Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

علیرضا قهرودی رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده و پاک کننده به خبرنگار بورس ٢۴ اعلام کرد: اخیرا نرخ همه محصولات شوینده بین ١۵ تا ٢٠ درصد افزایش یافته است...

همه شوینده ها افزایش نرخ گرفتند / بررسی آخرین تحولات سهم های مرتبط

بورس24 : روزهای پایانی اسفند ماه 96 بود که بختیار علم بیگی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی از افزایش قیمت 30 درصدی محصولات این صنعت در سال 97 خبر داده بود. در حالی که دو ماه از سال جاری سپری شده خبرهایی از گران شدن مواد شوینده به گوش می رسد.

شرکت های پاکشو، پاکسان و صنایع بهداشتی ساینا از مهم ترین شرکت های صنعت شوینده و آرایشی و بهداشتی در بازار سرمایه هستند.

پاکشو در مواجهه با سقف قبلی

پاکشو که در زمینه تولید پودر و مایعات البسه فعالیت می کند در طول دوره 12 ماهه سال 96 حدود 30 درصد بازدهی عاید سهامداران خود کرد. این سهم که در سال گذشته محدوده سقف و کف قیمتی 1600 تومان و 1030 تومان را تجربه کرده به نظر می رسد در روزهای اخیر در تلاش است تا یکبار دیگر به روند صعودی بازگردد. پاکشو که حدود 4 ماه است در محدوده قیمتی 1250 تا 1350 تومان معاملات نسبتا خنثی و کم نوسانی را دنبال می کند این روزها خیال عبور از سقف قیمتی قبلی خود یعنی 1350 تومان را در سر می پروراند.

تغییر روند سهمی با بازدهی منفی

محصولات شرکت پاکسان شامل صابون ها، پودرها و سایر محصولات است. سهام این شرکت در سال 96 بازدهی منفی 11 درصدی داشت. معاملات شپاکسا در ابتدای سال 96 در محدوده قیمتی 450 تومان آغاز شد و در مدت بیش از یک ماه تا 600 تومان رشد کرد. پس از آن که در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه به این سطح قیمتی رسید تا اواخر تیر ماه تا حدود 460 تومان اصلاح شد و پس از آن یکبار دیگر مسیر افزایش را در پیش گرفت تا شاید این بار سقف قبلی خود در 600 تومان را بشکند.

اما پس از نزدیک شدن به قیمت 560 تومان در ابتدای مرداد 96 وارد فاز نزولی پرشتابی شد که حدود سه ماه به طول انجامید. در طی این سه ماه بهای شپاکسا به شدت افت کرد و به 350 تومان رسید. اما از آبان ماه سال گذشته تا کنون این سهم با شیب ملایمی افزایش نرخ گرفت و توانست خود را تا 420 تومان بالا بکشد.

جهش 25 درصدی بهای یک سهم طی 6 روز کاری

ساینا را شاید بتوان به عنوان نمادی شناخت که در پیش خور کردن خبر افزایش نرخ محصولات و تاثیر آن بر روند سودآوری شرکت از نمادهای پاکسان و پاکشو گوی سبقت را ربوده است. ساینا که در سال 96 بازدهی منفی 20 درصدی را متحمل شده بود و روند یک سال اخیر آن نزولی و با شیب نسبتا کمی بود از 23 اردیبهشت ماه امسال مسیر صعود را در پیش گرفت و در قیمت 260 تومان با اقبال بازار مواجه شد. اقبالی که تا کنون ادامه یافته و بهای این سهم را به بالاتر از 300 تومان رسانده است.

افزایش نرخ 25 درصدی ساینا در 6 روز کاری اخیر در حالی رخ داده که این شرکت طی یک اطلاعیه شفاف سازی اعلام کرده بود که هیچ گونه تغییر بااهمیتی در وضعیت مالی شرکت رخ نداده که موجب این افزایش قیمت شود. اما یک روز پس از انتشار این آگهی شفاف سازی ساینا نیز همچون پاکسان و پاکشو از دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصدی قیمت فروش محصولات خود خبر داد تا به اهالی بازار سرمایه بگوید که رشد شارپی اخیر قیمت ساینا چندان هم بی دلیل نبود.

محصولات ساینا شامل ایروسل، نرم کننده، مایع لباسشویی، شیشه شوی، سفید کننده، مایعات ظرفشویی، یل ظرفشویی، توالت شوی و لوله باز کن و چند منظوره است.

شوینده ها افزایش نرخ گرفتند

علیرضا قهرودی رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده و پاک کننده به خبرنگار بورس24 اعلام کرد: اخیرا نرخ همه محصولات شوینده بین 15 تا 20 درصد افزایش یافته است.

او درباره علت این افزایش قیمت گفت: با توجه به رشد بهای مواد اولیه تا حدودی این افزایش قیمت منطقی و قابل انتظار بود. از طرفی در ابتدای هر سال هزینه های همه شرکت های تولیدی به دلیل بالا رفتن دستمزد و سایر هزینه ها افزایش می یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما افزایش قیمت پدیده ای است که به صورت یک سیستم زنجیره ای ادامه دارد. به این معنی که با افزایش قیمت در یک محصول سایر محصولات نیز باید به تبع آن گران شوند. ضمنا به جای این که در زمان گران شدن کالا و اجناس ما مصرف کنندگان از تقاضای خود بکاهیم متاسفانه در اینگونه مواقع تقاضا افزایش می یابد و همین امر نیز عاملی است بر دامن زدن رشد قیمت ها.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24