Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس کالا در زمینه حجم معاملات سال گذشته یک رکورد تاریخی زد رییس سازمان بورس در سخنانی با اشاره به اینکه موافق با کاهش هزینه کارگزاری ها هستم و باید این موارد آنالیز و بررسی شود، در ادامه سخنان خود گفت: اینکه چرا عده ای تمایل به بازار گردانی ندارند، جای تعجب دارد، چرا که با این کار مالیات نمی دهند و...

شاپور محمدی: موافق کاهش هزینه کارگزاری ها هستم / در تعجبم، چرا عده ای تمایلی به بازار گردانی ندارند

بورس24 : موافق با کاهش هزینه کارگزاری ها هستیمو باید این موارد آنالیز و بررسی شود. اینکه چرا عده ای تمایل به بازار گردانی ندارند، جای تعجب دارد، چرا که با این کار مالیات نمی دهند و کارمزد پرداخت نمی کنند. به نظر می رسد اصلاح برخی قوائد اضافی لازم است و با نرخی باید فعالیت کنیم که اقتصادی باشد. 

به گزارش خبرنگار بورس24 ، شاپور محمدی ضمن بیان این مطلب در ادامه جلسه پرسش و پاسخ با فعالان بازار سرمایه در مراسم دیدار نوروزی اعضای کانون کارگزاراندر مورد سوال فردین آقابزرگی در مورد موضوع صندوق ها و دریافت مجوز از بانک مرکزی گفت: ما تلاش زیادی در این زمینه انجام داده ایم، بانک مرکزی معتقد بود با نرخ صندوق هانرخ سود بانک ها منحرف می شود.

وی ادامه داد: با تلاش فراوانی در پایان به این نتیجه رسیدیم که اگر بانک ها بخواهند صندوقی بزنند، باید از بانک مرکزی مجوز دریافت کنند.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوال عباسعلی حقانی نسب مدیر عامل سبد گردانی هدف در مورد تاییدیه تمکین مالی شرکت ها گفت: در برخی از کشور ها این بررسی تمکین مالی انجام نمی شود ولی در ایران به دلیل اینکه اموالدولتی فروخته می شود و ممکن است، در یک معامله 100 میلیارد تومانی طرفخریدار، معامله را فسخ کند، باید این تمکین مالی انجام شود؛چرا که این معاملات عمده بر روی قیمت تابلو اثرگذار است.

محمدی در پاسخ به این سوال که چرا در مورد متخلفین اسامی اعلام نمی شود؟ گفت: ممکن است، یک کارگزار یا شخص سرمایه گذاری فقط یک بار تخلفی مرتکب شده باشد، نمی توان با افشای برخی اسامی آبروی اشخاص را برد. مگر اینکهسابقه افراد متخلف در جرائم زیاد باشند. که باید این موضوع بررسی گردد.

شاپور محمدی در دیدار نوروزی امروز در جمع فعالان بازار گفت:حجم معاملات را در سال 95 حدود 195 هزار میلیارد تومان بوده و این رقم در سال 96 به 247 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین بازده بورس تهران و فرابورس ایران حدود 25 درصد استو به اعتقاد من این رقم، رقممناسبی است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در بورس کالا نیز شاهد رشد خوب معاملات گندم و افزایش حجم قراردادهای آتی بوده ایم، تصریح کرد: حجم معالات بورس کالا در سال گذشته به ۱۱۷هزار میلیارد تومان رسید که یک رکورد تاریخی به شمار می رود.

به گفته او شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز امسال اولین مجمع الکترونیکی را برگزار خواهد کرد. محمدی ادامه داد: در سال های گذشته کارهای مهمی انجام گرفت؛ از جمله بهره برداری از سامانه معاملات که به روز رسانی شده است.

وی تاکید کرد: با تلاش مدیریت فناوری، امکانات این سامانه هم به لحاظ عملکردی و هم به لحاظ پایداری سیستم از آنچه پیش بینی شد، فراتر رفت. ضمن اینکه میزان باگ های سیستم نیز کمتر از حد انتظار بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه، سامانه جدید نظارت موسوم به سامانه اسمارت، کدال 360 درجه و سامانه اطلاع رسانی تکالیف ناشران بورسی را از دیگر سامانه های ایجاد شده در سال گذشته ذکر کرد.

