Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در ماه های اخیر مسئولان و مدیران اقتصادی کشور تصمیمات ناگهانی و شوک آوری را اتخاذ کرده اند که نسبت به تصمیمات ترامپ تاثیرات منفی بیشتری بر بازار سرمایه و اقتصاد کشور برجای گذاشته است.

ضربه های مهلک «تصمیمات ناگهانی» بر پیکر کم‌جان بورس/ عامل افت شاخص همین تصمیمات است نه صحبت های ترامپ

بورس24 : بازار سرمایه از بهمن ماه وارد فاز اصلاحی شده است. به طوری که قیمت بسیاری از نمادها با افت همراه شده و بسیاری از سهام ارزنده نیز در محدوده های قیمتی ارزنده ای قرار گرفته اند. در طول 3 ماه اخیر شاخص کل بورس متحمل حدود 5 درصد افت شده و از ارتفاع 99 هزار واحدی به 94 هزار واحدی افول کرده است.

شاید در نگاه نخست مهم ترین علت افت اخیر بازار تصمیمات ترامپ درباره خروج یا عدم خروج از برجام به نظر برسد اما برخی از کارشناسان و فعالان حوزه بازار سرمایه اعتقاد دارند در حال حاضر مسئله اصلی بازار سرمایه تصمیمات ترامپ نیست.

با وجود اینکه به نظر می رسد این بار نیز ترامپ مانند دفعات قبل تصمیم گیری درباره ماندن در برجام یا خروج از آن را به آینده موکول خواهد کرد و این موضوع را همچنان به حالت تعلیق خواهد گذاشت اما واقعیت این است که اگر او 22 اردیبهشت ماه به صورت رسمی اعلام کند که از برجام خارج خواهد شد شاید به مراتب برای ایران بهتر باشد تا اینکه مانند گذشته تصمیم گیری در این باره را به حالت بلاتکلیف باقی گذارد. زیرا مدت هاست که ترامپ با تصمیمات خود در خصوص برجام از یک سو بر سر اروپایی ها منت می گذارد که هنوز در برجام باقی مانده و از سوی دیگر تحریم های ایران همچنان به قوت خود باقیست و عملا ایران از فعالیت های اقتصادی بین المللی بی بهره است.

به رغم اینکه خروج قطعی ترامپ از برجام به نفع ایران نیست و ممکن است عواقب تلخی را برای ما به همراه داشته باشد اما به قول معروف یک پایان تلخ بهتر از تلخی بی پایان است. به هر رو مدت زیادی است که کشور ما با عواقب تهدیدهای خروج امریکا از برجام دست به گریبان است. با وجود اینکه مدت زیادی از دستیابی ایران به برجام گذشته اما تا کنون ما نتوانسته ایم به طور کامل از مزایای آن بهره مند شویم.

خروج آمریکا از برجام با احتمال ضعیفی همراه است

علیرضا مستقل مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پویا در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره تحولات اخیر بازار سرمایه گفت: با توجه به صحبت های اخیر فرانسه و امریکا به نظر می رسد تصمیم ترامپ در 22 اردیبهشت ماه تمدید شرایط کنونی است و اینکه تصمیم به خروج از برجام بگیرد بعید به نظر می رسد. پیش بینی می شود این بار اما فشارهای بیشتری بر علیه ایران در نظر گرفته شود اما تفاوت این بار با تمدیدهای قبلی این خواهد بود که این بار فشارهای امریکا علیه ایران با همکاری های بیشتری بین اروپا و امریکا صورت خواهد گرفت.

او افزود: به نظر می رسد هماهنگی هایی بین امریکا و اروپا در حال شکل گیری است که ضمن حفظ برجام فشارهای بیشتری در سایر زمینه ها بر ایران وارد آید. بنابراین به نظر می رسد در بلند مدت فشارهای امریکا بر علیه ایران ادامه پیدا خواهد کرد اما این بار اروپا نیز در این مسیر با امریکا همکاری خواهد کرد.

