Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فردین آقا بزرگی، علیرضا تاج بر، مهدی کباری ، حمید رضا مهرآور و عبداله رحیم لوی بنیس وضعیت فعلی بازار سهام را تحلیل کرده اند...

انتقاد کارگزاران از اوضاع فعلی بورس / چرا ما حتی یک سهم یک دلاری هم نداریم؟؟

بورس24 : شرکت های فعال در بورس عمدتا این روزها خود را برای برگزاری مجامع پایان سال مالی آماده می کنند. شرکت هایی که به لطف تحولات پیش آمده در بازارهای جهانی از یک سو و از سوی دیگر تغییرات نرخ ارز گزارش های 12 ماهه خوبی را روانه کدال می کنند. این شرکت ها عمدتا توانسته اند سود های خوبی را محقق کنند اما بازار سرمایه ایران به تمام این شرایط خوب پشت کرده است و شاهد کاهش قابل توجه ارزش معاملات از روزهای آغازین سال 97 تا کنون بوده است.

این روزها تابلو بورس کمتر با رشد شاخص روبرو است و بهار بورسی ها این روزها خزانی غم انگیز است زمانی که سهم ها از نظر بنیادی خوب اند و تمام شرایط به نفع آنهاست ، دماسنج اقتصاد کشور متاثر از تصمیمات خلق الساعه تیم اقتصادی دولت و بی ثباتی و ناپایداری در اقتصاد کشور حس وحال بالا آمدن را ندارد که هیچ ، حتی درجا هم نمی زند و سقوط می کند.

تقریبا عمده فعالان بازار سرمایه در خصوص شرایط حال حاضر بازار اظهار نظر کرده اند و خیلی ها این شرایط را متاثر از تصمیم آمریکا در برابر برجام می دانند ، تنها دستاورد جذاب دولت که ، آمریکا با آن همه را سرکار گذاشته است و مشکل بیکاری در ایران را حل کرده است، اما آیا دلیل همه منفی های بازار همین برجام است؟

با وجود همه اظهار نظر ها خواندن نظرات کارگزاران در خصوص بازار خاکستری بورس که سیاست های دولت گره ای به گره های گذشته این بازار اضافه کرده است خالی از لطف نیست، بازاری که به جای سرمایه پذیری سرمایه گریزی می کند و دولت ریش و قیچی تمام امور از جمله صرافی، فروش سکه و .... را به بانک ها سپرده است و بازار سرمایه فرزند طرد شده اقتصاد ایران این روزها حال خوشی ندارد.

فردین آقا بزرگی مدیر عامل کارگزاری بانک آینده در خصوص علل کاهش حجم معاملات و خروج سرمایه گذاری ها از بازار سرمایه به بورس24 گفت:

نکته اساسی که این اثر کاهنده و منفی را بیشتر جلوه می دهد تلاطم در تصمیمات و مولفه های اثر گذار اقصادی است که از سوی مسئولین ارائه می شود. برای مثال آخرین موردی که شاهد آن بودیم در یک بازه زمانی بسیار محدود تغییراتی در نرخ ارزهای دولتی اعلام شده گزارش شد و بلافاصله پس از آن اصلاح شد.

تصمیم گیری ها جو اقتصادی را به هم ریخته است

وی ادامه داد: این که از لحاظ مسائل سیاسی چه تهدیدهایی وجود دارد مساله ای است که بازار مدت هاست به آن عادت کرده و در خود هضم کرده است. در شرایط کنونی شاید اثر گذار ترین نکته و مولفه برای این وضعیت منفی بازار سرمایه همین تصمیمات است. از دیگر انواع این تصمیمات که منجر به ایجاد بی ثباتی در اقتصاد شد، پیش فروش سکه و تغییرات ناگهانی در تعهدات آن بود که منجر به احساس عدم ثبات و ناامنی اقتصادی می شود، این تصمیمات بیشترین اثر را بر چربش عرضه بر تقاضا در بورس ایجاد می کند، وگرنه اغلب شرکت ها در یک ماه گذشته اکثرا پیش بینی های مناسب و پوشش های خوب بودجه ای را به نسبت سنوات گذشته داشتند.

سیاست های یک بام و دوهوا حس بی ثباتی ایجاد می کند...

