Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

حرف از رفتن شرکت‌های خارجی کم و زیاد شنیده می‌شود.برخی شرکت‌های خارجی قبل از آنکه دولت امریکا از آنها بخواهد، رفتن را به ماندن ترجیح دادند و برخی دیگر هم اطلاعیه عدم همکاری‌های جدید را خبررسانی کردند. اما شرکت‌های خودرویی جریان متفاوت تری نسبت به سایر شرکت‌های خارجی دارند.آنها وقتی به ایران آمدند از اینکه در سال‌های تحریم با چه اعداد و ارقامی متضرر شدند در جمع خبرنگاران صحبت کردند و شرکت‌های ایرانی هم از اینکه تصمیم خودروسازان خارجی به صنعت خودرویی کشور صدمه وارد کرد و باعث شد خودروها با کیفیت پایین به دست مردم برسد، از مدیران شرکت‌های خارجی گلایه کردند. «ایران» در گفت و گو با منابع مطلع و آگاه کسب اطلاع کرد که شرکت های پژو، سیتروئن و رنو به همکاری‌های خود با ایران ادامه خواهند داد.

خودروسازان اروپایی ماندگار شدند

به گزارش بورس24 ؛ بر این اساس خودروسازان ایرانی و خارجی تصمیم گرفتند در دور جدید همکاری‌ها قراردادهایی را امضا کنند که در صورت تحریم مجدد کمترین اثر‌پذیری را داشته باشند. بهترین راهکار سرمایه‌گذاری مشترک بود.

پژو خودروهای جدید با ایران می‌سازد

از این‌رو شرکت پژو پیشگام در به دست آوردن بازار خودروی ایران قرارداد همکاری مشترک را امضا کرد. قراردادی که از دل آن شرکت ایکاپ ایجاد شد و مردادماه 95 هر دو شرکت به صورت مساوی 450میلیارد ریال برای شرکت یاد شده واریز کردند. این شرکت در نخستین مرحله تولید خودروی 2008 را آغاز کرد.خودرویی که از بدو ورودش مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت.قیمت این خودرو در زمان تحویل 98 میلیون تومان تعیین شد و اکنون بواسطه افزایش قیمت ارز 110 میلیون تومان را هم تجربه کرده است. در شرایط خروج امریکا از برجام احتمال رفتن پژو در بین مردم قوت گرفته است.اما، از پیر فوره فرانسوی؛ معاونت بازاریابی و فروش ایکاپ پرسیدیم با تحریم دوباره ایران، پژو چه تصمیمی خواهد گرفت؟ وی پاسخ داد:تمام توان پژو فرانسه بر داخلی‌سازی محصولاتی است که قرارداد آن را امضا کرده‌ایم.اگر درصد داخلی‌سازی را افزایش دهیم دیگر گسترش تحریم‌ها مانع فعالیت‌ها نمی‌شود.از این‌رو می‌توان خودروهای جدید را روانه بازار ایران کرد. یک مقام مسئول در ایران خودرو هم درخصوص ماندن یا رفتن شرکت پژو، گفت:شرکت پژو درباره خروج از ایران صحبتی نکرده و از آنجا که در ایران سرمایه‌گذاری کرده است، نمی‌تواند مانند سال‌های گذشته ایران را ترک کند.شرکت پژو در کشورمان ماندگار خواهد شد.رفتن از ایران برای این شرکت لطمه اقتصادی سنگین دارد و از طرفی آن مجموعه نمی‌خواهد وارد جهت گیری‌های سیاسی شود.

سیتروئن به پروژه‌هایش ادامه می‌دهد

روی دیگر گزارش ما مربوط به سیتروئن است.شرکتی که با نارنجی‌پوشان جاده مخصوص قرارداد امضا کرد و از چند روز آینده محصول مشترک آنها پیش فروش می‌شود.

شرکت سیتروئن به جهت آنکه منافع مشترکی با امریکا ندارد در ایران خواهد ماند و به همکاری‌های خود ادامه خواهد داد.این گفته یک مقام مسئول در شرکت سایپا است.وی پیش‌بینی کرده است که سیتروئن سطح تعاملات خود با ایران را افزایش خواهد داد.

اوایل مرداد ماه سال 95، ژان کریستف کمارد قائم مقام مدیرعامل گروه پژو - سیتروئن گفته بود: در همکاری با سایپا سه خودرو تفاهم شده است. یک خودرو در سگمنت B است. خودروی دیگر در سگمنت C و خودروی دیگر در زمره خودروهای مدرن و لوکس است.لذا در نخستین تولید مشترک خودروی شاسی بلند به‌نام CXR تولید خواهد شد.نخستین خودروی مشترک سایپا و پژو سیتروئن اواخر سال 2017 میلادی تولید و اوایل سال 2018 میلادی وارد بازار خواهد شد.در این مدت یعنی تا قبل از سال 2018 میلادی کارخانه مشترک آماده، تجهیز و روند تولید دنبال می‌شود. نخستین خودرویی که تولید خواهد شد خودروی شاسی بلند است که مردم ایران تمایل زیادی به آن دارند.

رنو هم می‌ماند ولی با شرط و شروط

در این میان جای پای رنویی‌ها محکم‌تر از پژو و سیتروئن نیست. در حالی که مدیران رنو در تهران از ماندن صحبت می‌کنند و می‌گویند دلیلی برای رفتن ندارد و مانند گذشته همکاری‌ها ادامه خواهد داشت ولی مدیران ارشد رنو فرانسه از ترس به خطر افتادن منافع‌شان در امریکا نسبت به شروع همکاری‌ها در تولید مشترک کمی تعلل می‌کنند. یک منبع آگاه و مطلع در گفت و گو با «ایران» می گوید که آنها می‌خواهند در قرارداد همکاری با سازمان گسترش و نوسازی شروط جدیدی را لحاظ کنند. شروطی که در صورت افزایش فشار تحریم امریکا بدون دردسر و پرداخت هزینه از ایران بروند. سازمان گسترش و نوسازی قرارداد این مجموعه با رنو را دور از دسترس نمی‌داند و می‌گوید تنها در چند بند با یکدیگر اختلاف نظر داریم.اگر مشکلات آن بندها حل شود قرارداد دو مجموعه با سرعت برای تولید خودروهای داستر جدید و کوئید اجرایی می‌شود. البته در مورد بندهای قرارداد همکاری رنو و سازمان گسترش بارها وعده داد شد اما هنوز چالش بندهای این قرارداد به قوت خود باقی است و کارشناسان خودرویی اجرا شدن آن در این شرایط را محال می‌دانند.

در سال‌های تحریم رنو به صورت اسمی از ایران نرفت اما فضایی را ایجاد کرد که امکان گرفتن قطعه به صورت مستقیم فراهم نشد،اما پژو در آن مقطع زمانی بلافاصله از ایران خارج شد.

رنو و نیسان از جمله مجموعه‌هایی هستند که با تحریم خودرویی ایران بیشترین دوری را تجربه خواهند کرد. آنها بازار بسیار بزرگی در امریکا دارند و به همین دلیل حاضر نیستند منافع‌شان به خطر بیفتد. از طرفی به نظر می‌رسد مجموعه هیوندای و کیاموتورز هم در زمینه تولید اما و اگر‌هایی بیاورند و مانند دوران تحریم محصولات نهایی خود را از کشورهای عربی وارد ایران کنند.

منبع: ایران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24