مشکل اصلی اقتصاد و بازار سرمایه ترامپ و برجام نیست

وی در ادامه به نکته هم دیگری اشاره کرد و گفت: تا کنون بازار سرمایه به خبرهای مربوط به تصمیمات امریکا و برجام واکنش ویژه ای نشان نداده است. اما مسئله مهمتری که در این باره وجود دارد این است که در شرایط کنونی بازار سرمایه و به طور کلی اقتصاد کشور ما درگیر و دار تصمیمات ترامپ نیست. بلکه تحت تاثیر تصمیمات مدیران و مسئولان اقتصادی کشور است که متاسفانه نشان دادند که در بسیاری از موارد تصمیمات کارشناسی و درستی را نمی گیرند.

مستقل با تاکید بر ناگهانی و شوک آور بودن تصمیمات مدیران اقتصادی کشور تصریح کرد: متاسفانه در ماه های اخیر مسئولان و مدیران اقتصادی کشور تصمیمات ناگهانی و شوک آوری را اتخاذ کرده اند که نسبت به تصمیمات ترامپ تاثیرات منفی بیشتری بر بازار سرمایه و اقتصاد کشور برجای گذاشته است. افزایش ناگهانی نرخ سود سپرده ها از 15 درصد به 20 درصد که در اواخر بهمن ماه سال 96 اتفاق افتاد یکی از این تصمیمات نادرست بود. این موضوع سبب شد تا کل منابع بانک ها از 10 تا 15 درصد به 15 تا 16 درصد افزایش یابد که عاملی شد در جهت تشدید رکود در اقتصاد.

وی بیان داشت: این تصمیمات ناگهانی موجب شد تا از یک سو اعتماد بین بانک ها و سپرده گذاران و از سوی دیگر اعتماد بین بانک ها و بانک مرکزی از بین رود.

قیمت ها جذاب است اما توان افزایش ندارد

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پویا از اعلام دلار 4200 تومانی به عنوان یکی دیگر از تصمیمات شوک آور مدیران اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: یکی دیگر از تصمیمات ناگهانی مسئولان اقتصادی کشور اعلام نرخ 4200 تومان برای دلار بود که کاملا تصمیمی شبانه و شوک آور بود. البته برخی از تصمیمات مدیران اقتصادی در این مدت مناسب بوده، مانند تک نرخی شدن ارز اما اعلام نرخ 4200 تومانی و برخی دیگر از تصمیمات مانند اقتصاد دستوری قطعا اشتباه است و بهای سنگینی دارد که متاسفانه تاوان آن را مردم پرداخت خواهند کرد.

او اضافه کرد: از سوی دیگر اعلام شد که محصولات در بورس کالا بر اساس دلار مبادله ای عرضه شود. با توجه به اینکه حدود 15 تا 20 درصد اختلاف قیمت بین دلار مبادله ای و آزاد وجود دارد همین امر چشم انداز افزایش نرخ ارز را ایجاد خواهد کرد.

مستقل در ادامه گفت: به طور کلی این تصمیمات نشان می دهد که تفکر اقتصادی حاکم بر دولت مانند دهه 60 و بر پایه اقتصاد پادگانی و تصمیمات ناگهانی است و در واقع این عوامل مشکلات اصلی بازار سرمایه ما هستند و نه تصمیمات ترامپ. اما باید توجه داشت که با همه این مسائل قیمت های سهام در بازار سرمایه به محدوده های بسیار جذابی رسیده و انتظار افت بیشتر از آن وجود ندارد اما این موضوع را نیز نمی توان فراموش کرد که با وجود ارزنده و جذاب بودن قیمت سهام شرایط فعلی و تصمیمات مدیران و مسئولان اقتصادی توان افزایش و رشد چندانی را برای بازار باقی نخواهد گذاشت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24