Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از نظر زمانی حداقل، یک دهه بعد از ایران وارد این صنعت شدند اما به تولید ۵ میلیون تنی رسیده اند. در این میان تنها شرکت دوبال (آلومیینوم دوبی) که مدتی است سهامدار دیگر هموطن خود با نام EMAL شده، ٢.۵ میلیون تن تولید دارد. امارت متحده عربی رتبه پنجم جهان در تولید آلومینیوم را اختیار دارد. قطر دیگر همسایه جنوبی نیز با تولید ۶۴٠هزار تنی در جایگاه دهم دنیا است. ایران به رغم در اختیار داشتن گاز – برای تولید انرژی برق-،‌آب های آزاد، بازار ٣٠٠ میلیونی کشورهای پیرامون جایگاه چندانی در بین رقبا ندارد. به عنوان مثال تنها ترکیه سالانه یک میلیون تن واردات آلومینیوم دارد که این تقاضا بازار بالقوه ای برای کشورمان می تواند باشد...

ایران کجای بازی آلومینیوم قرار دارد؟؟

بورس24 : ایران دارای بیش از 4 دهه سابقه در تولید شمش آلومینیوم است. طی این مدت کل سرمایه گذاری کشورمان در این صنعت به 2.5 میلیارد دلار رسیده است. تولید فعلی ایران نیز در انتهای سال قبل توسط سه شرکت ایرالکو، المهدی و هرمزآل به 337 هزار تن رسید. ظرفیت تولید آلومینیوم نیز 430 هزار تن است. ایران برای افق 1404 برنامه دستیابی به ظرفیت تولید 1.5 میلیون تنی را پیش بینی کرده است. در حال حاضر ایران دارای نیم درصد از کل سهم تولید جهان و در رتبه 21ام دنیا است.

یکی از بزرگ ترین طرح های ایران در این بخش فاز نخست پروژه 300 هزار تنی آلومینیوم جنوب (در منطقه ویژه صنایع معدنی لامِرد واقع در جنوب استان فارس) است. این طرح احتمالا اواخر سال جاری به تولید می رسد و گفته شده احتمال دارد همزمان وارد فازهای دو و سه شود که به ظرفیت 900هزار تنی دست یابد.

از سوی دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از نظر زمانی حداقل، یک دهه بعد از ایران وارد این صنعت شدند اما به تولید 5 میلیون تنی رسیده اند. در این میان تنها شرکت دوبال (آلومیینوم دوبی) که مدتی است سهامدار دیگر هموطن خود با نام EMAL شده، 2.5 میلیون تن تولید دارد. امارت متحده عربی رتبه پنجم جهان در تولید آلومینیوم را اختیار دارد. قطر دیگر همسایه جنوبی نیز با تولید 640هزار تنی در جایگاه دهم دنیا است.

ایران به رغم در اختیار داشتن گاز – برای تولید انرژی برق-،‌آب های آزاد، بازار 300 میلیونی کشورهای پیرامون جایگاه چندانی در بین رقبا ندارد. به عنوان مثال تنها ترکیه سالانه یک میلیون تن واردات آلومینیوم دارد که این تقاضا بازار بالقوه ای برای کشورمان می تواند باشد.

منبع : minebusinesstoday

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24