Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران از تبدیل شدن این شرکت سرمایه گذاری به هلدینگ خبر داد. رضا مرادی که با خبرنگاران رسانه های گروهی درباره آخرین تحولات این شرکت سرمایه گذاری سخن می گفت، اعلام کرد : در سال ٩۶ مهمترین رویداد «وتوصا» کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار برای تبدیل شدن به یک هلدینگ سرمایه گذاری بود ، چرا که با پرتفولیوتکانی اساسی رخ داده در شرکت و حضور در سهم های کنترلی به شکل مدیریتی شرایط شرکت متفاوت با یک شرکت سرمایه گذاری شده بود و لازم بود شرکت های زیرمجموعه در قالب هلدینگ اداره شود ، لذا با پیگیری های صورت گرفته مجوز لازم برای تبدیل شدن به هلدینگ سرمایه گذاری دریافت شده است...

با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار / پرجمعیت ترین شرکت بورس تغییر چهره داد و هلدینگ شد

بورس24 : مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران از تبدیل شدن این شرکت سرمایه گذاری به هلدینگ خبر داد.

رضا مرادی که با خبرنگاران رسانه های گروهی درباره آخرین تحولات این شرکت سرمایه گذاری سخن می گفت، اعلام کرد : در سال 96 مهمترین رویداد «وتوصا» کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار برای تبدیل شدن به یک هلدینگ سرمایه گذاری بود ، چرا که با پرتفولیوتکانی اساسی رخ داده در شرکت و حضور در سهم های کنترلی به شکل مدیریتی شرایط شرکت متفاوت با یک شرکت سرمایه گذاری شده بود و لازم بود شرکت های زیرمجموعه در قالب هلدینگ اداره شود ، لذا با پیگیری های صورت گرفته مجوز لازم برای تبدیل شدن به هلدینگ سرمایه گذاری دریافت شده است.

شما را با نام «ایرالکو» می شناختند ؛ اما الان نه!

بالاترین مقام اجرایی در شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی و بزرگترین شرکت بورس با بیش از 250 هزار سهامدار در برابر این سوال که در گذشته فعالان بازار سهام «وتوصا» را بیشتر با نام آلومینیوم ایران می شناختند اما در سال های اخیر این شرکت شرایط متفاوتی را از خود به نمایش گذاشته و علت چیست؟ پاسخ داد : شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی را در سال های دور به واسطه مالکیت در آلومینیوم ایران بیشتر با این سهم می شناختند ، اما سهام ایرالکو برای «وتوصا» در دوران سهامداری بازدهی نقدی نداشت و زمانی که سهام «وتوصا» به بخش خصوصی واگذار شد ، سهام ایرالکو به عنوان یک دارایی تحمیل شده در پرتفولیوی آن وجود داشت و به دلیل توقف طولانی مدت نماد هم امکان فروش آن تا مدت ها فراهم نبود اما سیاست توسعه صنعتی در فروش سهام این شرکت با هدف متنوع سازی سبد سهام و تخصصی کردن ترکیب دارایی ها و خرید سهام چند شرکت سرمایه گذاری راه را برای تبدیل این شرکت سرمایه گذاری به هلدینگی در زمینه مدیریت شرکت های سرمایه گذاری بازکرد ، تا این شرکت اولین هلدینگ تخصصی سرمایه گذاری ها در بازار دسته بندی شود.

آخرین وضعیت دارایی ها

مدیرعامل «وتوصا» درباره آخرین وضعیت دارایی های این هلدینگ گفت : اولین خرید سهام ما در گروه سرمایه گذاری ها با ورود به شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران رقم خورد.شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی هم اکنون مالکیت بیش از 64 درصد از سهام این شرکت سرمایه گذاری را با ارزش بازار 115 میلیارد تومانی در اختیار خود دارد.همچنین در سال 95 شرکت اقدام به خرید 100 درصد از سهام توسعه صنایع معدنی امید موسوم به «امیدکو» کرد که این شرکت به نام شرکت سرمایه گذاری پایا تدبیر پارسا تغییر نام داده است و همین شرکت اخیرا سرمایه گذاری های سنگینی را در بازار سرمایه در قابل خرید سهام کنترلی سرمایه گذاری سبحان رقم زده است.

خروج از «ایرالکو» پاسخ به درخواست 250 هزار سهامدار خرد بود

وی درباره فروش هوشمندانه آلومینیوم ایران هم توضیح داد: فروش های ما در این شرکت به صورت تدریجی و خرد بود تا بازار سهام هم با واکنش منفی مواجه نشود.بارها این سهم را برای فروش آگهی کرده بودیم که با موانع و مشکلاتی مواجه شد.نهایتا عرضه ها تدریجی و خرد و انجام شد ، در حالی که قیمت سهام این شرکت فلزی طی یک ماهه اخیر با روند نزولی از قیمت های 150 تومان به سطوح 120 تومان رسیده ، یعنی کاهش 20 درصدی را تجربه کرده است ، در واقع اقدام ما در فروش ایرالکو به موقع بود و پاسخی بود به درخواست های بیش از 250 هزار سهامدار حقیقی که بارها نمایندگان آن ها یا برخی از آن ها در مجامع سالانه شرکت خواستار خروج از این سهم کم بازده و استفاده از سایر فرصت های سرمایه گذای بودند. گفتنی است ، سهام آلومینیوم به صورت نقد با ارزش متوسط بیش از 150 تومان به ازای هر سهم در سال مالی جاری به فروش رسید و بیش از 36 تومان به ازای هر سهم سود خالص برای سهامداران شرکت داشته است که در صورت های مالی سه ماهه شرکت قبلا به بورس اعلام شده است.

