسته شدن نماد معاملاتی به دلیل 20 درصد مثبت گفت: بازار سرمایه نیاز دارد تا برخی از زیرساخت های خود را درست کند. قانون توقف نماد به دلیل رشد 20 درصدی می تواند مثبت باشد اما نکات منفی از قبیل سرعت در فروش به دلیل ترس از بسته شدن نماد نیز وجود دارد.

وی در پایان در خصوص بازار تابستان نیز عنوان کرد: به نظر می رسد این بازار در فصل تابستان چندان مثبت نباشد، البته که همه چیز به شرایط سیاسی بستگی دارد و بازار قطعا می تواند بهتر شود اما این رشد اگر به دلیل افزایش نرخ دلار و تحت تاثیر آن باشد چندان مناسب نبوده و ماندگار نیست.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24