Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره تاثیر دلار ۴٢٠٠ تومانی بر این صنعت ابراز داشت: تعیین نرخ ۴٢٠٠ تومانی دلار بر صنعت قطعات خودرو تاثیر دوگانه داشته است. به طوری که برخی از قطعاتی که بر اساس نرخ آزاد ارز محاسبه می شد با این تصمیمات با کاهش قیمت همراه خواهد شد و از سوی دیگر برخی دیگر از مواد اولیه که بر مبنای دلار مبادله ای بود حالا با تعیین دلار ۴٢٠٠ تومانی با افزایش قیمت مواجه خواهد شد...

تاثیر دلار ۴٢٠٠ تومانی بر قطعه سازان اعلام شد

بورس24 : در پی رشد نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین افزایش بهای دلار مبادله ای از 3800 تومان به 4200 تومان در هفته های اخیر شاهد افزایش قابل ملاحظه خودرو بودیم. البته بر اساس اظهارات مدیران خودروساز هنوز اجازه افزایش نرخ به خودروهای با ارزش کمتر از 45 میلیون تومان داده نشده است. اما صنعت قطعات خودرو که تامین کننده بخش زیادی از نیازهای خودروسازان است با تحولات اخیر بازار ارز چه می کنند؟ آیا آن ها نیز در پی افزایش نرخ هستند؟

تاثیر دوگانه رشد قیمت ارز مبادله ای بر قطعه سازان

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره تاثیر دلار 4200 تومانی بر این صنعت ابراز داشت: تعیین نرخ 4200 تومانی دلار بر صنعت قطعات خودرو تاثیر دوگانه داشته است. به طوری که برخی از قطعاتی که بر اساس نرخ آزاد ارز محاسبه می شد با این تصمیمات با کاهش قیمت همراه خواهد شد و از سوی دیگر برخی دیگر از مواد اولیه که بر مبنای دلار مبادله ای بود حالا با تعیین دلار 4200 تومانی با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

مسائل داخلی نقش مهمتری در رشد قیمت خودرو دارد

او با تاکید بر اینکه به دلیل دوگانه بودن تاثیر دلار 4200 تومانی بر تولیدکنندگان قطعات خودرو هنوز محاسبات دقیقی بر روی این موضوع صورت نگرفته تصر یح کرد: در واقع دغدغه و مشکل اصلی حال حاضر صنعت قطعات خودرو نرخ دلار نیست. زیرا نرخ ارز تنها مساله ای که موجب رشد قیمت خودرو شده نیست. بلکه هزینه های دیگری در بالا رفتن قیمت خودرو نقش آفرینی کرده اند.

او ادامه داد: افزایش 20 درصدی دستمزد، افزایش 10 درصدی هزینه های سربار و همچنین افزایش قیمت 40 درصدی مواد اولیه نقش مهمی در بالا رفتن قیمت خودرو داشته که بخشی از دلایل رشد 40 درصدی مواد اولیه ناشی از مسائل داخلی مانند افزایش قیمت فولاد، مس، آلومینیوم و مواد پتروشیمی است.

وی افزود: این مسائل بیشترین اثر را در رشد قیمت خودرو داشته و در مقایسه با افزایش قیمت دلار نقش مهم تری را ایفا کرده است.

قطعه سازان خواهان افزایش 30 درصدی قیمت هستند، خودروسازان 20 درصد

نجفی منش در ادامه به تاثیر افزایش هزینه ها بر صنعت قطعات خودرو اشاره کرد و گفت: رشد 20 درصدی دستمزد تاثیر 8 درصدی بر هزینه های قطعه سازان دارد. از طرفی افزایش 10 درصدی هزینه های سربار و 40 درصدی مواد اولیه به ترتیب حدود 2 درصد و 16 تا 20 درصد افزایش هزینه های صنعت قطعات خودرو را در پی داشته است.

او اضافه کرد: بر اساس محاسبات انجام شده با توجه به افزایش هزینه ها قیمت قطعات خودرو باید حداقل 30 درصد و همچنین قیمت خودرو دست کم 20 درصد افزایش یابد تا هزینه های اضافه شده را پوشش دهد.

چرا باید شورای رقابت قیمت ها را تعیین کند؟

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در ادامه به اشتباه بودن قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت نقبی زد و اعلام کرد: متاسفانه در کشور ما از 6 سال پیش کار نادرستی پایه گذاری شد و قیمت گذاری خودرو به دست شورای رقابت افتاد. در حالی که در هیچ جای دنیا قیمت خودرو را دولت تعیین نمی کند و نرخ ها بر اساس تقاضای بازار تعیین می شود. در ایران نیز باید اجازه دهیم تا قیمت ها بر اساس تشخیص بازار تعیین شود و خریداران با توجه به تشخیص خود خودرو ها را خریداری کنند.

کاهش قیمت خودرو در صورت حذف نقش شورای رقابت در تعیین قیمت ها

او افزود: خوشبختانه در حال حاضر تعداد خودروسازها در ایران افزایش یافته و بازار نیز کاملا هوشمند است. بنابراین بازار بهترین متعادل کننده بازار است. در صورتی که قیمت ها توسط بازار تعیین شود حتی ممکن است نرخ های خودرو نسبت به قیمت های کنونی نیز پایینتر باشد زیرا در شرایط کنونی بسیاری از خودروها توسط دلالان از تولیدکنندگان خریداری شده و با قیمت های بالاتر در بازار عرضه می شوند. چنانچه نقش شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو حذف شود و قیمت ها بر اساس تقاضای بازار تعیین شود قطعا زمینه برای فعالیت این دلالان فراهم نخواهد بود و دست آن ها از بازار کوتاه خواهد شد.

نجفی منش در پایان با تاکید بر این که ما به دنبال افزایش قیمت ها نیستیم ، اذعان داشت: در واقع ما در پی تعدیل قیمت ها هستیم. هدف ما از انتظار رشد دست کم 30 درصدی قطعات و 20 درصدی خودرو این است که هزینه ها و گرانی هایی که به ما تحمیل شده جبران شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت قطعات خودرو در حال حاضر مشکلی برای ثبت سفارش با دلار 4200 تومانی داشته، گفت: تا کنون هر بار که برای ثبت سفارش با دلار 4200 تومانی مراجعه کردیم سیستم بانکی انجام داده و سفارش ها بدون هیچ مشکلی ثبت شده است. اما همانطور که گفتیم مشکل اصلی تولیدکنندگان قطعات خودرو آن بخش از مواد اولیه است که از داخل کشور تامین می شود که با رشد قیمت قابل توجهی همراه شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24