Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پس از گذشت حدود یک ماه از نامه ای که جامعه حسابداران رسمی درباره وضعیت مالی شرکت «های وب» به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است ، برای نخستین بار جزئیاتی از این نامه توسط مدیرعامل و مالک اصلی این شرکت اعلام شده است...

محتوای نامه جامعه حسابداران رسمی درباره «های وب» چه بود؟ / مدیر و مالک سهم در تلگرام شفاف سازی کرد!

بورس24 - سحر خوشحال : «قصه از کجا شروع شد»؟ از جایی که برای پذیرش شرکت ها در بورس نیاز به اجرا و رعایت برخی دستور العمل ها پیدا کرد که در صورت عدم اجرای این مقررات و نداشتن شرایط لازم نمی توانند به بورس وارد شوند. شرکت ها برای ورود به بورس ، از چند سال قبل خود را آماده می کنند. این آمادگی برای ورود به بازار بورس مقدماتی دارد که در صورت عدم رعایت دستورات لازم ، شرکت ها نمی توانند در بورس تهران پذیرش شده و یا عرضه شوند و از نظر قوانین آن قدر دقیق مورد ارزیابی قرار می گیرند که در آینده مشکلی برای سهامداران خود ایجاد نکنند.

مورد اصلی که تنها مدرک سهامداران در زمان عرضه اولیه و معارفه شرکت ها است، بررسی اساسنامه و صورت های مالی گذشته شان است که خریداران را از بابت مشکلات و استاندارد های حسابداری و مالی آسوده خاطر می کند.

حال پیش می آید برخی از شرکت ها و به طور مشخص داده گستر عصر نوین موسوم به «های وب»، پس از پذیرش و عرضه اولیه توسط سازمان بورس، به یکباره مورد ارزیابی مجدد و تحقیق و تفحص قرار می گیرند!!!! این شرکت در 22شهریور ماه سال گذشته در بورس تهران عرضه اولیه شد و از 29 آذر 96 متوقف شده است که البته بیش از 109درصد از زمان عرضه اولیه تا قبل از توقف نماد بازدهی داشته است.تا به اینجای کار اشکال از سازمان بورس است که باید بیش از این، روی شرکت های مورد پذیرش خود تمرکز نماید.

حالا، مدتی است که نماد شرکت به دلیل ابهامات در صورت های مالی گذشته خود متوقف شده و به گفته نهاد ناظر برای پاره ای از تحقیقات، جامعه حسابداران رسمی برخی ابهامات شرکت را مورد ارزیابی مجدد قرارداده است. این حق نهاد نظارتی بازار سرمایه است که از حسابرس شکایت داشته باشد و به این صورت می تواند از جامعه حسابداران رسمی ایران درخواست تحقیق و تفحص نماید، اما به نظر کمی دیر این اقدام انجام شده چرا که شرکت «های وب» در حال حاضر وارد بورس شده و هزاران سهامدار در این شرکت با خرید سهام گرفتار شده اند.

به هر حال ، برای پذیرش در بورس همیشه صورت های مالی سه سال پایانی شرکت ها بررسی می شود و اگر در آینده ابهامی در حسابرسی آن به وجود بیاید و کسی مدعی تخلف شود؛ در این صورت می توانند پرونده مالی شرکت را بار دیگر بررسی کنند.

داستان مهیج ماجرا از جایی شروع می شود که شرکت «های‌وب»؛ تصمیم به خرید غول اینترنتی ایران یعنی «پارس آنلاین» می گیرد و بهانه برای تحقیق و تفحص به دست سازمان بورس می دهد. پیش از این قرار شده بود «های وب» برای خرید پارس آنلاین ۸۸۲ میلیارد تومان پول بپردازد و برند پارس آنلاین در «های وب» ادغام شود ، اما این که نحوه پرداخت این پول چگونه باشد ؛ نخستین سوال سازمان بورس از شرکت بوده است که به زخم تازه این شرکت عمق بخشید و شاید بتوان گفت، این موضوع باعث شد پای جامعه حسابداران به این ماجرا باز شود و ماجرای ادغام سبب نظر نهاد ناظر بازار سرمایه برای تحقیقات گسترده تر از این شرکت تازه وارد بورسی شد.

