Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴: پنج ماه از توقف و مسدود شدن دارایی ده ها سهامدار خرد در شرکت «های وب» گذشت.شرکتی که فقط سه ماه فرصت حضور در بورس داشت و با تایید هیات پذیرش شهریور ماه سال گذشته وارد بازار سرمایه شد و ١٠٠ درصدی هم رشد کرد.اما حالا از این سهم تنها یک نماد متوقف برجای مانده و البته دغدغه های سهامداران زیادی که هر روز در فضاهای مجازی سرنوشت دارایی مسدود شده خود را پیگیری می کنند.امروز خبر آمد که جامعه حسابداران رسمی صورت های مالی «های وب» را مشکل دار توصیف کرده و اعلام کرده که حسابرس شرکت از فهرست حسابرسان معتمد خارج خواهد شد و صورت های مالی سنوات قبل هم باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرند. حال پرسش های جدیدی به وجود می آید ، نماد کی و چگونه بازگشایی می شود و آیا بررسی مجدد صورت های مالی و حسابرسی آن تاثیر سود و زیانی دارد؟و این سوال مهم که چرا در زمان پذیرش سهم در بورس مسئولان نظارتی و اجرایی شرکت مزبور را درست راستی آزمایی نکرده اند که حالا تاوان آن را باید سهامدار خرد بدهد!؟راستی می دانید زمانی که «های وب» بسته شد قیمت دلار چقدر بود و حالا چقدر...؟واقعا چه کسی پاسخگوی زیان سهامدارانی است که تنها جرم آن ها اعتماد است؟ گفت و گو با یک مقام نظارتی درباره پرونده «های وب» را در ادامه بخوانید...

بازهم اشتباه حسابرس ! چه کسی پاسخگوی زیان سهامداران است؟ / اثرات سود و زیانی حسابرسی مجدد صورت های مالی «های وب» چیست؟

بورس24 : صبح امروز خبر جدیدی درباره پرونده پرحاشیه شرکت داده گستر عصر نوین موسوم به "های وب" اعلام شد.خبر این بود که مواضع جامعه حسابداران رسمی درباره عدم رعایت استانداردهای حسابداری در این شرکت تأیید شده و حسابرس شرکت به دلیل ایرادات متعدد صورت های مالی، از فهرست حسابرسان مورد اعتماد سازمان بورس و اوراق بهادار حذف شده است.اما آیا موسسه حسابرسی «اندیشمند تدبیر» حسابرس رسمی شرکت "های وب" از فهرست حسابرسان مورد اعتماد سازمان بورس اخراج می‌شود؟ و اساسا چرا سازمان بورس در زمان پذیرش با توجه به تجربه تلخ گذشته در مورد "آکنتور" به این موضوع مهم یعنی راستی آزمایی اطلاعان حسابرس معتمد خود توجه نکرده است؟ ظاهرا باید از این پس، بیش از پیش عملکرد حسابرسان و بازرسان شرکت ها چه در زمان پذیرش و چه در طول زمان حضور در بورس از سوی نهادهای بالادستی مورد بررسی قرار بگیرد.حال باید دید پس از این اتفاق ، اصلاح ساختار مالی از سوی "های وب" چه میزان بر درآمد و سود این شرکت تاثیر گذار خواهد بود؟

سعید محمد علیزاده مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص موضوع اعلام نظر اخیر جامعه حسابداران رسمی درباره «های وب» و حذف حسابرس مورد اعتماد نهاد نظارتی بازار سرمایه از فهرست حسابرسان معتمد به خبرنگار بورس24 گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص در کمیته های مربوطه از جمله کمیته حسابرسی موضوع را بررسی و حسابرس مربوطه از فهرست حسابرسان معتمد سازمان هم خارج می شود.

وی گفت: استاندارد حسابداری می گوید روش شناسایی درآمد شرکت «های وب» اشتباه است.شرکت طبق قانون باید صورت های مالی خود را بر اساس استاندارد های حسابداری تعیین کند ، حسابرس هم در همه شرکت ها موظف است رسیدگی های خود را بر اساس استاندارهای حسابداری انجام دهد.

وی افزود: وقتی این اتفاق می افتد و شرکتی درست عمل نمی کند، در این صورت حسابرس باید موضع بگیرد و قضاوت حرفه ای داشته باشد که اگر این کار را انجام ندهد کار حسابرس اشکال دارد. ناشر ممکن است عمدا و یا سهوا اشتباه داشته باشد، اما حسابرس و بازرس باید از هرگونه تخطی جلوگیری نماید و به عنوان قاضی صورت های مالی را قضاوت نمایند.

ادامه فعالیت حسابرس با نظر کمیته حسابرسی بورس... !!

وی در خصوص زمان بازگشایی نماد این شرکت در بورس تهران هم گفت: در صورت ارائه اطلاعات حسابرسی شده نماد بازگشایی می شود و برای بازگشایی نماد موضوع شناخت درآمد مطرح است و همچنین شرکت در سنوات گذشته معاملات و خریدهایی انجام داده است که باید شفاف سازی کند.

این مقام نظارتی در مورد ادامه فعالیت این شرکت گفت: اگر موسسه ای از فهرست حسابرسان معتمد خارج شود کار جدیدی را از شرکت های بورسی نمی تواند بپذیرد و ادامه روند فعالیت در همان کار هم بستگی به رای کمیته دارد.

وی در مورد احتمال لغو پذیرش "های وب" در بورس تحت تاثیر عدم رعایت استاندارهای حسابداری و احتمال تغییر سود و زیان شرکت هم گفت: این موضوع چه زمانی مطرح شده؟ ما در بخش ناشران در جریان این موضوع نیستیم و در مقطع کنونی چنین موضوعی اصلا مطرح نیست!

اصلاحات در ؛ ستون تجدید ارائه....

از این مقام مسئول در سازمان بورس در مورد بررسی ها و تغییرات نحوه درآمد زایی شرکت و اثرات آتی آن بر شرکت پرسیدیم که گفت: اثرات صورت های مالی که منشا آن مربوط به سال های گذشته است؛ در ستون تجدید ارائه سال های گذشته اصلاحات انجام می شود ، ما به ناشر هم اعلام کرده ایم تا این اصلاحات را انجام بدهد.

به گفته وی، در مورد زیان یا افزایش در آمد و تاثیرات مالی، عددی در دست نداریم و باید خود ناشر اعلام کند. البته اگر کاهش درآمدی باشد مربوط به سال های گذشته و ابتدای سال 96 است و مرتبط با پس از آن نخواهد بود.بنابراین فعلا درباره اثرات سود و زیانی حسابرسی مجدد صورت های مالی «های وب» نمی توان به طور دقیق اظهار نظر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در زمان پذیرش به این موضوعات دقت نمی شود؟ گفت: حسابرس صورت های مالی را تایید می کند و با توجه به گستردگی شرکت ها سازمان هم به استناد و طبق مقررات به حسابرس تکیه می کند به هر حال وظیفه اعتبار بخشی با حسابرس است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24