خرید دو دارایی ارزشمند

مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران در ادامه با اشاره به خرید موفق 51 درصد از سهام سرمایه گذاری صنعت و معدن از بانک دولتی صنعت و معدن هم گفت: در زمستان گذشته با خرید بلوک مدیریتی سهام سرمایه گذاری صنعت و معدن به ارزش 450 میلیارد تومان هم دارایی ارزشمندی را برای ذی نفعان خود خریداری کردیم و هم به موضوع مهم خروج از بنگاهداری بانک های دولتی توجه کردیم.برای این شرکت برنامه های زیادی داریم و در حال حاضر با استقرار هیات مدیره جدید وضعیت سبد سهام شرکت و فرصت ها و تهدید های آن در حال رصد و بررسی است.در اولین حضور ما در این شرکت سهام ایران خودرو در نرخ های خوب فروخته شد و به جای آن سهام نفت و گاز پارسیان که از رشد نرخ ارز نفع می برد ، خریداری شد. بدین ترتیب «وصنعت» در اسفند ماه گذشته با هدایت «وتوصا» توانست 15 میلیارد تومان سود در بورس شناسایی کند.

او درباره خرید سهام سرمایه گذاری سبحان از سازمان اقتصادی کوثر هم گفت: در اسفند ماه سال گذشته «وتوصا» با خرید بلوکی سهام این شرکت سرمایه گذاری ، مالکیت سرمایه گذاری سبحان را به دست آورد.این مالکیت شامل 9 درصد به صورت مستقیم و حدود82 درصد توسط شرکت زیر مجموعه یعنی سرمایه گذاری پایا تدبیر پارسا صورت پذیرفته است. این شرکت ارزش بازار 188 میلیارد تومانی دارد و دارایی های بسیار ارزشمندی شامل 12.5 درصد سهام پتروشمیران (که خود مالک کنترلی شرکت پلی پروپیلن جم است) و نیز املاک متنوعی در منطقه غرب و نیر پرتفولیوی بورسی حساس به نرخ ارز در دل «وسبحان» قرار دارد.

منطق اقتصادی خریدهای توسعه صنعتی

این مقام مسئول در سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران در برابر این سوال که نقدینگی این خریدها از چه محلی تحصیل شده است ، گفت : نکته مهم همین جاست که این خرید ها همه قسطی هستند آن هم اقساط بلند مدت و با نرخ سود 15 درصدی می باشد که به مراتب از چشم انداز رشد تورم و افزایش ارزش سهام در بورس در اثر رشد نرخ ارز کمتر است. ضمن آن که ورود بخش خصوصی به این شرکت ها می تواند سبب چابک شدن شرکت ، بهینه سازی پرتفوی و رقم خوردن سود های بالایی دراین شرکت های سرمایه گذاری شده و در واقع پرداخت بخشی از این اقساط از سود تقسیمی خود این شرکت هاست.بدین ترتیب سرمایه گذاری توسعه صنعتی توانسته مالکیت شرکت هایی با مجموع ارزش دارایی های بیش از 1200 میلیارد تومان را به دست آورد در حالی که ارزش بازار خود شرکت تنها 306 میلیارد تومان بوده و 4 برابر ارزش بازار خود مالکیت چهار شرکت را به دست آورده و عملا به هلدینگی بزرگ تبدیل شده است.

مرادی افزود: در شرایط تضعیف ارزش پول، اخذ بدهی ریالی با نرخ ثابت سود و خرید دارایی هایی که از تورم منتفع می شوند ، منطق اقتصادی قوی دارد و این دقیقا استراتژی ای است که هلدینگ توسعه صنعتی به صورت اهرمی آن را اجرا کرده است و انتظار می رود که سهامداران شرکت را در افق بلند مدت منتفع نماید.

گفتنی است ، اصطلاح هلدینگ عموماً برای شرکت هایی به کار می‌رود که کالا یا خدمت تولید نمی‌کنند؛ در عوض، هدف آن‌ها این است که با مالکیت سهام دیگر شرکت ها، گروهی از شرکت‌ها را تشکیل دهند. شرکت‌های هلدینگ منجر به کاهش ریسک صاحبان سهام می‌شوند و همچنین می‌توانند به مالکیت و کنترل تعدادی از شرکت‌ها منجر شوند.شرکت توسعه صنعتی اولین شرکت کاملا خصوصی است که موفق می شود به یک هلدینگ سرمایه گذاری تبدیل شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24