Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ اعلام کرد: جمع بندی تلاش های کارگروه تنظیم بازار مبنی بر بازگرداندن مطالبات شرکت های اوره ساز هنوز به نتیجه نرسیده است. با وجود این که تولیدکنندگان اوره محصولات خود را همچنان با نرخ ۶١٢۵ ریال در هر کیلو به صورت علی الحساب تحویل می دهند اما ابعاد رای دیوان عدالت اداری و چگونگی اعمال این تغییرات هنوز مشخص نیست...

آزادسازی قیمت این فرآورده استراتژیک پتروشیمیایی چقدر جدی است؟

بورس24 : در ماه های گذشته از مجموع 8 رقم کود شیمیایی که در میان کشاورزان توزیع می شود تاکنون درخصوص یک نوع کود آزادسازی قیمت صورت گرفته و بر اساس اظهارات کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در بهمن ماه سال 96 این برنامه ریزی وجود دارد که قیمت کود اوره نیز در صورت مهیا بودن شرایط آزاد شود.در همین راستا دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز از این خبر داده بود که دیوان عدالت اداری رای صادر کرده که دولت نباید در قیمت گذاری اوره داخلی دخالتی داشته باشد اما با این وجود دولت تاکنون به این رای توجهی نشان نداده و نیز پاسخی به رای دیوان عدالت اداری نداده است.

شرکت های پتروشیمی کرمانشاه، خراسان، شیراز و پردیس از مهم ترین شرکت های شیمیایی اوره ساز در کشور به شمار می روند. پتروشیمی خراسان زیرمجموعه تاپیکوست و بخش عمده ای از سهام شرکت های پتروشیمی شیراز، پردیس و کرمانشاه نیز در مالکیت نفت و گاز پارسیان قرار دارد. به رغم بی توجهی دولت به رای دیوان عدالت اداری ماه هاست که شرکت های اوره ساز به تلاش های خود به منظور تغییرات نرخ فروش اوره داخلی ادامه می دهند.

تضمین اوره سازها به دولت

فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 اعلام کرد: جمع بندی تلاش های کارگروه تنظیم بازار مبنی بر بازگرداندن مطالبات شرکت های اوره ساز هنوز به نتیجه نرسیده است. با وجود این که  تولیدکنندگان اوره محصولات خود را همچنان با نرخ 6125 ریال در هر کیلو به صورت علی الحساب تحویل می دهند اما ابعاد رای دیوان عدالت اداری و چگونگی اعمال این تغییرات هنوز مشخص نیست.

وی افزود: به طور کلی مکانیزم فروش کلیه محصولات در بورس کالا به این صورت است که قیمت پایه محصولات بر اساس قیمت های بین المللی تعیین می شود. برای محصول اوره نیز مانند سایر محصولات همین فرمول نرخ گذاری مد نظر قرار دارد که بر اساس ارز رسمی کشور معادل ریالی آن برای مصارف داخلی تعیین شود.

او تاکید کرد: ما تضمین می کنیم که در صورت آزادسازی نرخ اوره و تعیین قیمت در بورس کالا هیچ رقابتی بر روی نرخ این محصول انجام نگیرد و قیمت آن بر اساس قیمت پایه تعیین شده در بورس کالا به دولت تحویل داده شود. با توجه به این که قیمت محصولات در بورس کالا که تحت تاثیر قیمت های بین المللی است به صورت هفتگی تغییر می کند ما این تضمین را می دهیم که اگر افزایش نرخی در قیمت پایه اوره اتفاق افتاد آن را در بلند مدت برای دولت اعمال کنیم اما کاهش قیمت را بر همان اساس که در بورس کالا به وقوع می پیوندد لحاظ نمائیم.

کریمایی ادامه داد: به عنوان مثال اگر به صورت هفتگی نرخ اوره در بورس کالا افزایش یافت ما این افزایش قیمت را در بازه زمانی بلند مدت تری و به صورت یک ماهه، دو ماهه و حتی شاید سه ماهه اعمال کنیم اما کاهش قیمت ها به همان صورت برای دولت در نظر گرفته شود. بنابراین از این بابت هیچ نگرانی برای دولت و کشاورزان وجود نخواهد داشت.

او در ادامه به این موضوع اشاره و تاکید کرد که آزاد سازی قیمت اوره به معنای افزایش قیمت برای کشاورز نیست. کارگروه تنظیم بازار همان قیمت قبلی را در نظر گرفته که مابه التفاوت آن را دولت باید پرداخت کند. البته منظور از قیمت قبلی 6125 ریال نیست زیرا برخی هزینه ها به آن اضافه خواهد شد.

مقصد اصلی اوره صادراتی کجاست؟

در ادامه از قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی پرسیدیم که آیا این گمانه زنی ها صحت دارد که به دلیل جامد بودن محصول اوره و وابستگی بخش کشاورزی و صنعت غذایی به این محصول، اوره آسیب پذیری کمتری نسبت به تحریم ها دارد؟ وی پاسخ داد: اگر قرار باشد که صنعت کشتیرانی تحریم شود قطعا همه محصولات از جمله اوره تحت تاثیر قرار خواهند گرفت اما باید در نظر داشت که در بخش حمل و نقل دریایی، حمل و نقل و همچنین تامین کشتی برای مواد جامد نسبت به مواد مایع آسان تر و راحت تر است. بنابراین این مساله را می توان به عنوان یک مزیت برای اوره در نظر گرفت.

کریمایی در پایان در خصوص عمده ترین بازار هدف صارداتی اوره کشور گفت: بخش عمده ای از صادرات اوره به کشور هندوستان انجام می شود که تقریبا حدود 70 تا 75 درصد از کل صاردات اوره را به خود اختصاص داده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • رضا قندچی
    رضا قندچی

    سلام و درود بر شما عزیزان من برای زمینهای کشاورزی خودم قصد خرید اوره به مقدار 20 تن را دارم آیا افزایش قیمت از مهر ماه 97 وجود خواهد داشت ؟

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24