Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ما وابسته به صنایع ماست و بازار بورس بازار کاغذی نیست. رونق و ارزش آن به صنایع بر می گردد و بخش های اقتصادی و بنگاه های فعال که سهام را صادر و در بورس به فروش می رسانند هر چه بهره وری و سودشان بالا رود موجب رونق بازار می شود و هر چه که سود آوری افت داشته باشد بازار بورس از رونق می افتد و شاخص های آن نزولی می شود.

افزایش نرخ دلار به بورس رونق می دهد؟/ گفت و گو با یک اقتصاددان

بورس24 : دلار ظاهرا به خواست دولت در محدوده 4200 تومانی مهار شده است و تمام فعالیت های اقتصادی دلار محور باید سر تعظیم در برابر نرخ 4200 تومانی فرود بیاورد. بر اساس اطلاعیه های مختلفی که منتشر می شود هر کس از این نرخ فراتر رود به عنوان قاچاقچی شناخته می شود و صنایع هم از مشوق های خاص مالیاتی و ... بهره مند نخواهند شد. با این اتفاق، بازار سیاه دلار داغ شده و فعالیت صرافان عملا مختل شده است. در صورت ادامه این روند، احتمالا موج بیکاری به کارمندان صرافی هم می رسد.

این به آن معنی است که عملا اقتصاد با مداخله دولت باید نرخ را بپذیرد اما از طرفی دولت نرخ گذاری پیش فروش سکه را با قیمت هایی بالاتر از 4200 انجام می دهد و بازار سکه هم که کمتر درگیر دستورات دولتی است کمتر از نرخ های دولتی تبعیت می کند.

جمشید پژویان اقتصاددان درباره این موضوع که نرخ دلار بالا رفت اما بورس از این تغییرات تاثیرات مثبت نپذیرفت، به بورس24 گفت: بازار دلار و طلا ارتباط مستقیم و نزدیکی با هم دارند و اگر بازار دلار روند افزایشی به خود بگیرد به هر دلیل خارجی (تحریم) یا برخی متغیرهای داخلی که مردم ترجیح دهند دارائی ها را به سمت این بازارها ببرند سکه هم روند مثبت به خود می گیرد.

وی ادامه داد: طبیعتا این تغییرات نمی تواند تاثیر مثبتی در بورس داشته باشد، به این دلیل که بعضی افراد در این شرایط ترجیح می دهند دارائی ها را به سمت بازار دلار و طلا ببرند که قاعدتا این موضوع اثرات منفی خروج سرمایه از بازار سرمایه را به همراه دارد. پس در این شرایط نباید انتظار رونق بورس را داشته باشیم که منجر به بالا رفتن شاخص ها شود.

پژویان گفت: بورس ما وابسته به صنایع ماست و بازار بورس بازار کاغذی نیست. رونق و ارزش آن به صنایع بر می گردد و بخش های اقتصادی و بنگاه های فعال که سهام را صادر و در بورس به فروش می رسانند هر چه بهره وری و سودشان بالا رود موجب رونق بازار می شود و هر چه که سود آوری افت داشته باشد بازار بورس از رونق می افتد و شاخص های آن نزولی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد بنگاه های اقتصادی در سال 96 خوب نبوده است نیز گفت: یک بخش تبلیغاتی است و یک بخش واقعیت اقتصادی است. در سال های اخیر شاهد ورشکستگی و خروج برخی بنگاه ها از چرخه اقتصادی کشور بودیم. از طرفی شاهد بیکاری و رکود در بازار هستیم. این ها علائم مثبتی برای اقتصاد نیست. رونق اقتصاد زمانی رخ داده است که با کاهش بیکاری و افزایش نرخ بازده بنگاه ها روبرو باشیم. این موارد در شاخص های موجود اقتصادی دیده نمی شود.

پژویان در خصوص اینکه آیا دلار در محدوده 4200 تومانی می ماند یا خیر گفت: آیا دلار 4200 تومانی به طور ملموس در اقتصاد کشور وجود دارد؟ بانک مرکزی دلار 4200 تومانی را در کجا تزریق کرده است و فرضا اگر این رویداد هم رخ دهد و به گروهی خاص دلار با قیمت 4200 تعلق گیرد موجبات ایجاد رانت و فساد را فراهم می کند. بانک مرکزی در حال حاضر چیزی را اعلام کرد تا مانع عرضه و تقاضای دلار در صرافی ها و بخش آزاد شود تا از این طریق بتواند تا حدی روند را کنترل کند.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت دلار واقعی چقدر است گفت: با توجه به شرایط موجود در اقتصاد قیمت دلار همانی است که بازار تعیین می کند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24