Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازدهی بیشتری نسبت به بازار دلار و سکه داشته ایم / بورس از بازار نقدی سکه جلو زد صندوق پشتوانه طلای لوتوس که به عنوان اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور، سال گذشته در بورس کالای ایران عرضه شد،‌ در طول فعالیت خود موفق شده است، کارنامه درخشانی به ثبت برساند. این صندوق که در سکه طلا سرمایه‌ گذاری می‌ کند،‌ از ابتدای فعالیت خود تاکنون توانسته بازدهی...

مدیر صندوق پشتوانه طلای لوتوس: اولین بودن کافی نیست؛ همیشه سعی داریم بهترین باشیم

بورس24 : صندوق پشتوانه طلای لوتوس که به عنوان اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور، سال گذشته در بورس کالای ایران عرضه شد،‌ در طول فعالیت خود موفق شده است، کارنامه درخشانی به ثبت برساند. 

این صندوق که در سکه طلا سرمایه‌ گذاری می‌ کند،‌ از ابتدای فعالیت خود تاکنون توانسته بازدهی 73.1 درصدی و از ابتدای سال جاری تاکنون بازدهی 30.68 درصدی را ثبت کند، که البته سهم زیادی از این بازدهی، ‌به افزایش قیمت سکه در بازار فیزیکی ارتباط دارد.

در همین راستا با حسن کاظم‌ زاده - معاون سرمایه‌ گذاری‌ های جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان - که مدیریت صندوق پشتوانه طلای لوتوس را برعهده دارد، گفت‌ و گویی داشتیم و شرح مفصلی از فعالیت صندوق را از او جویا شده‌ ایم که در ادامه می‌ خوانید.

بازدهی صندوق پشتوانه طلای لوتوس از ابتدای فعالیت تا کنون چقدر بوده است؟

صندوق پشتوانه طلای لوتوس از 20 خرداد 1396 شروع به پذیره‌ نویسی کرد و در همان دوره 5 روزه پذیره‌ نویسی با استقبال خوبی مواجه شد که در نهایت موفق به جذب 170 میلیارد ریال سرمایه شد.

این صندوق در طول فعالیت خود از آن زمان تاکنون موفق به کسب بازدهی 73.1 درصدی شده است و این در حالی است که بازده صندوق از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 30.68 درصد بوده است.

برای فراهم بودن امکان مقایسه باید عرض کنم، که در یک ماه گذشته بازدهی سکه در بازار نقدی 17.42 درصد بوده است و در همین شرایط صندوق طلا موفق به کسب بازده 20.6 درصدی شده است. 

در حال حاضر حجم معاملات روزانه صندوق چقدر است؟

میانگین حجم معاملات روزانه «طلا» از ابتدای فعالیت تاکنون یک میلیون و 207 هزار و 873 واحد و از ابتدای سال جاری تا کنون سه میلیون و 810 هزار و 328 واحد بوده است. 

همچنین میانگین ارزش معاملات صندوق نیز از ابتدای فعالیت 17 هزار و 595 میلیون ریال بوده است و این در حالی است که از ابتدای سال جاری میانگین ارزش معاملات صندوق به 59 هزار و 358 میلیون ریال رسیده است.

تأثیر هیجان ایجاد شده در بازار فیزیکی را بر روی معاملات صندوق طلا به چه نحوی می‌ دانید؟

صندوق طلا با توجه به ماهیت فعالیتی که دارد، همانند سکه و دلار روزهای پر نوسانی را سپری می‌ کند. همان طور که در آمار معاملات صندوق عرض کردم، میزان حجم معاملات نسبت به چند ماه اخیر چند برابر شده است. این آمار و ارقام حاکی از استقبال چشمگیر سرمایه‌ گذاران از صندوق طلا دارد.

تأثیر پیش‌ فروش سکه بر عملکرد صندوق طلا را چگونه می‌ دانید؟ 

با پیش فروش سکه قاعدتاً میزان عرضه سکه افزایش پیدا خواهد کرد و این عامل منجر به کاهش قیمت سکه خواهد شد. البته ناگفته نماند که خروج آمریکا از برجام حداقل در کوتاه مدت ممکن است، اثر این عرضه را خنثی کند. 

