Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امسال سال پر رونق معاملات در این بورس است سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی در سخنانی به تشریح اقدامات صورت گرفته در سال ۹۶ در این بورس به تفکیک بازارها پرداخت و گفت...

مدیر عامل بورس انرژی: قراردادهای بلند مدت فرآورده‌ های نفتی در بورس انرژی عملیاتی می شود

بورس24 : سید علی حسینی با اشاره به آخرین وضعیت بازار معاملات برق در بورس انرژی گفت: بازار برق نیز با داشتن سهم ۴ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریالی، ضمن پوشش ارزش ریالی معاملات نسبت به سال گذشته، از نظر حجم معاملات شاهد رشد ۲ درصدی بوده است. 

به گفته وی در بازار اوراق سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال و بیشتر نیز ۲۵ هزار و ۳۱۴میلیارد ریال اوراق بهادار مبتنی بر کالا مورد معامله قرار گرفت که نشان دهنده رشد ۶۹ درصدی ارزش و ۴۰ درصدی در تعداد قراردادها نسبت به سال ۹۵ است. 

بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله نیز به عنوان یک بازار جدید با انجام معاملات صندوق پروژه، سهم یک هزار و ۵۴۸ میلیارد ریالی از کل ارزش معاملات را در سال گذشته به خود اختصاص داد.

مدیر عامل بورس انرژی در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در سال ۹۶ در این بورس به تفکیک بازارها پرداخت و گفت: بازار فراورده‌ های هیدروکربوری در سال ۹۶ رشد قابل توجهی را در ارزش و حجم معاملات تجربه کرد که این مهم حاصل افزایش حجم عرضه‌ ها در این بازار و استقبال خوب خریداران از این بازار بوده است، به نحوی که در سال ۹۶ علاوه بر عرضه‌ های مستمر کالاهای گذشته، در بخش داخلی ۱۸ کالا و در بخش بین الملل ۱۶ کالا جدید برای نخستین بار مورد عرضه قرار گرفتند.

وی افزود: در سال ۹۶ چهار کالای نفتا، میعانات گازی، گاز مایع و گازوئیل به ترتیب با اختصاص سهم ۴۰، ۱۰، ۴ و ۲ درصدی از کل ارزش معاملات در بازار فراورده‌ های هیدروکربوری بیشترین ارزش معامله را نسبت به سایر کالاها در این بازار به ثبت رساندند.

حسینی افزود: در سال ۹۶بازار برق بورس انرژی نیز شاهد راه‌اندازی بازارهای جدید برای مصرف‌ کنندگان بالای پنج مگاوات بود که با تلاش‌های انجام پذیرفته ۱۸ مصرف‌ کننده بزرگ برق و ۱۷ نیروگاه در این بازار مشارکت کردند. 

به گفته این مقام مسئول در سال ۹۶، زمان ویژه‌ ای برای طراحی بازارهای جدید و ایجاد زیر ساخت‌ های لازم در زمینه معاملات مصرف‌ کنندگان بزرگ در تابلوی برق بازار فیزیکی و بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد مصرف کنندگان بزرگ بالای ۵ مگاوات صرف شد.

همچنین با اصلاح مشخصات قرارداد بازار عمده‌ فروشی برق در این بازار نیز تغییراتی انجام پذیرفت که امید می‌ رود در سال ۹۷ با حمایت وزارت نیرو شاهد رشد و رونق بیشتر بازار برق در بورس انرژی باشیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ بازار مصرف‌ کنندگان بزرگ برق در مجموع شاهد معامله ۷۵۰ میلیون مگاوات ساعت برق به ارزش ۳۲۴ میلیارد ریال بود. ارزش معاملات در بازار عمده فروشی برق نیز در سال ۹۶ معادل با سه هزار و ۷۹۴ میلیارد ریال بوده است.

او گفت: همچنین در سال گذشته تعداد نیروگاه‌ های دارای قابلیت عرضه در بورس انرژی از ۴۳ نیروگاه به ۴۷ نیروگاه رسید و تعداد شرکت‌ های خرده‌ فروشی دارای کد معاملاتی نیز به ۱۴ شرکت بالغ شد.

مدیر عامل بورس انرژی از معاملات بازار اوراق سلف موازی نیز سخن گفت و افزود: اوراق سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر نیز در سال ۹۶ با توجه به نیاز به تأمین منابع مالی به منظور پیش برد طرح‌ های حوزه انرژی و همچنین مزیت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه با رشد ۱۱۷ درصدی شاهد تأمین مالی ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از طریق این اوراق به وسیله چهار شرکت در بورس انرژی بودیم.

