Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اشکان کاظم کارشناس بازار سکه در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ می گوید: آنچه مسلم است و می توان به آن اعتقاد داشت این است که قیمت سکه توان افزایش دارد. هدف دولت از طرح های پیش فروش سکه و ایجاد تغییر در آن ها این است که جذابیت سرمایه گذاری در این طرح را افزایش داده تا از طریق آن نقدینگی جامعه را جمع آوری کند اما تاکنون در دستیابی به این هدف موفق نبوده است...

نظر یک کارشناس : این طرح پیش فروش سکه هم شکست می خورد!!

بورس24 : بانک مرکزی در نخستین مرحله از پیش فروش سکه طلا که از 17 بهمن ماه در شعب منتخب بانک ملی آغاز کرد یک میلیون تومان تعیین کرد و اعلام کرد که در زمان سررسیدهایی که به صورت 6 ماهه و یک ساله در نظر گرفته شده بر اساس نرخ روز تسویه خواهد شد.

مقرر شد تا در این پیش فروش تمام سکه ها به طور تمام بهار بوده و بر اساس نرخ روز به ثبت نام کنندگان تحویل داده خواهد شد. برای دوره 6 ماهه تخفیف 4 درصدی و برای دوره یک ساله تخفیف 9 درصدی تعیین شد. اما این طرح با استقبال چندانی مواجه نشد.

در مرحله بعدی بانک مرکزی با توجه به وضعیت بازار سکه شرایط پیش فروش را با تغییراتی همراه ساخت. به طوری که متقاضیان خرید از 28 بهمن ماه برای پیش خرید شش ماهه سکه بهار آزادی یک میلیون و 400 هزار تومان و برای یک ساله یک میلیون و 300 هزار تومان را در نظر گرفت. اما این طرح نیز آن طور که انتظار می رفت با استقبال مواجه نشد.

در گام بعدی بانک مرکزی 22 فروردین ماه 97 شرایط جدیدی را برای پیش فروش سکه اعلام کرد. بانک مرکزی اعلام کرد که امکان عرضه سکه به متقاضیان در تمامی شعب بانک ملی با سررسیدهای متفاوت یک ماهه با قیمت 1،590،000 تومان، سه ماهه 1،540،000 تومان، 6 ماهه 1،475 هزار تومان، 9 ماهه 1،410 هزار تومان، یک ساله 1،350 هزار تومان، 18 ماهه 1،245،000 تومان و 2 ساله 1،160 هزار تومان فراهم خواهد بود.

این تغییرات چه معنا و مفهومی دارد و آیا با تغییرات اعمال شده نحوه استقبال مردم از طرح پیش فروش سکه بهبود یافته است؟ آیا قیمت های اعلام شده در مرحله سوم طرح پیش فروش سکه با نرخ 4200 تومانی دلار که اخیرا توسط دولت اعلام و بر آن تاکید شد همخوانی دارد؟

طرح فعلی نیز شکست خواهد خورد

اشکان کاظم کارشناس بازار سکه در گفت و گو با خبرنگار بورس24 می گوید: آنچه مسلم است و می توان به آن اعتقاد داشت این است که قیمت سکه توان افزایش دارد. هدف دولت از طرح های پیش فروش سکه و ایجاد تغییر در آن ها این است که جذابیت سرمایه گذاری در این طرح را افزایش داده تا از طریق آن نقدینگی جامعه را جمع آوری کند اما تاکنون در دستیابی به این هدف موفق نبوده است.

وی افزود: عمده ترین دلیلی که از طرح پیش فروش سکه استقبال مناسبی نشده بی اعتمادی مردم است. زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که این سکه ها به آن ها تحویل داده خواهد شد یا خیر؟ ممکن است در زمان سررسید اعلام شده معادل ریالی سکه ها را تحویل مردم بدهند یا این که مابه التفاوت آن را پرداخت نمایند.

مردم بی اعتمادند

او درباره سابقه پیش فروش های قبلی سکه گفت: در آخرین طرح پیش فروش سکه که در دوره رئیس جمهوری قبلی اتفاق افتاد تحویل سکه های پیش فروش شده با تاخیر دو تا سه ماهه انجام شده بود که موجب نارضایتی سرمایه گذاران شد. بنابراین خلف وعده در چگونگی تحویل سکه های پیش فروش شده در ایران مسبوق سابقه است و همین امر بی اعتمادی مردم را به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت طرح اخیر پیش فروش سکه در وضعیتی کاملا متفاوت نسبت به سال های گذشته اجرایی شده است. زیرا خیلی از مولفه های اقتصادی مرتبط با این موضوع با یک دیگر همخوانی ندارند.

به نام 4200 تومان، به کام 5100 تومان

کاظم در ادامه به تازه ترین شرایط پیش فروش سکه اشاره کرد و تاکید داشت: در جدیدترین اقدام بانک مرکزی قیمت پیش فروش سکه بهار آزادی با سررسید یک ماهه یک میلیون و 590 هزار تومان اعلام شده است. با در نظر گرفتن نرخ فعلی اونس به این نتیجه می رسیم که نرخی که برای دلار در فرمول قیمت گذاری سکه پیش فروش یک ماهه در نظر گر فته شده حدود 5 هزار و 100 تومان است و این مبلغ با نرخ 4،200 تومانی دلار که بانک مرکزی و دولت اخیرا بر آن تاکید داشته فاصله معناداری را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: اگر نرخ دلار را مبلغ 4،200 تومان در نظر بگیریم بر اساس قیمت روز طلای جهانی قیمت سررسید یک ماهه پیش فروش سکه باید مبلغی در حدود یک میلیون و 385 هزار تومان باشد. اما مبلغی که اعلام شده 205 هزار تومان بیشتر است. در چنین شرایطی مردم چگونه می توانند به این طرح ها اعتماد کنند؟ این مساله می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که طرح فعلی نیز مانند سایر طرح های پیشین موفق نبوده و با شکست مواجه خواهد شد.

این کارشناس بازار سکه درخصوص وضعیت کلی بازار ارز گفت: به نظر می رسد نرخ 4،200 تومانی که برای دلار اعلام شده برای جایگزین شدن مبلغ 3،800 تومانی نرخ دلار مرجع در نظر گر فته شده باشد و کم کم این رقم به عنوان نرخ دلار مرجع معرفی شود. با توجه به قیمت های اعلامی پیش فروش سکه و محاسبه دلار 5،100 تومانی در فرمول قیمت گذاری آن این طور استباط می شود که تا مدتی نباید انتظار رشد قیمت دلار را در بازار داشته باشیم اما این انتظار که بهای دلار از محدوده 5،100 تا 5،000 تومان پایین تر بیاید نیز دور از ذهن به نظر می رسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24