Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

کتاب دانشنامه بورس کالای ایران به قلم حامد سلطانی‌نژاد و مهدی حاجی‌وند توسط انتشارات بورس منتشر شد...

کتاب "دانشنامه بورس کالای ایران" منتشر شد

بورس24 : کتاب "دانشنامه بورس کالای ایران" به قلم حامد سلطانی‌نژاد و مهدی حاجی‌وند توسط انتشارات بورس منتشر شد.

کتاب "دانشنامه بورس کالای ایران" به قلم حامد سلطانی‌نژاد و مهدی حاجی‌وند در 364 صفحه توسط انتشارات بورس منتشر و در جریان یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه رونمایی شد.
در مقدمه این کتاب آمده است: "شفافیت دادوستدها"، "از میان رفتن واسطه‌ها و دلال‌ها"، "اعمال مکانیزم عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت محصولات"، "از میان رفتن نوسانات کاذب قیمت محصولات"، "مدیریت ریسک و محافظت از نوسانات آتی قیمت"، "ایجاد نظام قیمت‌گذاری شفاف بر پایه تعادل میان عرضه و تقاضا و نیاز بازار"، "ایجاد سیستم جمع‌آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات و آمار تولید، واردات، صادرات و مصرف در جهت اطلاع‌رسانی مناسب به بازار و تصمیم‌گیری مطلوب معامله‌گران"، "ایجاد هماهنگی میان بخش‌های تولیدی و بازرگانی در زمینه واردات، صادرات و بازار مصرف" و ...، از جمله کارکردهای بازارهای کالایی در راستای بهبود شرایط اقتصاد و صنایع در سراسر جهان هستند. بر این اساس لزوم بهره‌مندی و استفاده از این مزایا تا جایی پیش رفته است که این روزها بورس‌های کالایی در دنیا از جایگاه و ارج و قرب ویژه‌ای برخوردار شده‌اند.
در کشور ما نیز هر چند از تاسیس و شکل‌گیری بورس اوراق بهادار 50 سال می‌گذرد، اما بورس کالا از قدمت زیادی برخوردار نیست. بر این اساس نگاهی به راه‌اندازی بورس کالای ایران نشان می‌دهد در راستای تحقق اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه، که مطابق با آنها شورای عالی بورس موظف به راه‌اندازی و گسترش بورس‌های کالایی در ایران شناخته شده بود، بورس فلزات در شهریورماه ۱۳۸۲ و بورس کالای کشاورزی در شهریورماه ۱۳۸۳ آغاز به فعالیت کردند.
پس از آن نیز بر مبنای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران(مصوب یکم آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی) و با تصویب شورای عالی بورس، شرکت بورس کالای ایران در آذرماه ۱۳۸۵ با درهم آمیختن بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی تشکیل شد و پس از پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع عمومی، از مهرماه سال ۱۳۸۶ کار خود را زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرد.
از این رو با توجه به مزایای بیشمار گسترش فعالیت بازار سرمایه بویژه بورس کالا در راستای ارتقای اقتصاد کشور و نیز بهبود تولید و فعالیت صنایع و شرکت‌ها، لزوم افزایش اطلاع و آگاهی جامعه از سازوکار معاملات در بورس کالای ایران و نیز آشنایی با اصطلاحات مورد استفاده در این بازار بیش از پیش احساس می‌شود؛ آن هم در شرایطی که بازار سرمایه در کشور بیشتر با نام بازار اوراق بهادار و سهام و نیز واژه "بورس" شناخته شده و نام‌آشنای افراد جامعه است.
بر این اساس تلاش شده تا با تشریح واژه‌های تخصصی و مورد استفاده در قوانین، معاملات و ... مرتبط با سازوکارهای مربوط به قوانین و معاملات بورس کالای ایران، مجموعه‌ای تحت عنوان "دانشنامه بورس کالای ایران" برای نخستین بار در کشور جهت آشنایی بیشتر سیاست‌گذاران، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور، فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی، پژوهشگران و محققان، دانشجویان، اهالی رسانه، خبرنگاران، عامه مردم و ... به عنوان مخاطبان این اثر گردآوری، تالیف و تقدیم شود.
از سوی دیگر بدلیل این که تا کنون دانشنامه‌ای جامع در حوزه بازار سرمایه کشور، و یا به تفکیک دانشنامه‌ای تخصصی برای هر یک از بورس‌ها تهیه، تدوین و منتشر نشده است، بنابراین در این اثر تلاش شده تا دامنه واژه‌های انتخاب و تشریح شده از واژگان تخصصی بورس کالا قدری فراتر رود تا مخاطبانی که آشنایی کمتری با بازار سرمایه دارند نیز بتوانند از این واژگان و توضیحات آورده شده برای آن ها، بهره بیشتری ببرند؛ هر چند که این واژگان موجب خروج مباحث این کتاب از قالب دانشنامه‌ای تخصصی برای بورس کالای ایران نشده‌اند.
علاوه بر این برخی واژگان و اصطلاحات مورد اشاره در این کتاب از جمله "سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی"، "قانون بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی"، "قانون نظام جامع دامپروری کشور"، "قانون مبارزه با پولشویی" و ... از آن جهت مورد اشاره قرار گرفته و تشریح شده‌اند که در قوانین و مقررات مربوط به بورس کالای ایران به آنها اشاره شده است و برخی از اهداف، وظایف و فعالیت‌های بورس کالا بر پایه این اسناد و قوانین و سیاست‌های قانونی پیش می‌رود. بنابراین تبیین و توضیح آنها می‌تواند اطلاعات و آگاهی بیشتری را به مخاطبان در راستای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و کارکردهای بورس کالای ایران انتقال دهد.
گفتنی است کتاب "دانشنامه بورس کالای ایران" نخستین دانشنامه تخصصی است که در بازار سرمایه کشور تالیف و منتشر شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24