Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از جمله کارهایی که در حال انجام است دو نامه ای است که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده ایم و اعلام کردیم که ظرفیت هایی که در حال تولید هستند بر اساس کد ۳.۱ هست که با آژانس داریم (کدی که می‌گوید شش ماه زودتر باید اقدامات خود را به آژانس اعلام کنید) و هیچ مغایرتی با برجام و تعهدات پادمانی ما ندارد... ما خارج از برجام انتخاب های متعددی داریم اما فعلا براساس فرمایشات رهبری در چارچوب برجام پیش می‌رویم. منتها با سرعت کارهایی را که شاید می شد سال‌های بعد انجام بدهیم را در زمان کوتاه تری در حال انجام هستیم.

سخنگوی انرژی اتمی : اقدامات جدید هسته ای در چهارچوب برجام است ؛ البته فعلا...

بورس24 : سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما خارج از برجام انتخاب های متعددی داریم اما فعلا براساس فرمایشات رهبری در چارچوب برجام پیش می‌رویم. منتها با سرعت کارهایی را که شاید می شد سال‌های بعد انجام بدهیم را در زمان کوتاه تری در حال انجام هستیم

بهروز کمالوندی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اقدامات ایران چیست؟ گفت: فعلا در چارچوب برجام اقدام می کنیم و مفهوم آن این است که اگر لازم باشد خارج از چارچوب برجام هم آمادگی داریم.

وی ادامه داد: از جمله کارهایی که در حال انجام است دو نامه ای است که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده ایم و اعلام کردیم که ظرفیت هایی که در حال تولید هستند بر اساس کد ۳.۱ هست که با آژانس داریم (کدی که می‌گوید شش ماه زودتر باید اقدامات خود را به آژانس اعلام کنید) و هیچ مغایرتی با برجام و تعهدات پادمانی ما ندارد.

معاون سازمان انرژی اتمی در ارتباط با ساخت مرکز سانتریفیوژ هم اظهار داشت: این موضوع هم مشابه قبلی است. یعنی مادامی که در حال ساخت است و تا زمانی که انجام می‌شود، در چارچوب برجام خواهد بود. بحث تولید آن تا زمانی که ما در برجام باشیم اگر نیاز به ساخت سانتریفیوژ جدید در بحث تحقیقات باشد انجام می‌دهیم وگرنه بحث تولید انبوه نداریم.

کمالوندی افزود: آقای صالحی هم اشاره داشتند به اینکه ظرفیت این مرکز، ظرفیت تولید بالایی است و ما به سرعت می‌توانیم ماشین های بیشتری تولید کنیم. این به معنای آن است که ظرفیت تولید ما بالا رفته و به معنای آن است که ما با سرعت زیاد و زمان کوتاهی می‌توانیم بنا به گفته فرمایش رهبری درخصوص تهیه ملزومات لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو اقدام کنیم و این هیچ مغایرتی با تعهدات ما ندارد.

وی با بیان اینکه اگر آنها تعهدات خود را انجام می‌دادند، هیچ نیازی نبود ما اکنون به دنبال ظرفیت تولید انبوه باشیم و می‌توانستیم این کار را با فرصت بیشتری انجام دهیم، تصریح کرد: از آنجایی که شائبه این را داشتیم که طرف مقابل بدعهدی های خود را ادامه دهد ما آمادگی خود را برای هر سناریو و شرایطی حفظ کردیم.

این مقام عالی رتبه سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه صحبت از بدعهدی ذکر شده از سوی طرف مقابل منظور طرف آمریکایی است و پس مقصر این اقدامات آمریکایی ها هستند، خاطرنشان کرد: کاری که ما انجام می‌دهیم بحث تقصیر نیست، بلکه کاری است که در چارچوب ضرورت ها با سرعت بیشتری انجام می‌دهیم و اگر آنها به تعهدات خود پایبند بودند ما این کار را سر فرصت انجام می‌دانیم و قبل از آن، هشت سال و نیمی که باید تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش می‌دادیم این کار را انجام می‌دادیم و نه امروز.

کمالوندی اضافه کرد: اگر امروز این کار را با سرعت انجام می‌دهیم بنا به فرمایش رهبری است که ما آماده باشیم و همان طور که دکتر صالحی اشاره کرد ارتش علمی سازمان انرژی اتمی آماده و گوش به فرمان است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه میزان ذخایر ما در این چند وقت ۲۰۰ کیلو بوده و طبق برجام باید ۳۰۰ کیلو باشد، ابراز داشت: ذخیره اورانیوم ما بر اساس یو اف ۶ به میزان ۳۰۰ کیلو است. البته U ما ۲۰۰ کیلو است ولی ما برخی استثنائات هم داریم. یعنی اگر سوختی تولید می کنیم، تابشی باشد متفاوت خواهد بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه همین اکنون ما سوخت هایی داریم که تابش دادیم و اینها از آنچه من گفتم مستثنا شده است، عنوان کرد: ما خارج از برجام انتخاب های متعددی داریم اما فعلا براساس فرمایشات رهبری در چارچوب برجام پیش می‌رویم. منتها با سرعت کارهایی را که شاید می شد سال‌های بعد انجام بدهیم را در زمان کوتاه تری در حال انجام هستیم.

کمالوندی با بیان اینکه نامه هایی که به آژانس ارسال کردیم بیانگر این است که ما خیز لازم را در صورت بدعهدی طرف مقابل برداشته ایم، یادآور شد: اگر آنها به تعهدات خودشان پایبند نباشند ما به سرعت می‌توانیم محدودیت هایی را که داوطلبانه پذیرفته ایم را جبران کنیم.

منبع : انتخاب

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24