Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : بیستم فروردین ماه سال جاری بود که معاون اول رئیس جمهور شبانه در رسانه ملی ظاهر شد و گفت : دلار شده ۴٢٠٠ تومان! این تصمیم غیر منتظره گرچه با تاخیری ۵ ماهه اعلام شد و در بدو اعلام نقدهایی را به همراه داشت اما پس از دوهفته توانست آرامشی نسبی در بازارهای سرمایه گذاری و کالایی ایجاد کند. یکی از بازارهایی که توانست با تک نرخی شدن ارز از التهاب فاصله بگیرید بورس کالاست و از آن جا که مکانیزیم عرضه و تقاضا در آن حکمفرماست سرعت اثرپذیری این بازار به نسبت سایر بازارها از تصمیم ارزی دولت زودتر از بقیه بازارها بود. از مدیرعامل بورس کالای ایران آخرین وضعیت این بازار را جویا شده ایم. حامد سلطانی نژاد که با خبرنگار بورس ٢۴ سخن می گفت ، اظهار داشت : با تثبیت نرخ ارز و اقدام دولت در تک نرخی کردن این متغیر مهم اقتصادی هفته ها و ماه های به مراتب آرام تری برای بازارهای کالایی پیش بینی می شود...

پیش بینی هفته ها و ماه های آرام برای بازارهای کالایی

بورس24 : بیستم فروردین ماه سال جاری بود که معاون اول رئیس جمهور شبانه در رسانه ملی ظاهر شد و گفت : دلار شده 4200 تومان!

این تصمیم غیر منتظره گرچه با تاخیری 5 ماهه اعلام شد و در بدو اعلام نقدهایی را به همراه داشت اما پس از دوهفته توانست آرامشی نسبی در بازارهای سرمایه گذاری و کالایی ایجاد کند.

یکی از بازارهایی که توانست با تک نرخی شدن ارز از التهاب فاصله بگیرید بورس کالاست و از آن جا که مکانیزیم عرضه و تقاضا در آن حکمفرماست سرعت اثرپذیری این بازار به نسبت سایر بازارها از تصمیم ارزی دولت زودتر از بقیه بازارها بود.

از مدیرعامل بورس کالای ایران آخرین وضعیت این بازار را جویا شده ایم.

حامد سلطانی نژاد که با خبرنگار بورس24 سخن می گفت ، اظهار داشت : با تثبیت نرخ ارز و اقدام دولت در تک نرخی کردن این متغیر مهم اقتصادی هفته ها و ماه های به مراتب آرام تری برای بازارهای کالایی پیش بینی می شود.

وی سه متغیر مهم را در اقتصاد ایران اثرگذار ارزیابی کرد و اظهار داشت : اگر شرایط ارزی با ثباتی داشته باشیم بازارهای کالایی سال آرامی را سپری خواهند کرد چرا که همه محصولات تکلیف خودشان را با یکی از مولفه‌های سیستماتیک اقتصادی می دانند. به طور کلی بازارهای کالایی از سه متغیر مهم شامل نرخ ارز ٬ تورم و تعرفه های واردات و صادرات اثرپذیر هستند و اقدام اخیر دولت در تک نرخی کردن ارز آرامش را به بازارهای اقتصادی برگردانده و انتظارات تورمی تاحدودی تعدیل شده است.

این مقام اجرایی در بورس کالا درباره تاثیر تک نرخی شدن ارز در بازار محصولات پتروشیمی که سهم بالایی از مبادلات بورس کالا دارند ، گفت:نرخ های پتروشیمی در این روزهای ابتدایی سال تا تثبیت نرخ ارز ، گمانه زنی هایی را با خود به همراه داشت؛ برخی پیش بینی داشتند که به دلیل افزایش نرخ ارز ممکن است، قیمت محصولات افزایش یافته و به همین دلیل باید خرید ها انجام شود.برخی هم پیش بینی های دیگری داشتند ٬ به هر حال بازار در ابهامی به سر می برد که هیچ چیز مشخص نبود.از سویی سیاست های ارزی کاملا مشخص نبود ؛ تا جایی که پیشنهاداتی برای استفاده از ارز مبادله ای مطرح شد که شرایط برای ایجاد رانت بیش از پیش می شد و اثر آن روی بازار سهام هم مشهود بود.

به گفته وی،تک نرخی شدن قیمت دلار و ثبات بازار ارز به تعیین قیمت های پایه در بورس کالا هم کمک خواهد کرد و آرامش نسبی را حداقل در قیمت‌های پایه ایجاد می‌کند و بازار کالا نگران اثر دلار بر قیمت های پایه تا مدتی نخواهد بود.در واقع با ثبات ارزی بازار کالا به جای این که از شرایط التهابی اثرپذیر باشد بر مبنای عرضه و تقاضا به حرکت خود ادامه خواهد داد.

این مقام مسئول تاکید کرد : ما باید تلاش کنیم که تا حد ممکن تولیدکنندگان بتوانند محصول مورد نیاز خود را خریداری کنند و از ورود واسطه ها به بازارهای کالایی جلوگیری به عمل آید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24