Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کلا از برجام خارج می شود؟ فقط تعلیق تحریم ها را امضا نمی کند... بورس چه می شود؟ یک خبره بازارهای مالی : سقوط وحشتناکی نخواهیم داشت ؛ قطعا...

فرض کنیم امروز ٢٢ اردیبهشت است / دکتر ترامپ چه خوابی برای ایران دیده...؟ بورس را چه می شود؟

بورس24 : « فرض کنید امروز بیست و دوم اردیبهشت ماه سال 1397 برابر با دوازدهم ماه می میلادی است» روزی که قرار است آمریکا به همراه رئیس جمهوری وقت خود تصمیم مهمی را برای ایران رقم بزنند.تصمیمی که تا سال ها می تواند وضعیت کلی کشور را دستخوش تلاطم کند یا شاید واکنشی را از سوی دکتر ترامپ شاهد باشیم که به جای جهت گیری منفی بازارها شرایط با امیدواری بیشتری دنبال شود.

به هر حال همانطور که شاهد هستیم وضعیت بازار سرمایه با افت شاخص ، وضعیت دلار با رشد حبابی و رشد عجیب سکه و طلا وخامت حال اقتصاد نشان می دهد ، اما این که آینده این زخم چگونه سر باز می کند ، دست کم تا یک ماه دیگر زمان لازم است.

بهزاد گلکار مدیر عامل شرکت گروه مالی بین المللی رها و خبره بازار سرمایه در مورد این که با فرض این که امروز 22 اردیبهشت است و احتمالا آقای ترامپ طبق وعده بخواهند از برجام خارج بشوند ، چه اتفاقی برای بازار های مالی و سرمایه گذاری ما خواهد افتاد؟ به خبرنگار بورس24 گفت: این که پس از برجام عاقبت بازار ارز ،سرمایه و تبعات بعد از آن چیست؟ کاملا مشخص است. آمریکا از برجام که خارج نمی شود بلکه تعلیق تحریم را دیگر اجرا و امضا نمی کند.به هر حال این موضوع شوک مقطعی به بازار وارد می کند و ممکن است از روزهای قبل خیلی از سهامداران به فکر فروش سهم باشند.

به گفته وی ، در همین راستا شوکی هم به بازار ارز وارد می شود. البته همانطور که اشاره شد؛ شوک مقطعی و منفی وارد می شود و در دوره کوتاه مدتی تا چند روز یا هفته ها بعد از این موضوع، یک حباب به وجود خواهد آمد.

وی گفت: برنامه بانک مرکزی به عنوان یک مقام تصمیم گیرنده و سیاست گذار برای ارز و سکه ، حفظ نرخ موجود است.

گلکار گفت: به شخصه فکر می کنم فعالان در بازار های مختلف از قبل از سال ، نسبت به تعیین تکلیف داریی هایشان در حال تصمیم گیری هستند.

ارز خریدن هم حدی دارد...

این خبره بازار سرمایه گفت : به نظر هر کسی نسبت به دارایی که دارد ممکن است، ارز هم خریداری نماید ولی خرید ارز تا 25 یا 30 درصد سبد سرمایه خوب است و مازاد آن ریسک های خاص خودش را دارد.

به گفته وی، به هر حال در صورت عدم تعلیق تحریم ها بازار بورس سقوط نمی کند بلکه بازار منفی خواهد شد ، شاید تا چندین روز پیاپی و بالعکس در بازار ارز و سکه یک رشد حبابی خواهند داشت.

او در پاسخ به این سوال که صاحبان سرمایه سرمایه های خود را از کشور خارج کرده اند یا تبدیل به سرمایه دیگری شده است؟ گفت: فعالان و سرمایه گذارانی که در بازار بودند و می توانستند سرمایه های خود را تبدیل به سهام و اوراق با بهره نمایند وارد سپرده بانکی بدون ریسک کرده اند و البته تردیدی نیست بخش زیادی از سرمایه وارد بازار سکه ، ارز و مسکن شده است.

خروج از برجام؛ بی مفهوم ...

گلکار گفت: خروج از برجام برای هرکدام از اعضا مفهومی ندارد. آمریکا می تواند تعلیق تحریم ها را امضا نکند ولی خروج از برجام ممکن نیست! درست است که بانک ها و شرکت های بین المللی با طرف ایرانی کار نمی کنند ولی مفهوم امضا نکردن تعلیق تحریم ها به معنی برگشت تحریم ها نیست.

وی ادامه داد: با عدم اجرای درست برجام ، این توافق نامه وارد یک سیکل دیگری می شود و برای بررسی به کمیسون مربوطه ارجاع داده می شود. این که کمیسون چه زمانی تشکیل بشود ، خود نیاز به پروسه 6 تا یک ساله دارد.

وی تاکید کرد : این که آمریکا ادامه تعلیق تحریم ها را امضا نکند شوکی به وارد بازارهای مالی به خصوص بورس تحمیل خواهد کرد ، اما توجه به این نکته ضروری است که نه قبل و نه بعد از اجرای برجام هیچ زمانی بانک های خارجی با ایران همکاری نکرده اند ، در حالی که این مهمترین منفعتی بود که ایران می توانست از محل اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام ببرد که هرگز از آن برخودار نشد.پس بنابراین تاثیر این رخداد و عدم تعلیق تحریم ها قابل اعتناست اما وحشتناک نیست.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24