به گفته وی، در حوزه فراورده‌ های هیدروکربوری به ترتیب وزارت امور اقتصاد و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام به ارزش ۵۰۰۰ میلیارد ریال و پتروشیمی بندر امام با انتشار اوراق با دارایی پایه گاز مایع به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد ریال تأمین مالی نمودند.

در حوزه برق نیز دو شرکت گروه مپنا و آرین ماهتاب گستر به ترتیب با انتشار ۴۰۰۰ و ۴۰۰ میلیارد ریال اوراق اقدام به تأمین مالی نمودند که معاملات ثانویه اوراق مذکور در مجموع به ارزشی در حدود ۱۱ هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال بالغ شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال ۹۶، بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله نیز به عنوان یک بازار جدید در بورس انرژی فعالیت خود را با پذیره نویسی گواهی‌ های سرمایه‌ گذاری صندوق پروژه آرمان پرند مپنا به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد ریال آغاز کرد، افزود: معاملات ثانویه گواهی‌ های سرمایه‌ گذاری در این بازار نیز ارزشی بالغ بر ۵۴۸ میلیارد را در سال ۹۶ به ثبت رساند.

به گفته وی در حال حاضر نیز اوراق گواهی ظرفیت به عنوان دومین ابزار قابل معامله در این بازار در حال طی نمودن فرایندهای لازم به منظور پذیرش و اغاز معاملات می‌ باشد.

مدیر عامل بورس انرژی در ادامه اظهار داشت: در سال ۹۶ در حوزه پذیرش نیز شاهد رشد تعداد کالاهای پذیرش شده در بورس انرژی بودیم به نحوی که از ۲۱۵ کالا پذیرش شده از آغاز فعالیت بورس تا پایان سال ۹۶، تعداد ۵۱ کالا در سال ۹۶ پذیرش شده است که نشان دهنده رشد ۲۱۸ درصدی نسبت به سال ۹۵ می‌ باشد.

حسینی سپس با اشاره به پتانسیل‌ های موجود در کشور و ظرفیت‌ های موجود در قوانین بالادستی یادآور شد: به طور خاص بند «ح» ماده ۴ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه بازار سرمایه با تاکید بر طراحی و مهندسی ابزارهای مالی و کالایی، توسعه بازار انرژی و عرضه نفت خام و فراورده‌ های نفتی در بورس انرژی، ‌اصلاح نهادی حاکمیت شرکتی برای شرکت‌ های عام و نهادهای مالی و بخش ۴ بند "الف" ماده ۴۴ این قانون مبنی بر تعیین قیمت خرید برق با توجه به ساز و کار بازار در بورس که صراحتاً در آن‌ ها به استفاده از ظرفیت‌ های بورس انرژی در حوزه مبادلات انرژی اشاره شده امید می‌ رود، در سال جاری با مشارکت وزارت‌ خانه‌ ها و سایر نهادهای ذیربط در حوزه انرژی شاهد رشد و رونق هرچه بیشتر این بورس و شکوفایی اقتصاد حوزه انرژی در کشور باشیم.

مدیر عامل بورس انرژی در ادامه به تشریح برنامه‌ های این بورس در سال ۹۷ پرداخت و اعلام کرد: در سال جاری علاوه بر توسعه و تعمیق بازارهای موجود برنامه‌ هایی از قبیل تقویت تأمین مالی صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و برق، راه‌اندازی بازار ابزارهای جدید از جمله گواهی ظرفیت و اوراق صرفه‌ جویی انرژی، پذیرش سایر فرآورده‌ های پالایشگاهی، تقویت رینگ صادراتی و استفاده از قراردادهای بلند مدت برای فروش فرآورده های نفتی در دستور کار این بورس قرار دارد.

وی در پایان اعلام کرد: آمار معاملات بورس انرژی در ۱۸ روز نخست سال جدید نیز امید بخش سالی پررونق در معاملات این بورس است، به گونه‌ ای که معاملات با ثبت ارزشی بالغ بر ۱۷۰۷ میلیارد ریال رشد ۵۲ درصدی نسبت به ۱۸ روز نخست سال ۹۶ را نشان می‌ دهد.

منبع: ایبِنا  

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24