Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

آیا ایالات متحده در برجام می ماند؟ در دوماه گذشته در شوی تبلیغاتی که دونالد ترامپ براه انداخته دائما از خداحافظی با برجام سخن گفته ، چه در دیدار با بن سلمان سعودی و چه در دیدارهای اخیر با مکرون فرانسوی و مرکل آلمانی... اما او در برجام بماند و یا برود اقتصاد ما و بازار سرمایه ما چه تاثیراتی را می پذیرد ؟ و اساسا چقدر احتمال خداحافظی او با این توافق نامه که جنبه بین المللی دارد وجود دارد...

بورسی ها فرجام برجام را گمانه زنی کردند / تحلیل وضعیت بورس در روزهای پس از ماندن یا نماندن آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک

بورس24 : در تحلیل ها و خبرهای داخلی و خارجی از رئیس جمهور فرانسه به «مکرون جوان» و رئیس جمهور آمریکا به «ترامپ مغرور» یاد کرده اند. آیا واقعا این مرد جوان طی مذاکرات با آن مرد مغرور ، توانسته نظراتش را در خصوص برجام و عدم خروج از آن جلب نماید؟

البته باید از کنفرانس خبری مشترک ترامپ با مرکل هم یادی کنیم که گفته است، در خاورمیانه هر جا که مشکلی وجود دارد، ایران نیز در آنجا حضور دارد! این نشان می دهد که آمریکا به هر ترتیبی تلاش می کند که طرف های مذاکره کننده را قانع کند ، برجام باید به هر ترتیبی که شده تغییر کند و یا حذف گردد...

از سویی دیگر ترامپ مدعی شده نظر مکرون درباره ایران پس از دیدار با من تغییر کرده و به اعتقاد من نگاه او به ایران اکنون بسیار متفاوت از قبل از ورودش به کاخ سفید است. او نظر من درباره ایران را درک می کند.ایران مشکل واقعی آمریکا است. دولت قبلی توافق فاجعه باری را امضا کرد. ایرانی ها در زمان اوباما «مرگ بر آمریکا» می گفتند اما در زمان من نمی گویند!!!!

پس از این دیدار هم رئیس جمهوری فرانسه ادغان داشته که اطمینان ندارم آمریکا در برجام بماند.مکرون که برای دیداری رسمی به آمریکا سفر کرده بود، در پایان این دیدار در مورد ادامه عضویت آمریکا در مورد برجام به خبرنگاران گفت : تجزیه و تحلیل عقلانی اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، باعث نمی‌شود که اعتقاد داشته باشم که او هرآنچه که را که لازم است انجام خواهد داد تا برجام را حفظ کند. مکرون گفت که اگر دونالد ترامپ تصمیم بگیرد که از برجام خارج شود، انگیزه این تصمیم "ملاحظات داخلی" خواهد بود.

تا اینجای کار و اتفاقات خارجی نشان می دهد که هنوز خروج و یا ماندن در برجام در هاله ای از ابهام است. جالب است بدانیم که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در خصوص وضعیت ماندن آمریکا در برجام تاکید کرده در صورتی که آمریکا توافق را کنار بگذارد ایران دیگر به تعهدات بین‌المللی خود ذیل برجام عمل نمی‌کند و این امر به ما اجازه می‌دهد تا غنی‌سازی خود را فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از سر بگیریم. یکی از پیامدهای فوری این است که ایران احتمالا تلافی خواهد کرد و از توافق خارج خواهد شد. در واقع دیگر توافقی وجود ندارد که ایران در آن باقی بماند.

به هر حال این کشمکش ها تا 22اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت تا در روز موعود مشخص گردد که آمریکا در چه موضعی ظاهر می شود. اما آنچه مسلم است این است که بیش از دو سناریو وجود نخواهد داشت یا ، آمریکا ار برجام خارج می شود و ما به شرایط 13سال گذشته در پرونده هسته ای بر خواهیم گذشت و یا با ادامه برجام روند سیاسی و اقتصادی همچون 3 سال قبل ادامه خواهد داشت. هر چه باشد تاثیرات مثبت و منفی آن می تواند اقشار متعدد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. از یک سو قشر متوسط و روبه پایین دچار معظلات اقتصادی شده و «شکاف» طبقاتی بیش از پیش خواهد شد.

دلیل اصلی استفاده از واژه «شکاف» کاملا روشن است؛ چرا که با خروج آمریکا از برجام احتمالا بازار سرمایه ، بازار ارز، سکه و دیگر بازار های اقتصادی با لرزش زیادی مواجه می شوند و دود اصلی آن در چشم کسانی می رود که هیج سهمی از در این بازار ها و داد و ستد هاندارند. یا بهتر است بگوییم به یکی گفتند : بابات از گرسنگی مرد . گفت : داشت و نخورد ؟ ؛ حکایت اقشار متوسط رو به پایین جامعه است.

