Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بنابر اعلام مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه طلا از فردا(پنج‌شنبه)، باز هم افزایش می‌یابد...

قراردادهای آتی سکه طلا باز هم افزایش یافت

بورس24 : بنابر اعلام مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه طلا از فردا(پنج‌شنبه)، باز هم افزایش می‌یابد.

مطابق با بند 11مشخصات قرارداد آتی سکه بهار آزادی طرح امام(ره) در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال طی روزهای اخیر، از فردا پنج‌شنبه(24 خرداد) پس از اتمام روز معاملاتی وجه تضمین اولیه برابر 24میلیون و 500هزار ریال به همراه وجه تضمین اضافی، در مجموع 69 میلیون و 500 هزار ریال تعیین می‌شود.
گفتنی است افزایش وجه تضمین اولیه سکه طلا در بورس کالا در حالی این روزها انجام می شود که در بازار آزاد نرخ هر قطعه سکه طلا به رکود تاریخی 2 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
بر اساس این گزارش قرارداد آتی، توافق نامه‌ای مبنی بر خرید و فروش یک دارایی در زمان معین در آینده و با قیمت مشخص است. به عبارت دیگر در بازار آتی، خرید و فروش دارایی پایه قرارداد براساس توافق نامه‌ای که به قرارداد استاندارد تبدیل شده است، صورت می‌گیرد که در آن به دارایی با مشخصات خاصی اشاره می‌شود.
در توضیح مفهوم وجه تضمین اولیه در قرارداد آتی سکه طلا باید گفت به منظور اطمینان از انجام تعهدات،هر یک از طرفین معامله درصدی از ارزش قرارداد را به عنوان "وجه تضمین اولیه" نزد کارگزار سپرده می‌کنند که متناسب با تغییر ارزش قراردادهای آتی، حساب هر یک از طرفین تعدیل می‌شود.
مبلغ وجه تضمین اولیه متغیر و از طریق بورس کالا تعیین و اعلام می‌ شود.چنانچه مشتری در موقعیت معاملاتی خود سود کسب کند سود مربوط به حساب واریز می‌شود که قابل برداشت است. چنانچه مشتری با زیان روبه‌رو شود مبلغ زیان تا زمانی که به سطح حداقل وجه تضمینی برسد از حساب کسر می‌شود. پس از رسیدن حساب به حداقل وجه تضمین(60درصد وجه تضمین اولیه) مشتری اخطار کسری موجودی می‌گیرد و به اصطلاح Call Margin و باید اقدام به شارژ حساب تا سطح وجه تضمین اولیه کند یا موقعیت باز خود را ببندد.
همچنین در بازارهای آتی الزامی نیست که کالا یا دارایی به طور فیزیکی رد و بدل شود و برخلاف بازارهای نقدی، انتقال مالکیت فوری دارایی مطرح نمی‌شود. بنابراین در این بازارها بدون در نظر گرفتن این که فرد مالک دارایی باشد یا نباشد، قراردادها قابل خرید و فروش هستند.علاوه بر این برخلاف بازارهای نقد که پشتوانه آن تحویل دارایی است، بازارهای معاملات آتی مبتنی بر تسویه نقدی است و یکی از اهداف آن، خرید و فروش دارایی در آینده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24