Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عربستان سعودی و روسیه، دو رقیب بزرگ بازار نفت، بازی افتتاحیه جام جهانی فوتبال روسیه را برگزار کردند. عربستان در این بازی شکستی بزرگ و فراموش‌ نشدنی را تجربه کرد، اما این بازی‌ ها نمی‌ تواند، نمادی از رقابت قدرت‌ های جهانی به شمار رود. این بازی در آستانه نشست هفته آینده اوپک در وین برگزار شد و...

جام جهانی نفت!

بورس24 : عربستان سعودی و روسیه، دو رقیب بزرگ بازار نفت، بازی افتتاحیه جام جهانی فوتبال روسیه را برگزار کردند.

عربستان در این بازی شکستی بزرگ و فراموش‌ نشدنی را تجربه کرد، اما این بازی‌ ها نمی‌ تواند نمادی از رقابت قدرت‌ های جهانی به شمار رود. این بازی در آستانه نشست هفته آینده اوپک در وین برگزار شد.

با وجود شانس اندک دو تیم برای موفقیت در این بازی‌ ها، پوتین و بن سلمان برای تماشای این بازی در ورزشگاه حضور داشتند.  

نفت در مسائل سیاسی این دو کشور نقشی کلیدی دارد. روسیه، متحد منطقه‌ای ایران (به‌ عنوان رقیب اصلی ریاض) بوده و در جنگ‌ های نیابتی خاورمیانه، حضور دارد. ایران، عراق و ونزوئلا، مخالفان جدی افزایش سقف تولید اوپک هستند.

دلیل اصلی این راهبرد، ناتوانی این سه کشور در افزایش تولید خود است. عراق فاقد ظرفیت تولید مازاد است. ونزوئلا به دلیل بحران‌ های اقتصادی و سیاسی، با تولید نزولی روبرو بوده و ایران که پیش‌تر از سهمیه‌ ها معاف شده بود، به دلیل تحریم‌ های واشنگتن با ریسک کاهش صادرات روبرو است.

این دو کشور با وجود رقابت در زمین چمن فوتبال، دارای منافع مشترکی نیز هستند.دولت‌های عربستان سعودی و روسیه در حال آماده شدن برای افزایش تولید نفت خام خود هستند. آن‌ ها منتظر نشست روزهای آینده اوپک ننشسته‌ اند.

مسکو و ریاض از اکتبر گذشته، تولید خود را به بیش از 10 میلیون بشکه در روز رسانده‌ اند. سهمیه تولید روزانه این کشور پادشاهی بر اساس سهمیه‌ های اوپک 10.058 میلیون بشکه بوده است.

شیوخ ریاض از ابتدای سال گذشته میلادی، تولیدی کمتر از سهمیه‌ های کارتل داشته‌ اند. این کشور یکی از معدود کشورهایی است که از نفت به‌عنوان سوخت نیروگاه‌ های تولید برق بهره می‌ برد و در تابستان‌ ها تولید نفت خود را بالا می‌ برد.

گزارش‌ ها حاکی از آن است که تولید کنونی نفت روسیه در بالاترین میزان در 14 ماه اخیر قرار دارد و به 11.09 میلیون بشکه در روز رسیده است.

سهمیه تولید مردان یخی بر اساس توافق اوپک 10.95 میلیون بشکه در روز است. چند شرکت نفتی روسیه در ماه‌ های اخیر تولید خود را افزایش قابل‌ توجهی داده‌ اند. اما دلیل این افزایش تولید چه بوده است؟

تعدادی از رسانه‌ ها به فشار ایالات‌ متحده اشاره می‌ کنند. آن‌ ها معتقدند کاخ سفید به دلیل تحریم‌ های ایران، خواهان حفظ تعادل در بازار عرضه و تقاضا است.

تعدادی دیگر از کارشناسان بر فشار چین به‌ عنوان بزرگ‌ ترین مصرف‌ کننده نفت در دنیا تأکید می‌کنند. به هر ترتیب، طرح فریز نفتی به اکثر اهداف خود دست‌یافته و میزان کاهش و مدت‌زمان اجرای آن، بیش از پیش‌ بینی‌ های اولیه بوده است.

میزان نفت ذخیره‌ شده به میانگین پنج سال اخیر خود رسیده و اوپک اعلام کرده در ماه آوریل ذخایر نفت کشورهای توسعه‌ یافته 26 میلیون بشکه کمتر از میانگین پنج سال اخیر بوده است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی، افزایش قابل‌توجهی داشته است. در ژانویه سال 2016 میلادی، قیمت هر بشکه نفت برنت 27 دلار معامله شد. در ماه گذشته، میانگین قیمت نفت در بازارهای جهانی 80 دلار بوده است. پیش‌ بینی‌ های تعدادی از مدیران نفتی محقق شده و بازار باید با توانایی‌ های مالی دولت‌ ها منطبق شود.

مهم‌ ترین منبع درآمد بسیاری از تولیدکنندگان نفت، فروش محموله‌های طلایسیاه در بازار است.

به‌ صورت سنتی، نقطه سر به‌ سر در این کشورها، هزینه اکتشاف و برداشت از چاه‌ های نفت است. در سال‌ های 2014 و 2015 میلادی، سقوط قیمت نفت باعث شد تا این کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی با کسری بودجه و مشکلات مخالف اقتصادی و اجتماعی روبرو شوند.