وی افزود: سال گذشته بهره برداری اولیه از سامانه معاملات آغاز شد و امسال نیز قرار است، سامانه فرابورس به بهره برداری برسد. امسال هم در راستای حمایت از شرکت های داخلی، سامانه معاملاتی جدید را به کمک دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان داخلی عملیاتی خواهیم کرد.

او گفت: حد اعتباری موضوع دیگری بود که بخش عمده کار آن در سال 96 انجام شد. علاوه بر این،دستورالعمل توقف و بازگشایی که کانون ها در آن همکاری بسیار خوبی کردند اصلاح شد و توقف های بلند مدت نیز بسیار کاهش یافت.

محمدی در مورد بازگشایی نماد بانک ها گفت: این موضوع از تعهدات اولیه ما بود که خوشبختانه محقق شد و هم اکنون اکثر نمادهای بانکی به جز یکی دو مورد باز هستند که بازگشایی مابقی نمادها نیز در سال جدید پیگیری خواهد شد.

به گفته او تمام این نتایج اثربخش، حاصل زحمات بی دریغ همه فعالان بازار و حاصل یک هماهنگی بین تمام نهادهای بازارسرمایه از جمله کارگزاران، تامین سرمایه ها، شرکت های سرمایه گذاری، سبد گردان ها، مشاورها، داده پردازی و شرکت های تحلیل گر بوده است؛ ضمن اینکه از نقش بسیار موثر رسانه ها در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درست و سریع نباید غافل بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به فهرستی از برنامه های این نهاد ناظر در سال 97 که در جلسه 11 بهمن 96 در هیات مدیره سازمان مطرح شده بود، اشاره کرد. عملیاتی کردن حساب معاملاتی کارگزاران، اصلاح و یکسان سازی اساسنامه صندوق های سرمایه گذاری، اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری، تدوین برنامه جامع پیش گیری از تخلفات، تدوین دستورالعمل صندوق املاک و مستغلات، بازنگری در آیین نامه انضباطی و یکسان سازی دستورالعمل ثبت های حسابداری کارگزاران، رسیدگی به موارد مهمی همچون دامنه نوسان و حجم مبنا، تدوین دستورالعمل قراردادهای آتی و اختیار معاملهروی سبد سهام و تدوین دستورالعمل فروش استقراضی از جمله این برنامه های اعلام شده توسط رییس سازمان بورس بود.

محمدی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در هفته آینده، از شرکت های کارگزاری خواست که با جدیت تمام در این نمایشگاه حضور داشته باشند و آن را به عنوان تضمین سال های آینده در نظر بگیرند. 

وی تاکید کرد: چرا که برگزاری این گونه نمایشگاه ها را نمی توان هزینه تلقی کرد. نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، محل مناسبی برای مشتری یابی و جذب سرمایه گذاران خارجی است و نتایج مثبت آن علاوه بر سال جاری در سال های آتی نیز خود را نشان خواهد داد.   

دبیر کل کانون کارگزاران نیز در این نشست گفت: عملکرد کانون در سالی که گذشت مثال زدنی بوده و همکاری خوبی بین سازمان و کانون شاهد بوده ایم.  

روح‌ الله میرصانعی گفت: مسئولیت کانون انتقال دغدغه‌ های کانون و و سازمان و همچنین، پیدا کردن راه‌ حل برای آنهاست که در سال گذشته کانون و سازمان همکاری خوبی در این حوزه داشتند و امیدواریم در سال جدید این مسیر بهبود یابد.

وی افزود: کاهش زمان تسویه معاملات، همکاری و مشارکت سازنده کانون در رسیدگی به شکایات، بررسی تخلفات در کمیته انضباطی کانون، استعلام صلاحیت مدیران عامل اجرایی کارگزاران از کانون، اصلاح دستورالعمل صندوق تضمین وتسویه، اصلاح فرایند سازش کانون، تشکیل کمیته کاهش ریسک بازار، اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری، اعطای مهلت افزایش سرمایه‌ گذاری، ساختمان جدید برای کانون از جمله برنامه‌ های سال 96 کانون بود. 

دبیر کل کانون کارگزاران در خصوص برنامه‌ های سال 97 نیز گفت: مالیات بر ارزش افزوده تسهیلات اعطایی، عوارض کسب و پیشه، افزایش سرمایه شرکت های کارگزاری را در دستور کار داریم.  

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24