Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اینجا بندرعباس است. پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که به‌گفته مسئولان، بزرگ‌ترین پالایشگاه تولیدکننده بنزین در جهان به شمار می‌رود؛ پالایشگاهی که زمانی محل دعوای دو دولت شده بود و درصد پیشرفتش را هر یک از دولت‌ها به دوران خود نسبت می‌دادند. همان پالایشگاهی که مهرماه سال گذشته در یک روز، هیئت‌مدیره‌اش با تغییرات اساسی روبه‌رو شد؛ اتفاقی که البته به گفته برخی منابع آگاه به سبب تلاش مدیرعامل قبلی برای خواباندن این صنعت و به تعلیق‌درآوردن آن تعبیر شده بود و زنگنه، سریعا جلوی آن ایستاد.

۹درصد رشد مصرف بنزین در سال۹۶

به گزارش بورس24 ، این پالایشگاه حالا رنگ‌وبوی دیگری دارد. قرار است پس از این گذشته پرفرازونشیب و پرهیاهو، تولید بنزین فوق یورو5 را تا پایان سال جاری به 105میلیون لیتر در کشور برساند. علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، در نشست خبری اخیر خود خبر داده فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در کمتر از یک ماه دیگر با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود و فاز سوم در انتهای سال ٩٧ به مدار می‌آید. او همچنین وعده داده به احتمال زیاد از واردات بنزین هم تا اواخر اردیبهشت‌ماه خلاص می‌شویم، البته ناگفته نماند که این مقام مسئول بر پیش‌شرط میزان مصرف و تقاضا هم تأکید می‌کند. این روزنامه این فرصت را مغتنم می‌شمارد تا دوباره بحث وجود مافیای بنزین را از سوی مسئولان محک بزند. از او درباره وجود مافیایی می‌پرسم که به اعتقاد برخی کارشناسان سنگ لای چرخ تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گذاشته بودند. صادق‌آبادی البته با این مفهوم کمی مشکل دارد و می‌گوید: «از مافیا خبر ندارم، اما عده‌ای تجارت می‌کنند و جلوی تجارتشان را نمی‌شود گرفت. ما هم باید به این زنجیره بپیوندیم و در زنجیره صادرات فراورده قرار بگیریم». او در ادامه صحبت‌هایش موضوع را به عدم مسئولیت‌پذیری هم پیوند داد و گفت:‌ «ممکن است یک عده در جایی از دنیا بگویند مافیای بنزین داریم. هرکسی در دنیا دنبال سود خود است، اما نمی‌شود همه‌چیز را مافیا اطلاق کرد». او ادامه می‌دهد: «اینکه بگوییم مافیای بنزین نگذاشته پالایشگاه خلیج‌فارس ساخته شود، این‌طور نیست. در کشور نهادهای امنیتی زیادی وجود دارد و این‌طور نیست که برخی از جایی از دنیا مافیا ایجاد کنند و ما هم کاری نکنیم».

این مقام مسئول معتقد است بهترین راه‌ برای توجیه ضعف خود آن است که بگوییم مافیا بوده که نگذاشته اینجا را بسازیم، اما باید توجه داشت که وقتی قیمت بنزین در بازه 60 تا 70 سنتی است و در داخل کشور بنزین را هزار تومان می‌فروشیم، فاصله زیادی بین این دو قیمت وجود دارد و در تجارت هم همه به دنبال سود خود هستند. باید توجه کنیم که کاهش مصرف بنزین، موجودی قابل توجهی ایجاد می‌کند که با درآمد آن می‌توان رشد برای کشور را به همراه آورد و روی آن باید تمرکز کرد.

صادق‌آبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در کمتر از یک ماه دیگر با حضور رئیس‌جمهور خبر داد. او درباره وضعیت تولید بنزین یورو٤ در پالایشگاه‌های اراک، تبریز، اصفهان و آبادان توضیح داد: به طور کلی از این پالایشگاه‌ها ٣٢ میلیون لیتر در روز بنزین یورو٤ تولید می‌شود و متوسط عملکرد روزانه ٢٨ میلیون لیتر است. میزان تولید بنزین یورو٤ در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ١١میلیون لیتر در روز است. صادق‌آبادی درباره چشم‌انداز تولید بنزین یورو4 در انتهای سال ۱۳۹۷ گفت: به‌طور‌کلی میزان تولید بنزین یورو4 تا انتهای سال ١٣٩٧ به ٢٨ میلیون لیتر و ظرفیت ٢.٥ میلیون لیتر در پالایشگاه لاوان تا شهریور به سه میلیون لیتر می‌رسد. ظرفیت بنزین یورو4 در پالایشگاه آبادان هم به ٩ تا ١٠ میلیون لیتر می‌رسد که دو میلیون آن بنزین سبز است.

