Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رئیس بانک مرکزی اگر صحبت نکند، به نفع کشور است! محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌ و گویی ارزیابی خود از وضعیت فعلی بازار ارز را ارائه و پیشنهاداتی برای رفع مشکلات بازار را مطرح کرد...

یک نماینده مجلس: مردم دیگر هیچ اعتمادی به سیف ندارند

بورس24 : محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با ارزیابی خود از وضعیت فعلی بازار ارز را ارائه و پیشنهاداتی برای رفع مشکلات بازار مطرح کرد. 

*دولت باید سیاست ارزی خود را تغییر دهد

وی با یادآوری اینکه بنده چند ماه پیش اعلام کردم که دولت باید سیاست ارزی خود را تغییر دهد، گفت: ما معتقد بودیم با یک طرح جامعی می‌توان هم بازار ارز را تثبیت کرد و هم اینکه زمینه تأمین نیازهای ارزی مردم در یک بازار ارزی متشکل فراهم شود.

دهقان با ابراز تأسف نسبت به انجام برخی اقدامات غلط یا ناقص برای کنترل بازار ارز از سوی دولت، خاطرنشان کرد: زمانی هم که دولت دست به انجام اقدامی زد کار ناقصی انجام داد و بنده نیز همان زمان هشدار دادم که این کار ناقص است؛ یعنی اینکه فقط شما بگویید ارز 4 هزار و 200 تومان بخشی از اقدام لازم را انجام داده‌اید و 50 درصد کار این است که شما نیازهای ارزی مردم را در یک بازار متشکل ارزی هدایت‌شده از طرف دولت تأمین کنید.

*بازار متشکل ارزی تشکیل شود 

این نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: در بازار متشکل ارزی شرایط به گونه‌ای است که عرضه کننده ارز حاصل از صادرات خود را به این بازار منتقل می‌کند و نیازمندان ارزی نیز از این بازار ارز لازم خود را تأمین می‌نمایند، دولت این کار را نکرد و فقط تأکید کرد که مبلغ ارز 4200 تومان است و هرگونه تبادل ارزی در بازار را قاچاق اعلام کرد.

دهقان با بیان اینکه تصمیم فعلی دولت باعث شد به دلیل عدم عرضه ارز در بازار و وجود تقاضا مشکلاتی برای مردم پیش بیاید، گفت: کسی می‌خواهد به سفر برود و ممکن است برخی برای واردات یا مباحث دیگر نیاز ارزی داشته باشند اما در شرایط فعلی نیازها همچنان برقرار است و عرضه‌ای وجود ندارد به همین دلیل قیمت‌ها در حال افزایش است. 

*دولت مقصر شرایط فعلی بازار ارز است

«از لحاظ کارشناسی بارها به دولت گفته شده است که شما باید اقدامات ذکر شده را انجام دهید یعنی دولت باید کنترل کننده ارز باشد؛ در شرایط فعلی که قیمت‌ ارز به صورت عجیبی در حال افزایش است و قیمت‌ها در بازار را افزایش می‌دهد دولت مقصر شرایط فعلی شناخته می‌شود»

نماینده مردم طرقبه و شاندیز با انتقاد از اینکه گویا دولت تدبیری برای بازار ارز ندارد، خاطرنشان کرد: اکنون ارز ناشی از صادرات کجا می‌رود یعنی اگر فردی ارز حاصل از صادرات خود به خارج از کشور را به داخل بیاورد یا مجبور است ارز خود را 4200 بفروشد که به احتمال فراوان این کار را نمی‌کند یا ارز خود را باید آزاد بفروشد که قاچاقچی محسوب می‌شود و خب طبیعتاً این کار را نیز انجام نخواهد داد در نتیجه ارز را در خانه‌اش نگهداری خواهد کرد.

دهقان ادامه داد: آن افرادی که از قبل ارز در خانه داشتند اگر بخواهند آن را به سیستم بانکی بفروشند باید با مبلغ 4200 تومان معامله کنند یا اگر در بازار آزاد نیز بخواهند خرید و فروش انجام دهند قاچاقچی محسوب می‌شوند پس این دلارها نیز در خانه خواهد ماند.