از دیدی دیگر گیریم که آمریکادر برجام بماند ؛ خب همه چیز مشخص است وضعیت بازار سرمایه ، دلار ، سکه و ... همه چیز به سیاست های دولت برخواهد گشت و روند بازار را پس از حضور آمریکا در برجام کابینه و فعالان بازار های اقتصادی مشخص خواهند کرد که به احتمال زیاد ، شاهد رشد هر چند مقطعی خواهیم بود....

در هیمن راستا بورس24 با چند فعال و مدیر بازار سرمایه در خصوص تاثیرات حضور و یا عدم حضور آمریکا در برجام بر بازار سرمایه به گفت و گو نشسته است...

1

خداداد غریب پور مدیر عامل «وبانک»

خروج احتمالی آمریکا از برجام تاثیر چندانی بر بورس نمی گذارد بازار سرمایه سال ها شاهد شرایط سخت بوده و خود را با این شرایط تطبیق داده است و خیلی از صنایع با مهندسی معکوس تجهیزات مورد نیاز خود را ساخته اند و صنایع صادرات محور سال ها این شرایط را داشته اند ، بنابراین از بعد تولید ، مشکل خاصی در صنایع موجود در بازار سرمایه ایجاد نمی شود و بیشتر بازار پول از این شرایط اثر می پذیرد در مجموع خروج آمریکا از برجام برای بازار سرمایه بحران ساز نیست.

2

علی رحمانی

خبره بورس

از خبر برجام بازار سرمایه تاثیری نمی گیرد و این بازار به روند فعلی خود ادامه خواهد، البته باید ببینیم سایر متغیرهای اقتصادی چه تغییری خواهند کرد و چه تاثیری می گذارند.

وضعیت فعلی بازار سرمایه برای سرمایه گذاری کمی ریسکی است اگر برجام به حالت تعلیق درآید.

3

عباس هشی

حسابرس خبره

هر گونه تصمیمی در خصوص برجام بازار سرمایه را متاثر خواهد کرد و این واضح است. خروج یا عدم خروج آمریکا از برجام قابل پیش بینی نیست.

4

سعید اسلامی بیدگلی خبره بورس

چنانچه آمریکا در برجام بماند سهم هایی که از نرخ دلار تاثیر می گیرند، مورد اقبال بیشتری قرار می گیرند و فضای کلی بازار سرمایه مثبت خواهد شد، اما اگر از برجام خارج شود، تاثیر منفی بر بازار سرمایه می گذارد که با نزدیک شدن به فصل مجامع می تواند از حجم این تاثیر کاسته شود. شرایط فعلی بازار سرمایه فرصتی برای سرمایه گذاری در سهم های دلاری است. به نظر می رسد آمریکا در برجام بماند.

5

مجید زمانی

خبره بازار سهام

به نظر می رسد آمریکا به برجام پایبند می ماند و احتمال این که کلا از برجام خارج شود با توجه به اخبار موجود کمتر است،اگر بخواهیم نسبتی برای ماندن یا نماندن آمریکا در برجام داشته باشیم به نظرم احتمال ماندن به نماندن 55 به 45 درصد است اگر همه چیز عادی پیش رود شاهد آن خواهیم بود که شاخص بورس به مقاومت 100 هزار واحدی نزدیک خواهد شد و بورس روند مثبت به خود می گیرد و اگر خارج شود شرایط سخت می شود و شاخص تاثیرات منفی را شاهد خواهد بود.

6

عظیم ثابت

خبره بورس

نتیجه تصمیمات امریکا در خصوص برجام در 22 اردیبهشت ماه هرچه که باشد و هر اتفاقی که رخ دهد بازار چندان کاهش نخواهد یافت. زیرا بازار بر اساس انتظارات آینده حرکت می کند و به همین دلیل در ماه های اخیر اثرات نتایج این رویداد بر بازار سرمایه اعمال شده است. به عبارتی اخبار بد پیش خور شده و حتی در صورت خروج آمریکا از برجام نیز انتظار کاهش چندانی برای بازار وجود ندارد. زیرا در ماه های و هفته های اخیر بازار اصلاح شده و قیمت ها پایین آمده اند و رخدادهای پیش رو اصطلاحا پیشخور شده است.

7

حمید اعرابی

فعال بازار سرمایه

به نظر من بودن یا نبودن ترامپ اثری ندارد و نبودش حتی بهتر از بودن است چون قاعدتا 4 ماهه دیگر مجددا همین اتفاقات رخ می دهد،هدف هم این است که با تقسیم کار بین اروپا و آمریکا تا می توانند از اهرمی به نام برجام استفاده کنند و امتیاز از ایران بگیرند اما با توجه به این شرایط فاندامنتال بازار بسیار خوب است.