او درباره تولید بنزین یورو٥ هم گفت: تولید بنزین یورو٥ در فاز اول ستاره ١٢ میلیون لیتر در روز بود که در فازهای دو و سه به ٣٦ میلیون لیتر می‌رسد. به طور کلی باید طبق قانون هوای پاک از ١٠٥ میلیون لیتر تولید بنزین در کشور ٨٨ میلیون لیتر تا سال ۱۳۹۹ طبق استاندارد یورو باشد که این هدف تا آخر سال ٩٧ محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره متوسط مصرف بنزین در کشور، اظهار کرد: متوسط مصرف بنزین در ماه فروردین‌ ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۳ درصد رشد داشته و میزان نفت‌گاز نیز ۱۰ درصد رشد داشته است. به‌طور کلی متوسط میزان مصرف بنزین در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، ۵.۹۳ درصد، در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۹۰، ۷.۸۵ درصد، در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱، ۱.۷۴ درصد، در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲، دو درصد، در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳، ۵.۲۸ درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۷، ۹ درصد رشد مصرف داشته باشیم.

‌ سال 97، سال اورهال پالایشگاه‌ها

صادق‌آبادی تأکید کرد: در سال ۱۳۹۷ تقریبا همه پالایشگاه‌ها وارد تعمیرات اساسی و نیمه‌اساسی می‌شوند و سعی شده برنامه اورهال طوری باشد که کمترین تأثیر را در متوسط میزان تولید داشته باشد.

‌ امضای قرارداد یکی از پالایشگاه‌های سیراف با شرکت چینی

صادق‌آبادی با اشاره به فرایند تکمیل پالایشگاه سیراف، گفت: ال‌سی چهار پالایشگاه نافذ شده است و یکی از پالایشگاه‌ها برای انعقاد قرارداد با یک شرکت چینی در حال مذاکره است. در سه پالایشگاه دیگر هنوز قرارداد APC نافذ نشده است، اما کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی در حال مذاکره هستند.

‌ پیش‌بینی تأثیر تحریم‌های احتمالی علیه ایران بر پالایشگاه کشور

او در مورد تحریم‌های احتمالی علیه ایران و تأثیر آن بر پالایشگاه‌های کشور، اظهار کرد: در حال حاضر تجهیزات مختلف همه پروژه‌ها خریداری شده است. تجربه ایران در صنعت پالایشگاه‌سازی فوق‌العاده است. ایران توانست پیچیده‌ترین تجهیزات را در پالایشگاه ستاره بسازد، بنابراین نمی‌توان گفت اگر تحریم‌ها بازگردد، نمی‌توان کاری کرد. در تحریم‌ها ظرفیت‌های بسیاری در کشور ایجاد شد و نمونه آن ساخت پالایشگاه ستاره است که بزرگ‌ترین پالایشگاه دنیا محسوب می‌شود.

‌ کاهش ۱۵۰۰میلیاردتومانی بودجه پالایش و پخش

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از کاهش هزارو 500 میلیاردی بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: هر سال در یکی از ردیف‌های بودجه بندی به نام عوارض توسعه و نوسازی وجود داشت که پنج درصد از عواید این شرکت به نوسازی خطوط لوله و زیرساخت‌ها اختصاص می‌یافت که این بند در سال ۱۳۹۷ حذف شده است و باید از راه‌های دیگر تأمین شود.