وی با بیان اینکه عده‌ای هستند که اگر بستر فراهم شود ارزهای خود را عرضه خواهند کرد، اظهارداشت: بازار متشکل ارزی اگر تشکیل شود عرضه کنندگان می‌توانند ارز خود را به این بازار برسانند و از سوی دیگر متقاضیان ارز نیز به این بازار مراجعه خواهند کرد.

دهقان با بیان اینکه اشکالات مطرح شده بارها به دولت اعلام شده است، اظهارداشت: متأسفانه علیرغم تمامی هشدارها اقدامی صورت نمی‌گیرد.

*برخی اقدامات مشکوک در حال انجام است

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه برخی اقدامات نیز به صورت مشکوک در حال انجام شدن است، گفت: برخی از مواضع و اقدامات هم شک برانگیز شده است؛ وقتی یکی از مقامات بالای دولت می‌گوید ملت باید خودش را برای شرایط متفاوت آماده کند این طبیعتاً بازار را برهم می‌ریزد یا وقتی در زمانی که سکه در حال گران شدن است با وجود اینکه ما ذخایر طلای خوبی در کشورمان داریم و فروش 6 ماهه سکه را متوقف می‌کنند، یعنی اتفاقاتی در حال افتادن است.

«برخی مواضع و اقدامات ما را نگران می‌کند و دولت اگر از مسائل آگاهی دارد و اقدامی انجام نمی‌دهد که بسیار تعجب برانگیز است اما اگر نمی‌دانند که من بعید می‌دانم که ندانند، طبیعتاً باید تاکنون از عالمان علم اقتصاد شنیده باشند.»

دهقان در همین زمینه گفت: توقع ما از آقای جهانگیری این است که تصمیم قاطع گرفته شود، چون غیر از آقای جهانگیری کسی در این زمینه‌ها تصمیم‌گیر نیست، رئیس بانک مرکزی که تقریباً اگر صحبت نکند به نفع کشور است زیرا اظهارات وی باعث برهم ریختن بیشتر بازار می‌شود.

*دولت برای بازگشت اعتماد عمومی رئیس بانک مرکزی را تغییر دهد 

نماینده مردم در خانه ملت در همین زمینه تصریح کرد: متأسفانه مردم امروز اعتمادی به رئیس بانک مرکزی ندارند و در چنین شرایط بهتر است دولت رئیس بانک مرکزی را تغییر دهد تا اعتماد عمومی به جامعه بازگردد.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور هم که ظاهراً به این مسائل نمی‌رسند و مسائل مهمتری دارند و گویا تنها کسی که باید در این زمینه‌ها تصمیم‌گیری کند آقای جهانگیری است. پس بهتر است ایشان هرچه سریعتر در این زمینه تصمیم‌گیری کند؛ انتظار این است که دولت روی اسب چموش ارزی سوار شده و بازار را ساماندهی کند.

این نماینده مجلس اقدام دولت در ارائه ارز 4200 تومانی به مسافران را غلط دانست و گفت: پس از تشکیل بازار ارزی متشکل افراد می‌توانند نیازهای ارزی خود را از آنجا تهیه کنند؛ مسافران نیز می‌توانند از آن بازار استفاده کنند؛ در واقع نیازهای اصلی مردم در آن بازار تأمین می‌شود البته لازم است که آن بازار نیز کنترل شده و هدایت شده باشد.

وی با بیان بازار ارزی متشکل با قانون برنامه‌های پنجم و ششم توسعه نیز هماهنگ است، اظهارداشت: در این بازار می‌توان قیمت شناور مدیریت شده را دنبال کرد یعنی دولت قیمت ثابتی برای نیازهای ضروری دارد و قیمت شناوری نیز که توسط دولت هدایت می‌شود در دستورکار این بازار است.

منبع: فارس 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24