Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : شامگاه دوشنبه بیستم فروردین ماه بود که اسحاق جهانگیری در صفحه تلویزیون ملی ظاهر شد و اعلام کرد : دلار شده ۴٢٠٠ تومان ؛ تمام. منظور او این بود که ارز تک نرخی شده است اما از آن جهت که تاکنون تقریبا همه دولت ها برای تک نرخی شدن ارز گام برداشته اند و موفق هم نشده اند این بار هم تثبیت چنین نرخی برای اسکناس سبز آمریکایی آن هم در این اوضاع و احوال اقتصادی و سیاسی بعید به نظر می رسید ، ولی با این حال دولت در دو هفته گذشته توانسته به هر ضرب و زوری که شده همه را به دلار ۴٢٠٠ تومانی امیدوار کند. اما با این تصمیم بورس نیمه جان ما که تا پیش از این دست کم چند علایم حیاتی برایش باقی مانده بود رسما به کما رفت ، چون بخش عمده ای از شرکت های بورسی ما صادراتی هستند و این رخداد به نفع آن ها نبود چون سهامداران این شرکت ها به فروش صادراتی با دلار بالای ۵٠٠٠ تومانی دل بسته بودند. اما به دنبال مصوبه هیات دولت برای ساماندهی و مدیریت بازار ارز در مورخه ١٣٩٧.٠١.٢٢ و بندهای مربوط به برگشت ارز حاصل از صادرات، امروز (١٣٩٧.٠٢.٠٣) دستورالعمل و ضوابط اجرایی به کارگیری ارز حاصل از صادرات به دستگاه های متولی ابلاغ شده است.حال شما چقدر از این دستورالعمل و تاثیرات آن بر سهم های صادراتی بورس تهران می دانید؟ این تحلیل را بخوانید...

بازی خوانی ارز در شرکت های صادراتی

بورس24 : شامگاه دوشنبه بیستم فروردین ماه بود که اسحاق جهانگیری در صفحه تلویزیون ملی ظاهر شد و اعلام کرد : دلار شده 4200 تومان ؛ تمام.
منظور او این بود که ارز تک نرخی شده است اما از آن جهت که تاکنون تقریبا همه دولت ها برای تک نرخی شدن ارز گام برداشته اند و موفق هم نشده اند این بار هم تثبیت چنین نرخی برای اسکناس سبز آمریکایی آن هم در این اوضاع و احوال اقتصادی و سیاسی بعید به نظر می رسید ، ولی با این حال دولت در دو هفته گذشته توانسته به هر ضرب و زوری که شده همه را به دلار 4200 تومانی امیدوار کند.
اما با این تصمیم بورس نیمه جان ما که تا پیش از این دست کم چند علایم حیاتی برایش باقی مانده بود رسما به کما رفت ، چون بخش عمده ای از شرکت های بورسی ما صادراتی هستند و این رخداد به نفع آن ها نبود چون سهامداران این شرکت ها به فروش صادراتی با دلار بالای 5000 تومانی دل بسته بودند.
اما به دنبال مصوبه هیات دولت برای ساماندهی و مدیریت بازار ارز در مورخه 1397.01.22 و بندهای مربوط به برگشت ارز حاصل از صادرات، امروز (1397.02.03) دستورالعمل و ضوابط اجرایی به کارگیری ارز حاصل از صادرات به دستگاه های متولی ابلاغ شده است.حال شما چقدر از این دستورالعمل و تاثیرات آن بر سهم های صادراتی بورس تهران می دانید؟
این تحلیل را بخوانید...

در این دستورالعمل عدم برگشت ارز حاصل از صادرات به وسیله شرکت های صادرکننده ظرف مهلت مقرر تخلف محسوب می شود. در این دستورالعمل مجددا اعمال معافیت مالیاتی صادرکنندگان و سایر مشوق های صادراتی منوط به رعایت مفاد این دستورالعمل شده است.