با کاهش قیمت سکه امکان کاهش قیمت واحدهای صندوق وجود دارد، ولی با توجه به اینکه صندوق امکان سرمایه‌ گذاری در بازارهای مشتقه از جمله آتی سکه را دارد، از این کاهش قیمت می‌ تواند به بهترین شکل استفاده کرده و مانع کاهش قیمت واحدهای صندوق شود.

تأثیر تحولات قیمتی سکه و ارز را بر فعالیت و عملکرد صندوق طلا چگونه ارزیابی می‌ کنید؟

از آنجا که بیش از 70 درصد پرتفوی صندوق طلا متشکل از سکه طلاست، این طبیعی است که متناسب با نوسانات سکه و ارز، قیمت واحدهای صندوق نیز دچار نوسان شود.

خوشبختانه صندوق پشتوانه طلا از این نوسانات به بهترین شکل استفاده کرد و بازدهی بیشتری نسبت به دلار و سکه کسب نمود که در آمار عملکردی صندوق نیز قابل استناد است. مقایسه بازدهی یک ماه اخیر سکه و صندوق طلا نیز گواه این ادعاست.

پیش‌ بینی شما از روند آتی بازار طلا و سکه چیست؟ 

پارامترهای زیادی بر قیمت سکه در داخل کشور اثرگذار است. از جمله مهمترین پارامترها، قیمت دلار، قیمت جهانی انس، شرایط سیاسی کشور و سیاست‌ های بانک مرکزی است. پس عواملی که موجب تغییر پارامترهای مذکور شوند، قاعدتاً موجب تغییر قیمت سکه خواهند شد.

قیمت دلار به‌ عنوان یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت سکه است. در حال حاضر قیمت دلار با توجه به تدابیر شدید امنیتی در بازار غیر رسمی در محدوده 6400 الی 6700 در حال معامله است؛ البته حجم معاملات در بازار غیر رسمی به‌ شدت پایین آمده است.

قیمت‌ های مذکور حاکی از انتظارات سرمایه‌ گذاران از نرخ دلار است پس قیمت 4200 تومانی دلارقیمت قابل قبولی نیست که فعالین بازار سکه در محاسبه ارزش ذاتی سکه لحاظ کنند.

عاملی که تقاضا برای خرید سکه را بالا می‌ برد، به ارزش ذاتی آن مربوط است. گروهی از فعالان باور دارند، معامله‌ گران سکه دو عامل را در تعیین ارزش ذاتی سکه در نظر گرفته‌ اند: اولی مالیات ارزش افزوده و دومی قیمت دلار در بازار غیر رسمی. بر اساس گفته‌ های تحلیلگران، با در نظر گرفتن این دو متغیر ارزش ذاتی سکه به بالای دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌ رسد و همین موضوع در انتظارات برای خرید سکه مؤثر واقع شده است،اما اگر بازار با دلار 4200 تومانی به ارزش ذاتی سکه اقدام کند، ارزش ذاتی سکه حتی با در نظر گرفتن مالیات، حباب مثبت دارد و باید کاهش پیدا کند. قابل ذکر است که انتظارات نقش بیشتری در تغییر قیمت‌ ها دارند.

با توجه به شرایط فعلی بازار،‌ سیاست صندوق برای سرمایه‌ گذاری چیست و چه برنامه‌ هایی برای آینده صندوق دارید؟ 

ما از ابتدای راه‌ اندازی و شروع به فعالیت صندوق طلا اعتقاد داشتیم، که اولین بودن کافی نیست و همیشه سعی داریم بهترین باشیم. صندوق طلا مثل همیشه در تلاش است که بازدهی بیشتری نسبت به بازدهی بازار فیزیکی کسب کند. علاوه بر کسب بازدهی، نقدشوندگی بالای واحدهای صندوق که توسط بازارگردان این صندوق صورت می‌ گیرد،اهداف اصلی صندوق است. 

بر همین اساس، دو هدف اصلی که یکی کسب بازده بیشتر نسبت به بازده سکه نقدی و بازارهای موازی است و دومی نقد شوندگی بیشتر واحدهای صندوق و بازارگردانی فعال است،‌ در برنامه کاری «طلا» به جد پیگیری می‌ شود. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24