فراموش نکنید که بخشی از کاهش اخیر تولید نفت اوپک، هدفمند نبوده است. ونزوئلا و لیبی به دلیل مسائل سیاسی داخلی، با سقوط مقدار تولید روبرو بوده‌اند. خط لوله‌ های نفتی نیجریه با نشت روبرو شده‌ اند و بخشی از تولید این کشور متوقف‌ شده است. در سایر کشورها، کاهش قیمت نفت به حذف بودجه اکتشاف و تولید در چهار سال اخیر منجر شده و این اقدام علاوه بر کاهش تولید باعث شده تا آن‌ ها نتوانند هم‌ زمان با بالا رفتن قیمت‌ ها، بر تولید خود بیافزایند.

عربستان و روسیه در حال افزایش تولید هستند و این رشد عرضه نه به دلیل خواسته مشتریان برای کاهش قیمت‌ ها، که برای جایگزینی با کاهش تولید سایر تولید کننده‌ ها انجام می‌ شود.

در ماه گذشته، روسیه و عربستان سعودی توافق کردند در جهت تولید بیشتر نفت گام بردارند. اما این اقدام بدون توافق با سایر اعضای کارتل اوپک انجام شده است.

مثلاً عراق به‌عنوان دومین تولید کننده بزرگ اوپک با افزایش تولید مخالف است. آن‌ها به دلیل مسائل فنی و اختلاف‌نظر با کردها، قادر به افزایش برداشت از چاه‌های نفت خود نیستند. تصمیم‌گیری‌های اوپک با اجماع اعضا انجام می‌شود، اما عربستان سعودی و متحدانش در هر رویدادی تنها به دنبال تحقق منافع خودهستند.

گزارش‌ های مختلف نشان می‌ دهد روس‌ ها قادر به افزایش تولید خود هستند. گازپروم اعلام کرده از ظرفیت تولید مازاد 500 هزار بشکه در روز برخوردار است. روس‌ها در اکتبر سال 2016 میلادی، تولید خود را با 300 هزار بشکه کاهش به 11.25 میلیون بشکه در روز رساندند.

در این مدت، دو کشور عربستان و روسیه 300000 بشکه بر تولید خود افزوده‌اند و این عدد برابر با یک‌ششم کل تعهد کاهش تولید اوپک و غیر اوپک بوده است. البته ریاض در دوره‌ای کم‌ و بیش طولانی، تولیدی کمتر از سقف تولید خود داشته است.

یک متغیر مهم، مقدار نفت خارج شده ایران از بازار به دنبال تحریم‌ های واشنگتن است. هنگامی‌که اوباما نفت ایران را تحریم کرد، تلاش نموده بود تا همراهی دنیا را به دست آورد. تحریم‌ های وی همانند یک زیردریایی فاقد تجهیزات مشاهده محیط بیرون بود.

همه خریداران اروپایی نفت ایران به‌علاوه کره جنوبی و ژاپن با این تحریم‌ها همراه شدند. سایر متحدان ایالات‌ متحده نیز با این محدودیت‌ های بی‌ سابقه، همکاری کردند.

حتی چینی‌ ها به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران، از مقدار خرید خود کاستند. اما در دولت ترامپ، همه‌ چیز تغییر کرده است. اعمال تحریم به‌عنوان ابزار مجازات، فاقد کارایی گذشته است. ترامپ تعدادی از اقدامات اوباما نظیر پیوستن داوطلبانه دولت‌ ها به این تحریم‌ ها و کاهش خرید نفت ایران را در دستور کار قرار داده است.

البته چینی‌ ها امیدوارند تا از فرصت تحریم ایران برای اجرایی کردن پترویوان بهره ببرند. رهبران تهران نیز با استقبال از این اقدام پکن، خواهان دور زدن دلار و تحریم‌های ایالات‌ متحده هستند.

همانند دولت اوباما، شرکت‌ ها در یک دوره شش‌ماهه به‌ صورت داوطلبانه این تحریم‌ ها را اجرایی خواهند کرد. در ادامه همه به دنبال سنجش موفقیت هویج و یا استفاده از چماق در آینده هستند. ایران اعلام کرده در برجام باقی خواهد ماند.

اروپا از این راهبرد استقبال کرده و اعلام کرده به خرید نفت ایران ادامه خواهد داد. به نظر می‌ رسد در صورت خروج ایران از برجام، اروپایی‌ ها به‌ سوی راهبرد ترامپ حرکت خواهند کرد.

دو کشور هند و چین، خریدار 60 درصد نفت ایران هستند. کره جنوبی، ژاپن و هند در رتبه‌ های بعدی قرار دارند. گفتنی است که هندی‌ ها برای در امان ماندن از مجازات دولت ترامپ، 20 درصد از مقدار خرید نفت خود از ایران را کاسته‌ اند.

بازی‌ های جام جهانی در مسکو ادامه دارد و همه در انتظار نتایج بازی‌ ها هستند. اما برای پیش‌ بینی قهرمان این بازی‌ ها، باید به انتظار بازی‌ های دوره گروهی نشست.

منبع: Seeking Alpha 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24