در روزهای پایانی سال جامعه حسابداران رسمی ایران نامه محرمانه ای را که در پاسخ به ابهامات سازمان بورس تهیه شده ، بدون انتتشار عمومی و حتی بدون جواب به ناشر به دست سازمان می رساند. تا جایی که ما اطلاع داریم و با توجه به مصاحبه مدیران سازمان بورس، قرار بر این بوده جلسه ای از سوی سازمان با ناشر درمورد نامه محرمانه جامعه حسابداران رسمی برگزار شود.

گزارش بورس24 حاکی از آن است : در شرایط کنونی که همه چیز در ابهام به سر می برد؛ سید ایمان میری مدیر عامل شرکت «های وب» در کانال منتسب به سهامداران از آخرین وضعیت این شرکت و جزئیات نامه جامعه حسابداران سخن گفته است، اظهاراتی که البته مبهم است و از شفاف سازی لازم برای سهامداران بلاتکلیف شرکت برخوردار نیست.

محتوای نامه چیست؟

مالک شرکت داده گستر نوین اعلام کرده در جوابی که جامعه داده است در خصوص نحوه شناسایی درآمد ، نظر سازمان تایید نشده است و البته در مورد نحوه شناسایی درآمد شرکت هم که بر اساس پیشرفت کار بوده است، اظهار نظری نشده است و در عوض گفته شده است که شناسایی درآمد بر اساس دریافتی از کارفرما مطابق استاندارد حسابداری نیست، که به نظر ما درست بوده و جالب اینجاست که ماهم این گونه عمل نکرده ایم.

میری در فضای مجازی اشاره دارد که، در خصوص خرید لایسنس و خدمات نرم افزاری و نحوه شناسایی آن اظهار نظر شده که جامعه هم مانند بورس ابهام دارد و پرونده حسابرس ناقص است و جالب اینجاست که به اطلاعاتی هم که ما داده ایم، اصلا اشاره ای نشده است.

مدیر عامل «های وب» به معاملات با اشخاص وابسته اشاره کرده و می گوید : در خصوص معاملات با اشخاص وابسته، متاسفانه بعضاً اطلاعات اعلامی جامعه صحیح نیست. به طور مثال ذکر شده است که من عضو هیئت مدیره شرکت های پارس آنلاین، شاتل و آسیاتک هستم ؛که اگر بیشتر دقت می شد این اشتباه پیش نمی آمد!!!!!!شرکت های دیگری هم که متعلق به بنده و یا سایر اعضای هیئت مدیره در سال های گذشته بوده و به دلیل ساختار پروانه ها الزاما جدا شده اند ، توسط جامعه مد نظر قرار نگرفته است.

همچنین میری گفته: درخصوص زمین های گرگان قیمت یکی از زمین ها و در رهن بودن آن ها در جواب جامعه غلط بیان شده است و به این که در گزارش هیئت ٣ نفره که در بهمن ماه مجددا زمین‌ها را بر اساس قیمت بهار ٩۶ ارزیابی کردن و قیمت اندکی هم بالاتر کارشناسی شده اشاره شده است. همچنین دلیل در رهن بودن و برای چه منظوری هم ، اشتباه بیان شده است!!!!!

در خصوص حقوق اعضای هیئت مدیره هم به دلیل عدم دقت در ارقام و افراد نتیجه گیری با آنچه در عمل اجرا شده است اختلاف بسیار دارد و بعضاً هم غلط است.

میری می گوید : در خصوص گردش حساب بنده در شرکت و پر گردش بودن آن اظهار نظر شده است که درست است و به دلیل مالکیت مستقیم و غیر مستقیم من در شرکت ها در زمانی که شرکت خصوصی بوده امری عادی است.نحوه گزارش و افشا اطلاعات برای شرکت های خصوصی و بورسی قطعا باید متفاوت باشد. گزارش سال های ٩۴ و ٩۵ در زمان خصوصی بودن شرکت و سهامدار بودن ٣ تا ۵ نفر که تمامشان همزمان با عضویت در هیئت مدیره، سهامدار هم بودند، متفاوت از زمانی است که افراد دیگری سهامدار هستند.