آقا بزرگی گفت: از اسفند ماه سال گذشته نرخ سود سپرده با تغییراتی روبرو بود اما مجددا شاهد بودیم که نرخ 20 درصد بر خلاف تصمیمات قبلی هویدا شد، همچنین قیمت گذاری نرخ ارز و گسیل کردن شرکت ها به فروش ارز صادراتی بر مبنای نرخ های دستوری منجر به تغییر تحلیل ها در باره این شرکت ها شد. تمام این ها منجر به ایجاد حس بی ثباتی در تصمیم گیری ها دارد که تا حل نشدن این موضوع باید منتظر ادامه این شرایط در بازار سرمایه بود.

علیرضا تاج بر مدیر عامل کارگزاری بانک ملت در توضیح شرایط منفی و راکد ایجاد شده در بازار سرمایه به بورس24 این طور گفت: در شرایط حال حاضر سرمایه گذاران نمی توانند تصمیم گیری کنند، به این دلیل که آیتم های اقتصادی مشخص نیست. این نابسامانی ها و عدم ثبات باعث فرار سرمایه گذاران شده است. در این شرایط سرمایه گذار ترجیح می دهد سرمایه خود را در بخش هایی که ریسک کمتری دارد و مطمئن تر است سرمایه گذاری کند، مانند سکه و دلار یا ارز، از طرفی تصمیم آمریکا در خصوص ماندن یا نماندن در برجام را داریم که می تواند در شرایط حال حاضر اثر گذار باشد. وی ادامه داد: به نظر من آیتم های اقتصادی و این عدم ثبات از اثر تصمیم آمریکا در خصوص برجام مهمتر است.

بنیادی بازار خوب است...

تاج بر گفت: با وجودی که از نظر بنیادی شرکت های بورسی بعضا عملکرد بسیار مطلوبی دارند و نرخ های جهانی و قیمت دلار روند مثبتی را برای شرکت ها ایجاد کرده است ولی بازهم سرمایه گذار می ترسد به خاطر این که ثبات وجود ندارد و ابهام در آیتم های اقتصادی وجود دارد ، بنابراین به بازار ورود نمی کند.

وی ادامه داد: شاهد این امر هستیم که بسیاری از شرکت های بورسی با توجه به قیمت دلار بالای 6 هزار تومانی مجبورند دلار خود را با قیمت 4200 تومانی تسعیر کنند و این تحمیلی است به شرکت ها که منجر به فرار سرمایه گذار از سرمایه گذاری می شود.

مدیر عامل کارگزاری بانک ملت گفت: تا آیتم های اقتصادی مشخص نشود ، ورود سرمایه گذار را به شکل جدی نداریم حتی خروج سرمایه گذار هم خواهیم داشت .

آینده مبهم اقتصادی در کشور مشکل آفرین است...

تاج بر در این خصوص که اخبار خوب هم در بازار اثر ندارد ، گفت: خبرهای خوب متعلق به حال است و سرمایه گذار سهم را می خرد و سرمایه گذاری می کند با توجه به اتفاقات آتی، این آینده مبهم است که مشکل ایجاد می کند الان برای اقدام به سرمایه گذاری نیاز به چشم اندازی برای آینده هستیم که این چشم انداز فعلا مشخص نیست.

تمام بازارها متاثر از بی ثباتی اقتصادی با کاهش معاملات روبرو شدند...

مدیر عامل کارگزاری بانک ملت درباره این که این کاهش حجم معاملات چه اثراتی بر درآمد کارگزاران دارد؟گفت: زمانی که حجم معاملات کاهش داشته باشد و معاملات کم شود قطعا در درآمد اثر گذار است نه صرفا کارگزاران، اصلا در سیستم اقتصادی ما الان خرید و فروش افت داشته است ،در بورس کالا ، در بنگاه ها و ... . در شرایط ابهام نمی شود تصمیم گیری کرد در تمام بازارهای حجم گردش کم شده است بازار سهام و بورس کالا هم از این شرایط مستثنی نیستند.

وی ادامه داد: چون بازار غیر قابل پیش بینی است و امکان پیش بینی های آتی نیست، این ابهام در تمام بازارها وجود دارد،خریدار با شرایط مبهم و گران روبرو است و فروشنده هم نمی تواند تصمیم درستی بگیرد.

