Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تا زمانی که بحث تورم و افزایش نرخ ارز وجود دارد اثرات آن باید در بازار سرمایه نیز هویدا شود. تورم به معنای گران شدن تمامی کالاهای تولیدی شرکت هاست و اگر قرار باشد که کالاها افزایش نرخ داشته باشند با توجه به این که بخشی از این کالاها توسط شرکت های فعال در بازار سرمایه تولید می شود می توان انتظار رشد سودآوری را از این شرکت ها داشت که در نتیجه آن قیمت سهام آن ها نیز افزایش می یابد.

دومینوی تورم به بورس رسید؟

بورس24 : از روز سه شنبه 22 خرداد ماه بازار شکل جدیدی به خود گرفته است. به طوری که به نظر می رسد جریان ورود نقدینگی هوشمندی به بازار راه یافته و احتمالا نوبت رشد بازار بورس اوراق بهادار فرارسیده است.

حال باید دید عوامل موثر در شکل گیری روند صعودی بازار سرمایه و مثبت های بسیاری از سهم ها چه بوده و آیا این وضعیت می تواند تداوم یابد یا این که باید رشدهای اخیر را به عنوان ژستی مثبت از شاخص قلمداد کرد؟

حذف ممنوعیت تسعیر ارز بسیاری از شرکت های صادرات محور

محرم رزمجویی مدیر برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی شرکت سرمایه گذاری امید در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره علل اقبال بازار سهام در روزهای اخیر و چشم انداز آن ابراز داشت: مهم ترین دلیلی که در روزهای اخیر موجب تکانه های مثبت قابل توجه در بازار سرمایه شد اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص درآمدهای ارزی برخی از شرکت ها بود. او اعلام کرد که به غیر از شرکت هایی که مواد اولیه آن ها شامل نفت و مشتقات نفتی است سایر شرکت ها الزامی برای ثبت درآمدهای ارزی خود در سامانه نیما ندارند.

وی افزود: اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت به این معناست که شرکت هایی که مازاد ارزی دارند و وارد کننده نیستند و صرفا صادرات محور هستند بر اساس این آئین نامه می توانند ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ آزاد مبادله کنند.

او اضافه کرد: بر این اساس فعلا شرکت هایی که دارای محصولات پتروشیمی هستند باید ارز حاصل از فروش های صادراتی خود را در سامانه نیما به ثبت برسانند اما این الزام برای سایر شرکت های صادرات محور مصداق ندارد.

رزمجویی بیان داشت: در خصوص واردکنندگان مواد اولیه نیز باید گفت که باید ارز مورد نیاز خود را در سامانه نیما به ثبت برسانند اما اگر نیاز مبرم به ارز دارند می توانند آن را از بازار آزاد تهیه نمایند.

دومینوی تورم به بازار سرمایه رسید

وی در ادامه به دو دلیل مهم دیگر برای رشد اخیر بورس اشاره داشت و افزود: تا زمانی که بحث تورم و افزایش نرخ ارز وجود دارد اثرات آن باید در بازار سرمایه نیز هویدا شود. تورم به معنای گران شدن تمامی کالاهای تولیدی شرکت هاست و اگر قرار باشد که کالاها افزایش نرخ داشته باشند با توجه به این که بخشی از این کالاها توسط شرکت های فعال در بازار سرمایه تولید می شود می توان انتظار رشد سودآوری را از این شرکت ها داشت که در نتیجه آن قیمت سهام آن ها نیز افزایش می یابد.

رشد دوبرابری ارزش جایگزینی شرکت ها

مدیر برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی شرکت سرمایه گذاری امید گفت: نکته دیگری که می توان در خصوص رشد بازار سرمایه مطرح کرد و نباید از آن غافل شد ارزنده شدن شرکت های بورسی تحت تاثیر بالا رفتن ارزش جایگزینی آنهاست. به عنوان مثال در گذشته ایجاد شرکت ها و تهیه ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز آن ها بر اساس دلار کمتر از 4000 تومان میسر بود اما حالا اگر قرار بر تاسیس شرکت تولیدی جدیدی باشد باید بر اساس دلار بازار آزاد و بر اساس نرخی در حدود 8 هزار تومان تجهیز و راه اندازی شود. این مساله موجب رشد قابل توجه ارزش جایگزینی شرکت ها و کارخانه های موجود در بازار سرمایه شده است.

روند صعودی تداوم خواهد داشت؟

او تصریح کرد: با توجه به این سه دلیل مهم می توانیم انتظار داشته باشیم که حتی در صورت تثبیت وضعیت سیاسی کنونی رشد فعلی بازار سرمایه تداوم خواهد داشت.

از رزمجویی پرسیدیم به نظر شما کدامیک از صنایع پتانسیل بیشتری برای رشد دارند و کدامیک از پتانسیل افزایش کمتری برخوردارند؟ وی تاکید کرد: با توجه به آئین نامه جدید تسعیر درآمدهای ارزی صادرات محور به غیر از شرکت های وابسته به نفت و مشتقات نفتی و با در نظر گرفتن اثرات تورم و افزایش نرخ دلار بر بهای محصولات شرکت ها و همچنین رشد قابل توجه ارزش جایگزینی شرکت ها صنایعی که صادرات محور هستند و برای آن ها الزامی به ثبت درآمدهای ارزی در سامانه نیما وجود ندارد و همچنین تجهیزات و ماشین آلات آن ها کاملا خارجی است پتانسیل بیشتری برای رشد دارند و می توان انتظار بیشتری برای تداوم روند افزایشی آن ها داشت.

وی افزود: اما شرکت هایی که باید درآمدهای ارزی خود را در سامانه نیما به ثبت برسانند یا دارای ماشین آلات و تجهیزات داخلی هستند از پتانسیل کمتری برای رشد برخوردارند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24