Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مرحله نخست عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی پتروشیمی انتخاب به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد ریال از امروز (یکشنبه) در بورس کالای ایران آغاز می شود.

عرضه اولیه اوراق سلف پلی استایرن انبساطی تا دقایقی دیگر؛ بورس کالا مسیر تامین مالی ۱۰۰۰ میلیارد ریالی «انتخاب» شد

به گزارش بورس24 ، براساس اعلام مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا، عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی نسوز شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب، امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۷ در نماد «عنتخاب» به تعداد ۱۴ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۵۰۰ قرارداد و با قیمت ۶۸ هزار و ۸۵ ریال در هر قرارداد یک کیلوگرمی، از طریق شرکت کارگزاری خبرگان سهام از ساعت ۹:۳۰ لغایت ۱۱:۰۰ انجام خواهد شد و معاملات ثانویه آن نیز از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۷ لغایت ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۸ ادامه خواهد داشت.

همچنین حجم عرضه اولیه این اوراق ۳۲ هزارو ۲۵۸ تن به شرط آنکه ارزش اوراق از ۲۰۰۰ میلیارد ریال بیشتر نباشد و انتشار این اوراق در دو مرحله ۱۰۰۰ میلیارد ریالی انجام می شود که امروز مرحله نخست انتشار اوراق است.

عرضه اوراق به روش گشایش انجام خواهد شد و دامنه نوسان قیمت در عرضه اولیه مثبت و منفی سه درصد خواهد بود. این اوراق با نام و قابل معامله در بورس کالا بوده و با هدف تامین سرمایه در گردش شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب منتشر می شود.

همچنین، در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، بخشی از اوراق پذیره نویسی نشود، متعهد پذیره نویسی مکلف به خرید اوراق باقیمانده به قیمت تعیین شده در بازار است. همچنین در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، هیچ بخشی از پذیره نویسی اوراق صورت نگیرد، متعهد پذیره نویسی مکلف به خرید اوراق به قیمت پایه خواهد بود.

براساس اطلاعیه عرضه، قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه برابر است با قیمت پایه در زمان عرضه اولیه به علاوه ۱۷ درصد سالیانه به صورت روز شمار؛ همچنین بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است. درصورتیکه دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت « ۱۱۷.۵ درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کنند ، این اوراق در سررسید برای سرمایه گذاران بازدهی یکساله حداقل ۱۷.۵ درصدی خواهد داشت. اما درصورتیکه شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت «۱۱۸ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه » اقدام کند، بازدهی سالانه اوراق سلف در سررسید حداکثر ۱۸ درصد خواهد بود.

علاوه بر این قیمت خرید هر قرارداد سلف به قیمت پایه، در دوره عرضۀ اولیه بر مبنای میانگین آخرین قیمت های پلی استایرن انبساطی نسوز معامله شده در بورس کالای ایران محاسبه خواهدشد. در صورت عدم وجود قیمتها در تابلوی بورس کالا، آخرین قیمتهای منتشره نشریۀ ICIS و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار مبنا قرار خواهد گرفت.

از آنجا که عرضه اولیه به روش گشایش است و قیمت بازگشایی براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، ممکن است قیمت خرید هر قرارداد سلف متفاوت با قیمت پایه باشد اما قیمت پایه به عنوان مبنای محاسبات قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی، قیمت اعمال اختیار خرید تبعی و همچنین قیمت خرید بازارگردان در معامالت ثانویه قرار خواهد گرفت.

همچنین سررسید این اوراق یک سال پس از تاریخ عرضۀ اولیه و دوره تحویل حداکثر یکماه پس از سررسید قرارداد است ضمن اینکه دورۀ تحویل فیزیکی پس از زمان سررسید اوراق شروع و به مدت یکماه ادامه خواهد داشت، عدم ارائە درخواست جهت تحویل فیزیکی کالا، ۱۰ روز تقویمی پیش از تاریخ سررسید اوراق به منزلۀ انصراف از تحویل دارایی پایه و انجام تسویۀ نقدی خواهد بود.این در حالی است که حداقل اوراق جهت تسویه فیزیکی ۲۰ هزار قرارداد معادل ۲۰ تن است.

منبع: کالاخبر

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24