میری می گوید : سازمان برای موضوع اصلی که نحوه شناسایی درآمد است مجددا کتبا از جامعه سوال کرده است و به ما گفته اند که تا زمان مشخص شدن جواب جامعه باید صبر کرد، در عین حال کار حسابرسی صورت های مالی سال قبل را با ٢ نفر از اعضا شروع کنیم.

به گفته مالک و مدیرعامل « های وب» : شرکت طبق روال اول باید شرکت زیرمجموعه که ١٠٠ درصد سهامش بر اساس نظر سازمان به «های وب» منتقل شده است را حسابرسی کند و بعد حساب های خود «های وب» و سپس گزارش تلفیقی را انجام دهد.

طبق استاندارد و نظر حسابرس و رعایت برنامه های زمانبندی قانونی اگر تاخیری اتفاق نیفتد زودتر از اواخر خرداد امکان ارایه گزارش‌های حسابرسی شده نیست.همچنین تغییر رویه حسابداری طبق ماده ٢٣٣ قانون تجارت نیاز به تایید مجمع دارد و شرکت نمی تواند مستقیم در این خصوص تصمیم بگیرد، بنابراین ما ملزم به ارائه صورت های مالی به هر دو روش هستیم.

شرط بازگشایی سهم چیست؟ !

میری می گوید : ما اعلام آمادگی کردیم که تعدیلات مربوط به سال های ٩۴ و ٩۵ که بر اساس شناسایی درآمد در کل مدت قرارداد که رقم ۶۵ میلیارد تومان می‌شود را در سال جاری و از محل طلب بنده از شرکت اعمال کنیم تا سهم بازگشایی شود. اما نظر سازمان بورس این است که حتما باید حساب های سال ٩۶ هم حسابرسی شود. این تغییرات هیچ ضرر و زیانی متوجه سهامداران نخواهد کرد و تنها سود سال های قبل را به سنوات بعد منتقل می کند.از نظر ما کارهای جاری و حسابرسی طبق معمول انجام می شود و تمام تلاشمان را برای تسریع در امور انجام می دهیم. اما این طور که حسابرس به ما اطلاع داده است با وسواس بسیار بیشتری این موضوع در حال رسیدگی است.

همچنین شرکت منتظر اظهار نظر رسمی و ابلاغ نظر بورس خواهد ماند تا بر اساس آن اقدام کنیم چون اطمینان داریم اداره مالیات این نظر را نخواهد پذیرفت و ملاک عمل نیز در رسیدگی به حساب های شرکت نظر اداره مالیات است. بنابراین درخواست کردیم تا قبل از هر تغییری به روشی این اطمینان حاصل شود که این تغییرات با هماهنگی و تایید اداره مالیات باشد.

مدیر عامل «های وب» گفت: این تغییرات از نظر شرکت با توجه به قرارداد جدید قطعا به نفع شرکت است؛ چون باعث می شود به نوعی تامین مالی مناسبی و با هزینه صفر درصد برای شرکت انجام شود و از طرفی در سال های آتی همیشه میزانی از سود که مبالغش دریافت شده و هزینه اش هم پرداخت شده در حساب ها وجود داشته باشد و دغدغه ای برای تحقق آن وجود نداشته باشد.

میری در پایان اظهارات تلگرامی خود این سوال را مطرح کرده که اگر روش شناسایی درآمد در این قراردادها به این میزان روشن بود آیا خود سازمان و جامعه به ۴ ماه زمان نیاز داشتند تا نظر بدهند؟ دقیقا بر اساس نظر دولت که متولی رسیدگی به شرکت های خصوصی آن اداره مالیات بوده، اقدام کرده ایم و هیچ روشی به غیر از این راه در سال ٩۴ برای شرکت وجود نداشته است.

شایان ذکر است ، گرچه اظهارت تلگرامی مدیرعامل «های وب» سرانجام بازگشایی نماد را مشخص نکرده ، لکن نخستین اظهار نظر با جزئیات دقیق تری است که پس از نامه محرمانه جامعه حسابداران رسمی درباره این شرکت ، رسانه ای می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24