Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سعید صمدی دبیر انجمن زغالسنگ ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ گفت: با توجه به وابستگی صنعت زغال سنگ به قانون کار و حقوق کارگر معمولا قیمت زغال سنگ به صورت سالانه تعیین می شد. اما در سال گذشته با توجه به نبودن انجمن و هیاتی منسجم برای پیگیری این موضوع تعیین قیمت زغال سنگ در ماه های پایانی سال و پس از تشکیل انجمن زغال سنگ تعیین شد. اما در سال جاری از ابتدای سال ما در حال مذاکره برای افزایش قیمت این محصول هستیم...

زغال سنگی ها رسما درخواست افزایش نرخ ٢٠ درصدی دادند!

  بورس24 : در حالی که تنها چند ماه از اعمال افزایش نرخ 13 درصدی زغال سنگ در بازار داخل سپری شده اما این صنعت در تلاش است تا نرخ سال جاری را از همین ابتدای سال تعیین و اعمال نماید.

سعید صمدی دبیر انجمن زغالسنگ ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس24 گفت: با توجه به وابستگی صنعت زغال سنگ به قانون کار و حقوق کارگر معمولا قیمت زغال سنگ به صورت سالانه تعیین می شد. اما در سال گذشته با توجه به نبودن انجمن و هیاتی منسجم برای پیگیری این موضوع تعیین قیمت زغال سنگ در ماه های پایانی سال و پس از تشکیل انجمن زغال سنگ تعیین شد. اما در سال جاری از ابتدای سال ما در حال مذاکره برای افزایش قیمت این محصول هستیم.

احتمال افزایش نرخ حداقل 20 درصدی

وی افزود: تا کنون دو جلسه در این خصوص برگزار شده و قرار است تا 10 روز آینده جلسه دیگری نیز مجددا تشکیل شود تا قیمت زغال سنگ برای سال 97 تعیین و اعلام شود.

او اضافه کرد: در سال جاری دست صنعت زغال سنگ برای تعیین قیمت نسبت به سال گذشته بازتر است. زیرا نخستین محموله صادراتی زغال سنگ که در ماه های پایانی سال 96 انجام شد با موفقیت صورت گرفت و برای محموله های بعدی نیز مشتریانی اعلام آمادگی کرده اند. از سوی دیگر وضعیت قیمت زغال سنگ در بازار بین المللی نیز رو به افزایش است.

صمدی درباره میزان افزایش قیمت زغال سنگ در سال جاری تصریح کرد: در سال گذشته نتیجه تلاش های ما برای افزایش قیمت زغال سنگ 13 درصد بود اما برای امسال در نظر داریم که حداقل 20 درصد افزایش نرخ را از ابتدای امسال اعمال کنیم.

او با اشاره به عکس العمل ذوب آهن به عنوان عمده ترین مشتری زغال سنگ ایران نسبت به درخواست افزایش 20 درصدی قیمت گفت: فعلا واکنش به خصوصی انجام نداده اند. شرکت ذوب آهن اصفهان به همراه شرکت صدر تامین فعلا در حال بررسی این پیشنهاد افزایش نرخ هستند و هنوز پاسخی نداده اند.

تلاش ها برای تغییر مبنای قیمت گذاری زغال سنگ ادامه دارد

دبیر انجمن زغال سنگ ایران تاکید کرد: در کنار این افزایش نرخ 20 درصدی ما در تلاش هستیم تا مبنای قیمت گذاری زغال سنگ را در کشور تغییر دهیم. پیشنهادی که ما در جلسات اخیر ارائه کردیم این است که قیمت زغال سنگ نیز مانند سنگ اهن بر اساس تابعی از قیمت فروش صادراتی شمش فولاد خوزستان باشد. پیشنهاد ما 33 درصد نرخ شمش صادراتی فولاد خوزستان است. حال باید دید در جلسات آتی نتیجه این پیشنهاد چه خواهد شد و آیا ثمربخش خواهد بود یا خیر.

او اذعان داشت: با توجه به این که در حال حاضر صنعت زغال سنگ دارای انجمنی است که به صورت متمرکز و منسجم مذاکرات را پیگیری می کند و با در نظر گرفتن این موضوع که زغال سنگ ایران در حال حاضر دارای مشتری خارجی است و دولت این اجازه را صادر کرده که تا 5 سال آینده این صنعت فروش صادراتی داشته باشد ، بنابراین امسال می تواند سال متفاوتی برای این صنعت و تولیدکنندگان زغال سنگ باشد.

وی گفت: ضمنا باید در نظر داشت که از اواخر امسال کارخانه کوره بلند میدکو نیز راه اندازی خواهد شد که در آن صورت متقاضی دیگری به زغال سنگ کشور افزوده خواهد شد. راه اندازی کوره بلند میدکو می تواند به بهبود وضعیت نرخ فروش داخلی و افزایش مشتری کمک شایانی نماید و حتی ممکن است با توجه به اضافه شدن مصرف داخلی زغال سنگ و اعمال تحریم ها برای واردات این محصول، در سال های آتی در کشور بحران کمبود زغال سنگ پیش آید. این عوامل می تواند شرایط تولیدکنندگان داخلی را برای تعیین نرخ فروش بهبود بخشد و وضعیت آن ها را نسبت به سال های گذشته متحول سازد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24