با توجه به شرایط موجود ، فعلا گزارش های دوره ای شرکت بی تاثیر است...

تاج بر گفت: اگر این ابهام رفع شود و همزمان شود با مشخص شدن وضعیت برجام بازار تکان می خورد وگرنه گزارش های دوره ای شرکت ها فعلا کمکی به شرایط نمی کند، تا شرایط این است پایین آمدن پی بر ای را شاهد خواهیم بود و امسال با توجه به گزارش ها ، قالب شرکت های بورسی سود های خوبی را شناسایی می کنند و هم با توجه به قیمت های جهانی و نرخ تسعیر ارز شرایط مطلوب است اما وضعیت فعلی صرفا پی بر ای را کاهش می دهد.

حمیدرضا مهر آور مدیر عامل کارگزاری بانک سامان گفت نیز در خصوص علل افت بازار سرمایه در روزهای کنونی به بورس24 گفت: مردم ترجیح می دهند خرید های خود را به تعویق بیندارند تا وضعیت برجام مشخص شود وگرنه معمولا در این فصل سال با توجه به نزدیکی به مجامع شرایط بازار خیلی بهتر بود.

سال گذشته 7 هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط اوراق دولتی جذب شد...

وی ادامه داد: در پایان سال گذشته چیزی حدود هفت هزار میلیاردتومان از نقدینگی توسط اوراق دولتی منتشر شده جذب شد و به هر حال از بازار خارج شد که در این شرایط بازار بی تاثیر نیست الان هم نگرانی هایی در خصوص نتیجه برجام وجود دارد که منجر می شود برخی ترجیح دهند تا زمان برطرف شدن ابهامات اقدام به سرمایه گذاری نکنند. مهر اور گفت: نرخ دلار هم مهم است و برنامه دولت در خصوص آن که آیا نرخ می تواند در این سطح بماند و یا تحولاتی را شاهد خواهد بود چه مثبت چه منفی و این که منابع دلاری برای مصرف کنندگان آن به راحتی در دسترس خواهد بود یا نه ؟این ها مواری است که ابهام ایجاد می کند برای کسی که می خواهد فعالیت کند.

شرایط بازار سرمایه گذار را به سرمایه گذاری ترغیب نمی کند

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان گفت: شرایط بازار الان به شکلی است که سرمایه گذار ترجیح می هد که بداند اول چه اتفاقی خواهد افتاد و سپس اقدام به سرمایه گذاری کند. برای سرمایه گذاری در بازار بورس و بازار سرمایه حتما باید اطمینان وجود داشته باشد و از طرفی باید اقتصاد قابلیت پیش بینی پذیری داشته باشد، زمانی که چند آیتم داریم که قدرت پیش بینی را از افراد می گیرد باعث می شود که سرمایه گذار تعلل کند، مثلا بانک مرکزی نرخ سود سپرده ها را کاهش می دهد و سپس خود بانک ها را ملزم می کند که این نرخ را پرداخت کنند و تمام کسانی که پیش بینی کرده بودند که سیاست بانک مرکزی بر این است که نرخ سود سپرده را کاهش دهد و همراستا با نرخ تورم کند دیدند که خود بانک مرکزی برخلاف نظر خود عمل کرد این ها پیش بینی پذیری را در اقتصاد کاهش می دهد .

وی گفت: بازار از نظر بنیادی در شرایط خوبی به سر می برد و با توجه به شرایط موجود پی بر ای بازار با کاهش همراه است.

مهدی کباری مدیر عامل کارگزاری بانک صادرات هم درباره علل افت ارزش سهام و کاهش حجم معاملات به بورس24 گفت : در حال حاضر نه تنها بازار سرمایه که همه بازارها متاثر از شرایط خاص و اظهار نظر 12می است. در نتیجه تا مشخص نشود که نتیجه برجام چه می شود و ابهامات برطرف نشود ، شرایط همین است.

بازار در هاله ای از ابهام است

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر توجه کنید نرخ ارز بسیار متفاوت است و بازارکاملا به دلیل مشخص نبودن شرایط و ابهامات نمی تواند حرکت کند ، بازار به دلیل این که در هاله ای از ابهام سنگین فرو رفته است با کاهش معاملات همراه است به عبارتی تمام بازارها فعلا خرید و فروش ندارد.