8

محرم رزمجویی

کارشناس بورس

با وجود به این که اظهار نظر درباره مسائل سیاسی بسیار تخصصی است ، اما به نظر می رسد در 22 اردیبهشت ماه نیز آمریکا یک بار دیگر همان تصمیم دوره های قبلی را تمدید کند. اما متاسفانه این تمدید کردن ها بلاتکلیفی ایران را هم در عرصه بین المللی و هم در داخل زیاد می کند. بهترین حالتی که می توان برای 22 اردیبهشت ماه تصور کرد ماندن آمریکا در برجام است تا برای همیشه تکلیف این پرونده مشخص شود اما به نظر نمی رسد که آمریکا با این صراحت در هفته های آتی درباره برجام اظهارنظر نماید و تمدید شرایط فعلی محتمل تر است.اما نکته قابل توجه این است که اگر آمریکا قصد خروج از برجام را داشته باشد بهتر است صراحتا و به طور قطعی آن را اعلام نماید و کشور ما را در حالت بلاتکلیفی باقی نگذارد. این بلاتکلیفی ها موجب شده تا ترامپ و تیم او از امتیازات خروج از برجام به نفع خود بهره ببرند. زیرا از یک سو آمریکا با منت گذاشتن بر سر اروپایی ها اظهار نظر قطعی درباره ماندن در برجام یا خروج از آن را به تعلیق در می آورد و از سوی دیگر ایران عملا تحریم است.بنابراین اگر این بار نیز آمریکا شرایط فعلی را تمدید کند با وجود این که امتیاز کوتاه مدتی برای ما به شمار می رود اما مانند سال های تحریم همچنان از بسیاری از فعالیت های اقتصادی بین المللی محروم خواهیم بود. از طرفی تداوم این وضعیت از سوی آمریکا حساسیت های مردم را نیز نسبت به این موضوع کم خواهد کرد و احتمالا واکنش های بهتری در خصوص بازار نشان خواهند داد.

9

داریوش روزبهانه

خبره بورس

با توجه به تحرکات سیاسی اخیر و رفت وآمد مقامات اروپایی به آمریکا به احتمال زیاد آمریکا در برجام خواهد ماند در سالی که گذشت بورس بسیار محافظه کارانه برخورد کرده و بیشتر به دنبال حفظ ثروت بوده است و امسال هم به همین شکل می باشد اما اگر از برجام خارج شود شرایط خوبی را تصور نمی کنم و سال سختی را خواهیم داشت.

10

علیرضا قدرتی

کارشناس بورس

به نظر می رسد بازار سرمایه نسبت به اتفاقات و وقایع سیاسی حساسیت بسیار زیادی پیدا کرده است. شاید واکنش های اخیر نسبت به برجام و وقایع سیاسی از حالت طبیعی خارج شده و به واکنشی بسیار بیشتر از حد طبیعی بدل شده است. حضور آمریکا در برجام یا عدم حضور آن در این توافق قطعا بر بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود اما فارغ از این موضوع باید تاثیر آن را با واقعیت کشور و همچنین واقعیت شرکت ها نیز سنجید.

توصیه می کنم که به جای نشان دادن واکنش های بی مورد و تعصبات نادرست مولفه های اصلی و اساسی کشور را نیز بررسی کرده و در نظر بگیریم. مروری بر مولفه های مهمی مانند میزان صادرات، میزان واردات، ارز حاصل از فروش نفت و قیمت های جهانی نشان می دهد که وضعیت کشور ما نسبت به سال های 90 و 91 بسیار مطلوب تر است. ممکن است جریان واردات ارزهای حاصل از فروش نفت و کالای غیرنفتی به داخل کشور با سختی همراه شده اما متوقف نشده است. بنابراین شاید عکس العمل شدید بازار نسبت به مسائل سیاسی با در نظر گرفتن مولفه های اصلی کشور به دور از انصاف و واقع بینی باشد.

11

مهدی ساسانی

فعال بازار سرمایه

فکر می کنم آمریکا همچنان به برجام متعهد می ماند و 4 ماه دیگر نیز برجام را تمدید می کند و باز هم به ایران فشار بیشتری خواهد آورد و پس از این تمدید بورس کمی از این حالت محافظه کارانه خارج خواهد شد.

12

حمید میرمعینی

فعال بازار سرمایه

چنانچه آمریکا از برنامه جامعه اقدام مشترک خارج شود، اثرات منفی بر بورس خواهد گذاشت و اگر تحریم ها را تعلیق کند، تاثیر زیادی بر بورس نمی گذارد و اگر آمریکا در برجام بماند آثار موثر و مثبت آن بر بازار سرمایه احساس خواهد شد. با توجه به تهاتر سیاسی که اتفاق افتاده ، ایران می تواند امتیازاتی بدهد و بگیرد که آمریکا از برجام خارج نشود و این انتظار هم می رود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24