Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در اوج تحریم های ایران که در سال های ٩١ و ٩٢ اتفاق افتاد شرکت های زاگرس و فناوران فروش داشتند و اینگونه نبود که فروش آن ها قطع شود.

تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بازار سرمایه/ خبرهای بد پیش‌خور شده بود/ بازار از سال ٩١ بدتر نمی شود

بورس24 : به دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ، وزارت خزانه داری این کشور درباره چگونگی بازگرداندن تحریم های ایران توضیحاتی داده است. حال باید دید کدامیک از شرکت ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم از بازگشت تحریم ها صدمه می بینند و در چنین شرایطی بهترین تصمیم و استراتژی برای فعالان بازار سرمایه چیست؟

احتمال تشدید معاملات قاچاقی دلار

روزبه شریعتی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که با برگشت تحریم ها کدامیک از شرکت ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم آسیب می پذیرند گفت: برای پاسخ به این پرسش باید مشخص شود که تحریم ها به چه صورت بازگردانده خواهد شد.

او افزود: یک روز پس از اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ آمریکا اعلام کرد که هیچ کشوری اجازه ندارد با ایران مبادله اسکناسی و دلاری داشته باشد. اگر قرار باشد این شرایط اجرایی شود چین به عنوان یکی از اصلی ترین مشتری های مشتقات نفتی ایران نخواهد توانست دلار به ایران پرداخت کند. در چنین وضعیتی در داخل کشور با کمبود شدید دلار مواجه خواهیم شد و در این صورت نمی توان بر روی دلار قیمت گذاشت.

وی ادامه داد: به هر روی، نفت و مشتقات نفتی به عنوان شریان اقتصادی ایران به شمار می رود و چنانچه این شریان قطع شده یا کاهش یابد قیمت گذاری دلار را به شدت سخت خواهد کرد. در این وضعیت احتمالا دولت مجبور خواهد بود که به کنترل های امنیتی بازار دلار ادامه دهد و بازار دلار نیز به ناچار به دنبال معاملات شبانه و قاچاقی خواهد رفت.

محدودیت های نفتی رقبای منطقه ای ایران را قویتر می کند؟

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به دومین حالتی که ممکن است بازگرداندن تحریم های ایران ایجاد کند اشاره کرد و گفت: دومین حالت احتمال بازگشت تحریم های نفتی ایران است. زیرا در این باره نیز گفته شده که آمریکا به کشورهایی که از ایران نفت می خرند اعلام کرده تا هر 6 ماه به میزان 20 درصد از حجم خرید نفت ایران بکاهند. در حال حاضر فروش نفت ایران به حدود 3 میلیون بشکه در روز رسیده و اگر این اتفاق روی دهد فروش نفت را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

او تصریح کرد: رخ دادن این حالت می تواند بازار سرمایه را به شدت محدود سازد. به عنوان مثال چین از بزرگ ترین مشتری های متانول ایران است که توسط شرکت های پتروشیمی زاگرس و فناوران تولید می شود. اگر قرار باشد میزان حجم فروش متانول هر 6 ماه به چین 20 درصد کاهش یابد این شرکت ها با مشکل مواجه خواهند شد.

وی اضافه کرد: البته نباید فراموش کنیم که در اوج تحریم های ایران که در سال های 91 و 92 اتفاق افتاد شرکت های زاگرس و فناوران فروش داشتند و اینگونه نبود که فروش آن ها قطع شود. در وضعیت کنونی نیز بعید به نظر می رسد که قصد آمریکا این باشد که با محدودیت فروش نفت و فرآورده های نفتی ایران کشورهای رقیب ایران در منطقه قوی تر شوند.

وضعیت بازار از سال 91 بدتر نخواهد شد

شریعتی با اشاره به چشم انداز وضعیت آتی بازار سرمایه در دوران بازگشت تحریم ها اظهار داشت: به طور کلی به نظر نمی رسد که بازار از این شرایط تاثیر منفی بگیرد. زیرا فروش شرکت های صادرات محور بر اساس دلار و جنس فروخته شده آن هاست. فراموش نکنیم که محصولاتی مانند ورق فولاد مبارکه یا شمش روی که توسط شرکت های گروه روی تولید می شود کالاهای همگن هستند. به این معنی که در هنگام فروش و در بازارهای خارجی به راحتی نمی توان تشخیص داد که این کالاها محصول ایران است و با توجه به اینکه کشورهای مختلف و بازارهای هدف ایران به محصولات تولیدی ما نیاز دارند حتی در صورت مشخص شدن نام ایران به عنوان تولیدکننده نیز ناچار به خرید آن ها هستند.