او در ادامه با بیان اینکه بودجه ۲۶۰میلیون‌یورویی از سوی رئیس‌جمهور برای ستاره تصویب شد، اظهار کرد: از این میزان ۱۲۰ میلیون یورو از محل فروش فراورده تأمین شده و ۱۲۰ میلیون یورو هم از صندوق توسعه ملی نافذ می‌شود؛ از سوی دیگر در این مدت طلب زیادی از سازندگان و پیمانکاران اخذ شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

‌ آخرین میزان تولید بنزین در فاز دوم ستاره

بازدید از پالایشگاه خلیج‌فارس که در سه فاز قرار است تولید بنزین در کشور را بر دوش بکشد، زمانی طولانی نبود. اما همین زمان اندک کافی بود تا مشخص شود تلاش‌ها برای این حمیت ملی تا چه اندازه است.

محمدعلی دادور، مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس در حاشیه بازدید از این پالایشگاه در مورد آخرین میزان تولید بنزین در فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: در ابتدا از این فاز ۱۱ میلیون لیتر بنزین تولید شد که به ۱۶ میلیون لیتر رسیده و در پنج اردیبهشت‌ ماه به 24 میلیون لیتر می‌رسد؛ کیفیت آن هم فوق یورو۵ است. او با بیان اینکه طراحی این پالایشگاه براساس بنزین یورو4 است، افزود: با این حال اکنون بنزین فوق یورو5 است زیرا براساس استاندارد یورو5، باید کمتر از ۱۰ باشد که بنزین ستاره کمتر از نیم PPM گوگرد دارد.

‌ هیچ خارجی‌ای در پالایشگاه نیست

احد آبادمبیک، رئیس آتش‌نشانی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، هم در تأیید این حرف مدیرعامل می‌گوید: اروپا هنوز نتوانسته استانداردی برای بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تعریف کند. این در حالی است که یک خارجی در این پروژه نیست و همه کارها را ایرانی‌ها انجام داده‌اند. ‌

او همچنین بر ایمنی بالای پالایشگاه تأکید کرده و می‌گوید: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، تنها پالایشگاهی است که تیم مداخله سریع درخصوص نجات جان کارکنان و حفاظت از تأسیسات و جان کارکنان تشکیل داده و با توجه به شرایطی که در پالایشگاه حاکم است، به علت استقرار تیم‌های آتش‌نشانی در طول شبانه‌روز به‌صورت آماده‌باش تاکنون حادثه منجر به جرح و آسیب به تأسیسات رخ نداده است.

‌ واردات قطعات از چین و کره در زمان تحریم

بهزاد مهدوی‌کامیاب، مدیر بخش ساخت سایت نیز مشکلات حضور پیمانکار (خاتم‌الانبیا) در این طرح را این‌گونه برمی‌شمرد: «مرحله اول حضور شرکت فرادست انرژی فلات در پالایشگاه به سبب وجود تحریم‌ها و کمبود نقدینگی با مشکل همراه بود. مجبور شدیم خیلی از تکنولوژی‌ها را وارد کنیم، اما پس از برجام روند کار پالایشگاه تسریع پیدا کرد و مشکل نقدینگی، واردات و ساخت هم حل شد که موجب شد بهره‌برداری پالایشگاه سرعت یابد».

کامیاب در رابطه با مشکلات واردات قطعات در زمان تحریم‌ها نیز این‌گونه می‌گوید: در آن زمان با مشکل روبه‌رو شدیم و بسیاری از سفارش تجهیزات اروپایی خودبه‌خود لغو شد و مجبور شدیم واردات قطعات و برخی از مواد اولیه را از کره و چین داشته باشیم، اما اکنون اگر دوباره تحریم شویم، دیگر آموخته داریم و می‌توانیم مشکل را خودمان حل کنیم.

‌ حقوق اندک کارگران با وجود تولید بالای ستاره

کمی در پالایشگاه می‌چرخم و با چند نفر از کارگران هم‌صحبت می‌شوم. با وجودی که اوضاع تولید در پالایشگاه خوب پیش می‌رود، اما به نظر می‌رسد اوضاع آنها چندان بر وفق مراد نیست. آنها می‌گویند مجبور هستند 16 تا 17 ساعت در روز کار کنند، اما حقوقشان همان یک‌میلیون‌و 200 هزار تومان است و آن هم با تعویق به دستشان می‌رسد.

طناب اقتصاد ایران آن‌قدر بد گره خورده که مشخص نیست چرا هر کار درست و اصولی‌ای هم که انجام شود، باز هم یک جای کار می‌لنگد.

منبع: شرق

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24