طبق این دستورالعمل، صادر کنندگان کالا مکلفند 95% ارز حاصل از صادرات را ظرف 6 ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی را به یکی از 4 روش ذیل تعیین تکلیف کنند:

صادرکننده می تواند ارز صادراتی خود را برای واردات در مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی، فروش ارز به بانک ها یا صرافی های مجاز و یا سپرده گذاری ارزی نزد بانک ها هزینه کند.

به نظر می رسد سپرده گذاری ارزی از سوی شرکت های صادرکننده و انجام واردات در مقابل صادرات روش هایی باشد که بیشتر از طرف صادرکنندگان انتخاب شود. البته در این دستورالعمل تاکید شده است که وجوه سپرده گذاری شده در هر زمان صرفا می تواند به مصرف سایر روش ها برسد. همچنین واردات سه گروه عمده صادرکنندگان شامل شرکت های دولتی، وابسته به نهادهای غیر دولتی و صادرکنندگان عمده (صادر کنندگان عمده به نحوی انتخاب می شوند که صادرات جمع این سه گروه 80% صادرات را شامل شود) از محل ارز حاصل از صادرات خودشان منحصر به تامین نیازهای خودشان خواهد بود. به نظر می رسد که بیشتر شرکت های پتروشیمی، صادرکننده فلزات (مس، فولاد، روی) و مواد معدنی بورسی مشمول این بخش شوند.

برای پیشگیری از کم اظهاری قیمت های صادراتی، کمیته قیمت گذاری کالاهای صادراتی در گمرک مکلف است که در مقاطع دو ماهه قیمت کالاهای صادراتی را به روز نماید.

تنها دو گروه صادرکنندگان که مقصد نهایی کالای آن ها کشورهای عراق و افغانستان می باشد و مبادلات کالایی در بازارچه های مرزی تا اطلاع ثانوی الزامی به اجرای فروش ارز به بانک ها یا صرافی های مجاز ندارند. همچنین آن دسته از صادراتی که در چهارچوب قراردادهای پیمان های پولی سیستم بانکی به پول ملی تسویه می شوند، مشمول این دستورالعمل نمی شوند. به نظر می رسد شرکت های سیمانی، شرکت های لبنی صادراتی و سایر شرکت های بورسی که عمده صادراتشان به این دو کشور است مشمول این بند شوند که در این صورت احتمال این که شرایط متفاوتی از دیگران پیدا کنند محتمل است. البته تاثیر این دو بند بر این شرکت ها مستلزم بررسی و اطلاعات بیشتری است.

اتفاق مهم دیگری که امروز در بورس کالا افتاد تعیین قیمت پایه شمش بلوم فولاد شرکت کاوه جنوب کیش بود که با قیمت پایه 2,142 (کاهش حدود 8 درصدی قیمت پایه نسبت به عرضه اخیر فولاد خوزستان) عرضه شد که با همان قیمت معامله گردید. آخرین عرضه شمش بلوم در 1397.01.22 به وسیله فولاد خوزستان با قیمت پایه 2,325 انجام شده بود که در همان قیمت هم انجام شده بود.

ضمنا قیمت پایه عرضه ورق گرم گرید B,C فولاد مبارکه برای عرضه های فردا (97.02.04) ، 2,520 تومان (کاهش 10 درصدی قیمت پایه) در نظر گرفته شده است (متوسط قیمت پایه عرضه قبلی در مورخه 97.01.20 معادل 2,815 و متوسط قیمت معامله هم 2,817 تومان بود).

قیمت پایه ورق سرد B نیز برای عرضه فردا (97.02.04)، 2,910 تومان (افزایش 4 درصدی قیمت پایه) در نظر گرفته شده است.(قیمت پایه عرضه قبلی در مورخه 97.01.20 معادل 2,797 و قیمت معامله 3,077 تومان بود).

البته برای تحلیل دقیق تر و بررسی جزئیات اثرگذاری این رخداد بازهم باید منتظر مشخص تر شدن شرایط تسعیرارزشرکت های صادراتی بود ولی نتیجه این تحلیل این است که شرایط برای همه شرکت های صادراتی در دریافت ارز یکسان نیست و بازی ارز برای این شرکت ها متفاوت شده...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24