Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

یک شرکت هندی برای خرید حداقل ۱۵۰۰‌ میلیارد تومان از سهام ذوب‌آهن اصفهان وارد رقابت با دو شرکت ایرانی متقاضی خرید، شد... یک سال بعد از فروش بلوک ۱۷ درصدی سهام ذوب‌آهن اصفهان به یک شرکت زیر مجموعه از همین شرکت، اکنون تامین اجتماعی به صورت جدی از عرضه سهام ذوب‌آهن اصفهان خبر داده است. گفته می‌شود یک شرکت هندی در کنار ۲ شرکت ایرانی مشتریان اصلی این بلوک سهام هستند...

یک شرکت هندی برای خرید ذوب آهن ١۵٠٠ میلیارد تومان چک می کشد

بورس24 : یک شرکت هندی برای خرید حداقل ۱۵۰۰‌ میلیارد تومان از سهام ذوب‌آهن اصفهان وارد رقابت با دو شرکت ایرانی متقاضی خرید، شد.

یک سال بعد از فروش بلوک ۱۷ درصدی سهام ذوب‌آهن اصفهان به یک شرکت زیر مجموعه از همین شرکت، اکنون تامین اجتماعی به صورت جدی از عرضه سهام ذوب‌آهن اصفهان خبر داده است. گفته می‌شود یک شرکت هندی در کنار ۲ شرکت ایرانی مشتریان اصلی این بلوک سهام هستند.

مرتضی لطفی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) هم این موضوع را تایید کرده و گفته است به غیر از هندی ها ۲ شرکت ایرانی هم متقاضی خرید سهام این شرکت هستند البته او به نام مشتریان ایرانی ذوب‌آهن اشاره‌ای نکرده است اما یکی از این شرکت های ایرانی جدی‌ترین رقیب هندی‌ها در معامله فروش سهام ذوب‌آهن اصفهان خواهد بود.

هم‌اکنون ارزش کل سهام ذوب‌آهن اصفهان در تابلوی فرابورس ۲ هزار و‌ ۸۰۰‌ میلیارد تومان است، به این ترتیب با توجه به اینکه تامین اجتماعی مالک ۵۵‌ درصد از سهام این شرکت است این مقدار سهام دست کم ۱۵۰۰‌ میلیارد تومان می‌ارزد به ویژه آنکه قیمت سهام مورد معامله در عرضه‌های عمده معمولا تا چندین برابر قیمت سهام مبادله شده به صورت خرد بر تابلوی معاملات بازار سهام محاسبه می‌شود البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست تامین اجتماعی چه میزان از سهام ذوب‌آهن اصفهان را روی میز فروش می‌گذارد.

قرار بود آخر هفته قبل جلسه‌ای در مورد تعیین قیمت پایه و مقدار سهام قابل عرضه به طرف هندی برگزار شود. اگرچه اطلاعات کاملی در مورد این تصمیمات در دست نیست اما برخی خبرها نشان می‌دهد احتمالا بخشی از این مقدار سهام به طرف هندی واگذار خواهد شد و شاید شرکت ایرانی همچنان شانسی برای خرید بخشی از سهام ذوب‌آهن اصفهان داشته باشد. در این زمینه گویا سرمایه‌گذار هندی و مدیران شرکت ایرانی به طور مستقیم با تامین اجتماعی وارد مذاکره شده‌ اند.

به غیر از متقاضیان ایرانی برای خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان، از چند سال پیش نام های خارجی مختلفی برای خرید سهام این شرکت مطرح شده است به طوری که قبلا اسامی خریداران کره‌ای، ترکیه‌ای، ژاپنی و حتی یک سرمایه‌گذار از لوکزامبورگ برای خرید سهام ذوب‌آهن اصفهان مطرح شده بود حتی چند سال قبل یک سرمایه‌گذار کره‌ای به صورت جدی وارد عملیات خرید سهام ذوب‌آهن شد اما در دقیقه‌ ۹۰ بنا به دلایل نامعلومی که هرگز درباره آن اطلاع‌رسانی نشد این معامله انجام نشد و ماجرا مسکوت باقی ماند. قرار بود این شرکت کره‌ای بعد از خرید تکنولوژی جدیدی را وارد مدار تولید ذوب‌آهن اصفهان کرده و با وارد کردن ماشین آلات و تجهیزات جدید خط تولید این کارخانه را نوسازی کند.

قبل از این یک بار دیگر هم یک شرکت ترکیه ای برای خرید سهام این شرکت پیش‌قدم شد اما درست در آستانه عرضه از خرید سهام ذوب‌آهن اصفهان منصرف شد و کنار کشید. اکنون بعد از چندین تجربه ناموفق بار دیگر مرتضی لطفی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) که سهامدار ۵۶ درصدی ذوب‌آهن اصفهان است از مذاکره برای واگذاری سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان به خریداران هندی خبر داده است.

به گفته لطفی، ۳‌خریدار برای بلوک ذوب‌آهن اعلام آمادگی کرده‌اند که یک خریدار هندی و ۲ خریدار ایرانی هستند. البته او تاکید کرده است شایعات درباره قیمت و میزان واگذاری بلوک ذوب‌آهن صحت ندارد و شانس هندی‌ها برای برنده شدن در این رقابت ۵۰ درصد است.

وی حتی تاکید کرده است: اطمینان نداریم هندی‌ها از پس شرایط مورد نظر ما برمی‌آیند یا خیر.‌ به گفته مرتضی لطفی در مورد ماندن یا نماندن سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در ترکیب سهامداری ذوب‌آهن هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است و احتمال حفظ ۴٠ درصد از سهام تحت تملک تامین اجتماعی فروش مابقی آن به این خریدار هندی وجود دارد.

به گفته وی، با قرار گرفتن سهام شرکت‌های مورد عرضه در تابلوی مذاکره ادغام و تملیک فرابورس، خریداران خارجی فرصت لازم را برای ارزیابی و ارزشگذاری این شرکت ها و مذاکره دارند و معمولاً این شرکت‌ها به صورت ۳۰درصد نقد و مابقی به صورت اقساطی واگذار می‌شوند.

همچنین آن طور که مرتضی لطفی گفته قرار است تا پایان امسال جمعا ۱۲ هزار میلیارد تومان از سهام متعلق به تامین اجتماعی واگذار شود.

منبع : چیلان

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24