Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ناصر هاشمی طاهری مدیر عامل شرکت فرآوری زغال سنگ پرورده طبس در این باره به خبرنگار بورس ٢۴ می گوید: به طور کلی نیاز شرکت ذوب آهن اصفهان به زغال سنگ بالاست و در حال حاضر با توجه به این که دست این شرکت برای واردات این محصول باز است تولیدکنندگان داخلی تا حدی از خواسته های خود مبنی بر افزایش قیمت بیشتر زغال سنگ کوتاه می آیند اما اگر واردات زغال سنگ به داخل کشور با محدودیت هایی مواجه شود قطعا زمینه های لازم برای افزایش قیمت های داخلی فراهم خواهد شد.

تحریم به نفع زغال سنگی ها تمام می شود! / احتمال افزایش نرخی دیگر...

بورس24 : صنعت زغال سنگ یکی از صنایعی است که به دلیل کافی نبودن تولیدات داخلی به ناچار با واردات همراه شده است و از این رو می تواند دستخوش تحولات سیاسی از جمله تحریم ها قرار گیرد. یعنی با توجه به این که میزان محصول تولیدکنندگان زغال سنگ داخلی پاسخگوی نیاز داخلی این محصول نیست ایران ناچار است بخشی از زغال سنگ مورد نیاز خود را از کشورهای خارجی تامین کند.

نکته ای که باید در خصوص این صنعت مد نظر قرار داد این است که زغال سنگ داخلی همواره به دلیل انحصاری بودن این محصول آنگونه که لازم بوده قیمت گذاری نشده است. حال که قرار است تحریم های ایران دوباره برگشت داده شود آیا مشکلی بابت ورود زغال سنگ به داخل کشور وجود خواهد داشت؟ و آیا این مساله می تواند این نوید را به تولیدکنندگان زغال سنگ بدهد که قیمت محصولشان در صورت عدم ورود زغال سنگ خارجی به داخل کشور با افزایش قیمت بیشتری همراه شده و آن طور که مد نظر آنهاست قیمت گذاری خواهد شد؟

تحریم ها افزایش قیمت زغال سنگ را به همراه دارد

ناصر هاشمی طاهری مدیر عامل شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس در این باره به خبرنگار بورس24 می گوید: به طور کلی نیاز شرکت ذوب آهن اصفهان به زغال سنگ بالاست و در حال حاضر با توجه به این که دست این شرکت برای واردات این محصول باز است تولیدکنندگان داخلی تا حدی از خواسته های خود مبنی بر افزایش قیمت بیشتر زغال سنگ کوتاه می آیند اما اگر واردات زغال سنگ به داخل کشور با محدودیت هایی مواجه شود قطعا زمینه های لازم برای افزایش قیمت های داخلی فراهم خواهد شد.

حتی تشدید تحریم ها نیز نمی تواند تاثیری بر قیمت داخلی زغال سنگ گذارد

اما دبیر انجمن زغال سنگ در این خصوص نظر متفاوتی دارد. از سعید صمدی پرسیدیم که در حال حاضر عمده واردات زغال سنگ به ایران از کدام کشورها صورت می گیرد و در صورت تحریم چه چشم اندازی پیش روی این صنعت و تولیدکنندگان داخلی قرار دارد. وی گفت: هم اکنون عمده واردات زغال سنگ از کشورهای استرالیا و اندونزی صورت می گیرد اما این واردات با واسطه هایی انجام می شود.

او تصریح کرد: باید توجه داشت که حجم زغال سنگی که وارد ایران می شود در رینگ بازارهای جهانی بسیار ناچیز است. در دنیا 8 میلیارد تن زغال سنگ تولید می شود که حدود 2.5 میلیارد تن از این مقدار بین کشورها معامله می شود. در این میان 500 هزار تن به صورت سالانه وارد ایران می شود. بنابراین حجم واردات زغال سنگ به ایران تقریبا 0.02 درصد معاملات جهانی است و این رقم بزرگی نیست که تحریم ها بخواهد بر روی آن تاثیری داشته باشد. از سوی دیگر این واردات معمولا به صورت محموله های کوچک انجام می شود.

وی در ادامه به گذشته و تحریم های سابق ایران نقبی زد و ابراز داشت: تحریم هایی که در گذشته بر روی ایران اعمال شده بود هیچ گاه بر روی واردات زغال سنگ به داخل کشور اثر نداشت و مشکلی پیش نیاورد.

از صمدی پرسیدیم اگر این بار تحریم ها به گونه ای اعمال شود که واردات زغال سنگ به داخل کشور متوقف شده یا با محدودیت هایی همراه شود چه خواهد شد و آیا این مساله می تواند موجب رشد قیمت های داخلی این محصول گردد؟ وی تاکید کرد: اگر تحریم ها به حدی شدید باشد که واردات زغال سنگ از کشورهای مبدا کنونی متوقف شود می توان امیدوار بود که این محصول از کشورهای همسایه شمالی ایران که معمولا روابط خوبی با آن ها داریم مانند روسیه و اوکراین وارد شود و تامین کننده نیاز داخلی باشد.

او با تاکید بر این که در سال های تحریم در گذشته و حتی در شرایطی که تولید زغال سنگ از مقدار فعلی نیز کمتر بود مشکلی برای واردات زغال سنگ به ایران وجود نداشت ، گفت: نباید فراموش کرد که قیمت گذاری زغال سنگ در ایران با فرآیندی صورت می گیرد که چندان تحت تاثیر عرضه و تقاضا نیست. قیمت گذاری این محصول شبه دولتی است و طبیعتا تحولات سیاسی بر آن تاثیری نخواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24