Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

​به گفته مدیران و مسئولان کشور برای فروش نفت و سایر محصولات به نحوی برنامه ریزی شده و بازاریابی های لازم صورت گرفته که خروج امریکا از برجام در این برنامه ها لحاظ شده است. البته این موضوع به این معنا نیست که خروج امریکا از برجام بر وضعیت اقتصادی و صنایع ایران اثر نخواهد داشت اما این بار اثرپذیری ایران از تحریم ها به سرعت اتفاق نخواهد افتاد و به زمان بیشتری نسبت به گذشته نیاز دارد.

بررسی اثرات خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها بر بازار سرمایه/ کدام صنایع آسیب پذیرند، کدام ها مصون از تحریم؟

بورس24 : یک روز پس از آنکه ترامپ خبر خروج امریکا از برجام را اعلام کرد کلیاتی از نحوه برگشت تحریم های ایران را نیز ارائه کرد اما ابعاد بازگشت تحریم ها هنوز به طور کامل مشخص نیست و مساله ای است که در آینده بیشتر روشن خواهد شد. اما بازار سرمایه به دلیل قرارگیری سهام شرکت های مختلف و متنوع از صنایع گوناگون می تواند آینه تمام نمای این اثرات باشد. از این رو با برخی از کارشناسان سرشناس و خبره بازار سرمایه به گفت و گو نشستیم تا نظر آن ها را درخصوص اثرپذیری بازار از برگشت تحریم ها جویا شویم.

باید منتظر افزایش هزینه ها باشیم

مصطفی بیاتی کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر برگشت تحریم های امریکا بر صنایع مختلف بازار سرمایه به خبرنگار بورس24 ابراز داشت: هنوز مشخص نیست که قرار است تحریم های ایران به چه شدتی برگردد. بنابراین نمی توان پاسخ دقیق و مشخصی به این پرسش داد. اما بر اساس تجربه های قبلی و به طور مشخص اعمال اوج تحریم های امریکا علیه ایران در سال های بین 90 تا 92 اگر تحریم های این دوره نیز بر همان اساس اعمال شود نتیجه کلی آن افزایش هزینه هاست.

وی افزود: چنانچه تحریم ها با جزئیات سال های 90 تا 92 بازگردانده شوند شرکت ها باید با واسطه های زیادی محصولات خود را بفروشند. از سوی دیگر مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز خود را نیز باید با هزینه های بیشتری تامین کنند. همچنین برای نقل و انتقال پول نیز با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

او اضافه کرد: اما اگر امریکا این بار قصد داشته باشد که تحریم ها را نسبت به گذشته تشدید کند بسیاری از صنایع و شرکت ها در حوزه های عملیاتی به مشکل برخورد خواهند کرد.

این تحریم ها با تحریم های قبلی فرق دارد؟

در همین باره با نوید خاندوزی یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه به گفت و گو نشستیم. او به خبرنگار بورس24 گفت: در ابتدا باید یک مساله مهم را مشخص کرد و آن اینکه اثرپذیری ایران از تحریم ها به چه صورت خواهد بود. برخی از افراد تحریم های اخیر را با تحریم های دوره های گذشته مقایسه می کنند که به نظر می رسد این مقایسه صحیح نباشد زیرا پیش بینی می شود این بار اثرپذیری از تحریم های امریکا بسیار کمتر از دفعات قبل باشد.

او با اشاره به دلایل این پیش بینی تصریح کرد: این بار همراهی اتحادیه اروپا و سایر شرکا، با امریکا کمتر است. از طرفی به گفته مدیران و مسئولان کشور برای فروش نفت و سایر محصولات به نحوی برنامه ریزی شده و بازاریابی های لازم صورت گرفته که خروج امریکا از برجام در این برنامه ها لحاظ شده است. البته این موضوع به این معنا نیست که خروج امریکا از برجام بر وضعیت اقتصادی و صنایع ایران اثر نخواهد داشت اما این بار اثرپذیری ایران از تحریم ها به سرعت اتفاق نخواهد افتاد و به زمان بیشتری نسبت به گذشته نیاز دارد.

معرفی صنایع آسیب پذیر

در ادامه از خاندوزی پرسیدیم که به طور مشخص کدام صنایع از برگشت تحریم ها آسیب بیشتری می پذیرند و کدام صنایع از تحریم ها مصون هستند؟ وی پاسخ داد: به طور کلی صنایعی که درگیر صادرات هستند بیشترین تاثیر منفی را از برگشت تحریم ها خواهد پذیرفت. صنایع خودرو، پتروشیمی، فلزات و حتی فولاد. زیرا اخیرا در صنعت فولاد صادرات خوبی را شاهد بودیم و برگشت تحریم ها صادرات صنعت فولاد را با مشکلاتی مواجه خواهد ساخت.

کدام صنایع از تحریم ها مصون هستند؟

وی اضافه کرد: اما صنایعی که مواد اولیه خود را از داخل تامین می کنند و همچنین فروش محصولاتشان نیز در داخل است و به نوعی چرخه مواد اولیه، بهای تمام شده و فروش آن ها داخلی است نسبت به برگشت تحریم ها مصون هستند و مستعد رشد در بازار سرمایه هستند. صنایعی مانند ساختمان، سیمان، گروه قند، غذایی و حتی گروه پالایشی زیرا این گروه نیز چندان با صادرات سر و کار ندارند.

این کارشناس بازار در پایان تاکید کرد: البته باید توجه داشت که به طور کلی برگشت تحریم ها با کاهش فروش نفت بر روی اقتصاد کلان ایران اثرگذار است و در نتیجه همه صنایع از این مساله آسیب می بینند اما با توجه به دلایلی که گفته شد این پروسه این بار زمانبر خواهد بود و با سرعت کمتری نسبت به تحریم های قبلی بر صنایع مختلف اثر خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24