12می شاید بازار کمی از ابهام خارج شود...

کباری گفت: فرآیند ها هم خیلی مشخص نیست و بازار نمی داند 12 می چه می شود دفعات قبلی شرایط خیلی مبهم نبود اما الان کاملا مبهم است که برجام چه می شود و بازار سرگردان است.

بنیادی بازار خوب است...

وی ادامه داد: در بنیادی بازار اتفاق خاصی نیفتاده است و از نظر بنیادی بازار در شرایط خوبی است. اگر ابهام برطرف شود به نظر من شرایط بهبود خواهد داشت و بازار حتما بر می گردد. سهامداران حقیقی و حقوقی نباید عرضه کننده باشد اما بازار احساسی برخورد می کند.

عبداله رحیم لوی بنیس کارگزار بورس در خصوص علل شرایط حاکم بر بازار سرمایه به بورس24 گفت: در گفتگوهایی که قبلا داشتم سال 97 را سال اضطراب و پریشانی اعلام کردم. اگر سهم ها را تک به تک بررسی کنیم با دلار این روزهای بازار سهام ما خیلی شان در حد هر سهم یک دلار هم نیست و قیمت ها در محدود 1 تا 10 سنت است و می توان گفت سهام موجود در بازار الان بسیار ارزان است و دارای ارزش ریالی به آن مفهوم نیستند، اگر به لحاظ بنیادی قائل به این موضوع باشیم که بازار در حال نوسان است قطعا این طور نیست، از نظر بنیادی بازار هیچ آمادگی برای تلاطم رو به پایین ندارد، بنابراین با توجه به شرایط باید گزارش ها و پیش بینی شرکت ها را کنار بگذاریم چرا که الان از این منظر نمی توان بازار را تحلیل کرد.

پریشانی و اضطراب در جامعه باعث شرایط پیش امده است...

وی در خصوص این امر که چرا این اتفاق در بازار افتاده است گفت: برخی معتقدند علت این اتفاقات دلار و یا برجام است اما به نظر من اضطراب است. ما بیش از یک سال است که تاوان برجام را می دهیم و شاهد افت ارزش سهام شرکت ها بودیم.

رحیم لوی گفت: از زمانی که ترامپ آمد این عدم اطمینان نسبت به اقتصاد ما ایجاد شده است و تاوان داده ایم اقتصاد ما دچار پریشانی شده و مردم دچار اضطراب و پریشانی اند. یکی از دلایل کوچک آن برجام است و سایر دلایل عدم ثبات در تصمیمات و سیاست های اقتصادی دولت در داخل است نه در خارج .

قیمت گذاری نرخ ارز با این شرایط اشتباه بود....

وی گفت: بحث نرخ ارز را ببینید این نرخ با کودکانه ترین طریق مدیریت شده است اول اجازه دادند که هجمه در نرخ ایجاد شود و بعد فضای امنیتی و دلار کوپنی را جا انداخته اند که در شان اقتصاد نیست و بازار بورس در یک اقتصاد آزاد مفهوم دارد، در یک اقتصاد امنیتی و دستوری بازار سهام مفهوم و موضوعیت ندارد. یا همین جو اضطرابی که در ذهن ها ایجاد می کنند با سخنرانی ها و قیمت گذاری فولاد و ... همه شرایطی که به بی ثباتی اقتصاد دامن می زند و در این شرایط نباید انتظار تصمیمات منطقی را در بازار سهام داشت.

احساس ناامنی در اقتصاد شرایط را نابسمان کرده است...

این کارگزار بورس گفت: در دنیا قیمت طلا نزولی می شود در ایران صعودی است شاخص دلار در بازارهای جهانی افت می کند در ایران صعودی است ، با افزایش نرخ ریالی دلار انتظار تقویت صادرات را داشتیم اما با بحث پیمان سپاری ارزی این اتفاق رخ نداد . صنایعی که فکر می کردیم با رشد دلار منتفع می شوند با نرخ گذاری دستور روند منفی را شاهد بودند. تا زمانی که تیم اقتصادی دولت به انسجام درونی نرسد و مردم این را حس نکند شرایط همین است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24