Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

همزمانی تحریم و اجرای برجام غیرممکن است تأسیسات برقی نطنز هم اکنون برای چند صد هزار سو آماده است زمان را از دسته نداده ایم اگر برجام بر هم بخورد و بنا شود اقدامات وسیعی انجام دهیم، که البته امیدواریم برجام برهم نخورد، سازمان انرژی اتمی برای همه سناریو‌ها آماده است

رئیس سازمان انرژی اتمی : از برجام خارج نشده ایم ؛ اما...

بورس24 : رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تأسیسات برقی نطنز هم اکنون برای چند صد هزار سو آماده است.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری با موضوع دستور هسته ای رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: روز گذشته مقام معظم رهبری فرمانی را صادر کردند که سازمان انرژی اتمی در یکسری زمینه‌ها که در چارچوب برجام تلقی می‌شود فعالیت‌هایی را آغاز کند.بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع حق هم همین بود که ما بتوانیم بگوییم در چه مرحله‌ای هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به التزام ایران به تعهداتش در برجام، گفت: همواره رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر ایران تعهدی را پذیرفت قطعا ملتزم انجام تعهدات است چرا که این یک اصل اخلاقی، دینی و سیاسی است و ما همواره آن را مدنظر قرار داده ایم.

صالحی با بیان اینکه قبل از برجام ما توافقنامه پادمانی را به طور کامل مدنظر داشتیم، گفت: بعد از توافق هسته‌ای پروتکل الحاقی و ملاحظات برجامی به آن اضافه شده و ما پس از برجام به هر سه مورد مذکور عمل کردیم.

وی با تاکید بر اینکه طبق اصل دوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران همانطور که همواره اعلام شده صلح‌آمیز است تصریح کرد: مبنای این فعالیت صلح آمیز فتوای مقام معظم رهبری است و ایشان فرمودند که تولید، انباشت و به کار گیری سلاح کشتار جمعی برای ما حرام است و همواره خود را ملتزم به این مسئله می‌دانیم و هیچگاه از این اصل منحرف نشده و نمی‌شویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تامین برق هسته‌ای و همچنین تامین سوخت مطمئن برای نیروگاه‌های هسته‌ای دو هدف مهم برای اهمیت دار بودن صنعت هسته‌ای در کشور است، اظهار کرد: صنعت هسته‌ای در بُعد تولید انرژی می‌تواند جایگاهی قابل درخور و با توجیهات اقتصادی برای ما داشته باشد.

صالحی تاکید کرد: اصل دیگر حائز اهمیت برای ما این است که همزمانی تحریم و بر‌جام برای ما غیر ممکن است و نمی‌توانیم هم بر‌جام را داشته باشیم و هم شاهد تحریم باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه فناوری هسته‌ای دارای ظرفیت دوگانه یعنی صلح آمیز و غیر صلح آمیز بودن است، ‌گفت: همواره به دنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای بوده‌ایم.متاسفانه غرب سعی می‌کند این فناوری را که برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است تبدیل به یک نقطه ضعف کند.

صالحی با تاکید بر اینکه فناوری هسته‌ای ظرفیت بسیار با ارزشی در حوزه‌های مختلف چون، پزشکی، صنعت و کشاورزی است، گفت: از سوی دیگر صنعت هسته‌ای مبتنی بر استانداردهای دقیق و سختگیرانه است و اگر آن را به حد بلوغ برسانیم قطعا صنایع دیگر هم می‌توانند از این شرایط مطلوب فناوری هسته ای بهره ببرند.

وی با بیان اینکه طرف مقابل با افکار عمومی طوری وانمود می‌کند که ایران کشور نفت خیز است و چرا باید به دنبال نیروگاه‌های هسته‌ای باشد اظهار کرد: در حوزه خلیج فارس کشوری داریم که تنها 3 میلیون جمعیت دارد اما 4 نیروگاه صنعتی می‌سازد و ایران که جمعیت 82 میلیونی دارد، این اظهارات کاملا توجیه ناپذیر است که بگویند برای چه دنبال نیروگاه هسته‌ای هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه درباره مسائل فنی و علمی هر کسی نمی‌تواند راحت اظهار نظر کند، اظهار کرد: افراد نباید با استدلال‌های غیر علمی این نقطه قوت جمهوری اسلامی را که موجب اقتدار و عزت کشور است تبدیل به نقطه ضعف کنند.

صالحی متذکر شد: از ابتدای دولت یازدهم وقتی که گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای آغاز شد، سازمان انرژی اتمی با توجه به تجارب گذشته همواره این موضوع را مدنظر داشت که ممکن است این مذاکرات به نتیجه نرسد و یا طرف مقابل بد عهدی کند و به همین دلیل سازمان انرژی اتمی باید به گونه‌ای عمل می‌کرد که زمان را از دست ندهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب فرمودند که به طرف مقابل نمی‌توان اعتماد کرد و بر این اساس ما همواره توجه داشتیم که نه تنها پل‌های پشت سر را خراب نکنیم بلکه پل‌های متعدد دیگری را هم ایجاد کنیم تا در صورت برگشتن به شرایط قبل از برجام زمان را از دست نداده باشیم و حتی به جایگاهی به مراتب بالاتر از برجام خودمان را برسانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه از ابتدای توافق هسته‌ای بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین حمایت‌های رئیس جمهور فعالیت‌های زیر ساختی وسیعی را در چارچوب تعهدات پادمانی خودمان انجام دادیم، گفت: فرزندان شما در سازمان انرژی اتمی شبانه‌روز و بی سروصدا در این راستا کار کردند و البته تمام فعالیت‌های ما در چارچوب مقررات و تعهدات بود.

صالحی افزود: برای مثال قبل از برجام زیر ساخت تاسیسات برقی نطنز را نداشتیم که با سرعت کار کردیم و الان تاسیسات برقی نطنز برای چند هزار سو آماده است.

وی درباره وضعیت بازطراحی راکتور اراک گفت: جلوتر از زمان بندی خودمان هستیم و طراحی مفهومی و پایه را به طور کامل تمام کردیم و الان طراحی تفصیلی را داریم. در حال حاضر هیئت ما در چین حضور دارد و موضوعات را بررسی می‌کنند و به آستانه تهیه نقشه‌ها و تجهیزات جدید می‌رسیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: زمان را از دسته نداده ایم اگر برجام بر هم بخورد و بنا شود اقدامات وسیعی انجام دهیم، که البته امیدواریم برجام برهم نخورد، سازمان انرژی اتمی برای همه سناریو‌ها آماده است.

صالحی ادامه داد: در آخرین جلسه هیات نظارت بر برجام تصمیماتی گرفته شد و در پی آن رئیس جمهور دستورات لازم را به سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد و رهبری نیز آن را تایید کردند.

وی با اشاره به اینکه دیروز نامه‌ای به آژانس فرستادیم و اقداماتی که میخواهیم آغاز کنیم را شرح دادیم، افزود: فردا ان شاءالله بنده از نطنز در مصاحبه با صدا و سیما بخشی از اقدامات مان را اعلام می کنم.

منبع : باشگاه خبرنگاران

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24