این کارشناس بازار در ادامه یکبار دیگر به سال 91 اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: به هر صورت هر اتفاقی که رخ دهد قطعا بازار سرمایه وضعیتی نامناسب تر از سال 91 پیدا نخواهد کرد. اما موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت نحوه تسویه ارز حاصل از فروش محصولات صارداتی است. اگر از شرکت ها خواسته شود که دلار حاصل از فروش صادراتی خود را با نرخ 4200 تومان بفروشند این شرایط نمی تواند دوام چندانی داشته باشد. زیرا تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار صرفا با هدف کاهش التهابات بازار در نظر گرفته شده و قیمت واقعی دلار نیست.

خبرهای بد پیش خور شده

شریعتی ادامه داد: اما این موضوع بر بازار سرمایه تاثیر نخواهد داشت. زیرا خواسته یا ناخواسته تاثیر رشد اخیر قیمت دلار باید بر بازار سرمایه واقع شود. از سوی دیگر در یک ماه گذشته بازار سرمایه تحت تاثیر ذهنیت ناشی از خروج احتمالی آمریکا از برجام با اصلاح مواجه شد و وضعیت کنونی بازار اینگونه نیست که بگوییم سهم ها در محدوده های پیک قیمتی خود قرار دارند و بازار رشد زیادی کرده و با اعلام خبر خروج آمریکا از برجام خواهد ریخت. بلکه بازار در هفته های قبل اصلاح داشته و قیمت بسیاری از نمادها نیز متحمل افت شده اند. پیش بینی می شود که احتمالا اگر اصلاحی پیش روی بازار قرار داشته باشد اصلاح زمانی باشد و نه اصلاح قیمتی.

او افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه در نزدیکی فصل مجامع قرار داریم و با در نظر گرفتن این که بسیاری از شرکت ها در سال 96 سودهای مناسبی را شناسایی کرده اند و در مجامع نیز سودهای مطلوبی را تقسیم می کنند بنابراین نمی توان انتظار داشت که تحریم ها تاثیر چشمگیری بر بازار داشته باشد.

فعلا بهترین مقصد سرمایه گذاری بازار سرمایه است

شریعتی در پایان فعالان و اهالی بازار سرمایه را مخاطب قرار دارد و در خصوص بهترین استراتژی کنونی گفت: آن دسته از سرمایه گذارانی که تا به امروز از بازار خارج نشده اند و هنوز سهامدار هستند می توانند نسبت به نگاهداری سهام مناسب و بنیادی خود اقدام کنند. زیرا با توجه به چشم اندازهای آتی و دلایل یاد شده این تصمیم منطقی به نظر می رسد. اما افرادی که نقد هستند می توانند بازار سرمایه را به عنوان بازار مناسبی برای سرمایه گذاری در شرایط کنونی در نظر داشته و انتخاب نمایند و نسبت به خرید پله ای سهام اقدام کنند.

او اضافه کرد: در شرایط کنونی به نظر می رسد که بازار سرمایه گزینه مطلوبی برای سرمایه گذاری باشد زیرا پیش فروش سکه که می توانست فرصت های مناسب آربیتراژی را به وجود آورد اتمام یافته است و فعلا بازار جایگزین مناسبی وجود ندارد. بنابراین بازار سرمایه می تواند از جذابیت خوبی برخوردار باشد و دست کم به منظور حفظ ارزش پول سرمایه گذاران فضای مناسبی است. زیرا با افزایش نرخ دلار ارزش ریالی فروش شرکت ها رشد کرده و موجب بالا رفتن سودآوری شرکت ها می شود. سرمایه گذاران می توانند تا فصل مجامع این استراتژی را در پیش گیرند و پس از آن باید دید چه رویدادهایی در مجامع شرکت ها رخ می دهد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24