Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخی از اهالی بازار سرمایه گزارش هایی از نحوه قرار دادن دستورهای خرید یا فروش در برخی از نمادها ارائه کرده اند که می تواند مصداق دستکاری قیمت باشد. به عنوان مثال روز گذشته در نماد صدرا سفارش فروش بیش از ٢ میلیون سهمی وارد سیستم شد که به محض ثبت دستور خرید از سوی خریدار این سفارش ها حذف شد و از معامله آن جلوگیری به عمل آمد. حال پرسشی که در این جا مطرح می شود این است که آیا این گونه موارد در تعریف دستکاری قیمت نمی گنجد و آیا با هدف ترساندن سهامداران انجام نمی شود؟ اصولا چه نظارت هایی برای این گونه موارد صورت می گیرد و چه برنامه ها و مجازات هایی برای جلوگیری از این اقدامات مد نظر سازمان است؟

درباره معاملات صدرا و سازوکار نظارت بر بازار پایه

بورس24 : بازار پایه یکی از بازارهای زیرمجموعه و تحت نظارت فرابورس است که با هدف کمک به مبادلات سهام شرکت هایی که در هیچ یک از بازارهای بورس و فرابورس پذیرفته نشده اند از خرداد ماه سال 1390 راه اندازی شده و در آن شرکت ها با شرایط ساده تر در قیاس با بورس و فرابورس پذیرفته می شوند. اما آیا نظارت های بازار پایه مشابه نظارت هایی است که بر روی بازارهای بورس و فرابورس صورت می گیرد یا این که همانند شرایط پذیرش شرکت ها که نسبت به بورس و فرابورس آسان تر و ساده تر است ، نظارت های آن نیز کمرنگ تر انجام می گیرد؟

برخی از اهالی بازار سرمایه گزارش هایی از نحوه قرار دادن دستورهای خرید یا فروش در برخی از نمادها ارائه کرده اند که می تواند مصداق دستکاری قیمت باشد. به عنوان مثال روز گذشته در نماد صدرا سفارش فروش بیش از 2 میلیون سهمی وارد سیستم شد که به محض ثبت دستور خرید از سوی خریدار این سفارش ها حذف شد و از معامله آن جلوگیری به عمل آمد. حال پرسشی که در این جا مطرح می شود این است که آیا این گونه موارد در تعریف دستکاری قیمت نمی گنجد و آیا با هدف ترساندن سهامداران انجام نمی شود؟ اصولا چه نظارت هایی برای این گونه موارد صورت می گیرد و چه برنامه ها و مجازات هایی برای جلوگیری از این اقدامات مد نظر سازمان است؟

نظارت های بازار پایه به شدت سایر بازارها نیست

صابر جعفروند رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورس در گفت و گو با خبرنگار بورس24 گفت: اساسا بازار سرمایه دارای نظارت های قوی و مناسبی است اما در برخی از موارد مانند نمادهای بازار پایه ای مکانیزم های نظارتی مانند سایر بازارها و نمادها نیست. این موارد به طور کامل به مدیران و ناظران فرابورس تفویض اختیار شده است.

وی افزود: در برخی از موارد و بر حسب شرایط گاهی چنین مواردی پیش می آید و با توجه به این که بحث منافع عموم مطرح است و این سهم ها دارای تعداد زیادی سهامدار هستند اگر این گونه موارد پیش آید و همکاران ما و همچنین سازمان فرابورس متوجه آن ها شوند پس از بررسی های دقیق رسیدگی های لازم صورت خواهد گرفت.

این اتهامات در بیشتر مواقع ظن است

او در ادامه با اشاره به این موضوع که بسیاری از موارد مطروحه واقعی نیست ابراز داشت: در بیشتر مواقع مواردی که ممکن است دستکاری قیمتی به نظر برسد ناشی از ظن بازار است اما در مواردی که شواهد و مستندات کافی برای اثبات آن ها ارائه شود و صرفا پای ظن در میان نباشد و اگر جرمی صورت گرفته باشد بر اساس قانون با آن ها برخورد خواهد شد.

جعفروند ادامه داد: البته نظارت و پیگیری این موارد در چارچوب روند کار نظارتی سازمان نیز قرار دارد اما این نظارت ها و رسیدگی ها مانند نمادهای پذیرفته شده در بازار اصلی نیست و به طور کامل به فرابورس واگذار شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر این که بعد نظارتی سازمان بسیار قوی است ، تصریح کرد: فرابورس تا حدودی اینگونه موارد را در بازار پایه رسیدگی خواهد کرد اما اگر مورد یا مواردی از دید نظارتی فرابورس نبوده و از طرف اشخاص به ما اطلاع رسانی شود پیگیری های لازم درباره آن صورت خواهد گرفت. بنابراین می توان گفت به طور کلی در درجه اول فرض بر این است که مسئولان فرابورسی وظایف خود را درباره نظارت بر بازار پایه به درستی انجام می دهند اما اگر از محل های دیگری نیز مطلع وقوع جرمی در خصوص دستکاری قیمت شویم رسیدگی خواهیم کرد.

او در برابر این پرسش که قانون چه مجازات هایی را برای مرتکبان دستکاری قیمت در نظر گرفته گفت: اگر گزارش هایی که دریافت می شود پس از بررسی های لازم از طرف سازمان اثبات شود منجر به صدور رای خواهد شد و در این صورت متناسب با جرم صورت گرفته جزا و مجازات هایی منظور و مطابق قانون با آن ها برخورد خواهد شد که این مجازات ها بر اساس جرم صورت گرفته متفاوت خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • المیرا ناجی امیرنژاد
    المیرا ناجی امیرنژاد

    وپسا را چرا بستند و باز نمی کنند مگر بازار پایه کاملا به مدیران فرابورس تفویض اختیار نشده ؟

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24