Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف: سکه ١۵٠ هزار تومان حباب دارد اما خود «گرم طلا» هیچ حبابی ندارد.شاید خرید طلا بهترین گزینه در شرایط کنونی باشد ؛ شاید...

کشتی آرای در گفت و گو با بورس ٢۴ : مردم نه سکه بخرند و نه بفروشند ؛ بهتر است همه نظاره گر باشیم!

بورس24 : سکه و دلار سلبریتی های بازار این روزها که دائم در حال رکورد زدن هستند عروسان هزار دامادی هستند که به عقد هیچ کس نیز در نمی آیند!!این دو کم یاب دوست داشتنی رکوردداران رشد قیمت هستند، دولت در خبرها به برنامه های کاهش نرخ اشاره می کند اما در عمل شاهد آنیم که آتش زیر خاکستر است که هر روز داغ و داغ تر می شود.

در گذشته نه چندان دور دلار دو نرخ داشت ؛ آزاد و مبادله ای. اما این روزها نرخ دلار علاوه بر آزاد و مبادله ای نرخ ها و بازار های دیگری هم دارد اگر کمی به عقب برگردیم فقط دلار «سبزه» بود و «افشار» ؛ این روزها «سبزه» ، «افشار» ، «هرات» و «سلیمانیه» هست و نرخ ارز «مسافرتی» ، «فردایی» ، «صرافی» ، «بانکی» ، «پتروشیمی» و الخ... هم داریم.

نرخ های 3800 تومانی ، 4900 تومانی و 5200 تومانی یکی پس از دیگری در تابلو ها دیده می شود تا دولت خواست تمام سلائق را اجابت کرده باشد!!

سکه هم در این آشفته بازار دلار برای آن که کم نیاورد و چون دید هر چه قیمت بالاتر رود خواهان آن بیشتر می شود از قافله جا نماند تا حسرت چند نرخی بودن به دلش نماند ، در این بین فضای مجازی و خبرگزاری ها گوشه چشمی نیز به سکه داشتند و گفتند سکه چند نرخی شده.. .

تغییرات قیمت طلا که با بازارهای جهانی حرکت می کند در روز اول هفته و تعطیلات بازارهای جهانی حسابی خودی نشان داد تا حدی که تابلوی معاملات بازار آتی از فروشنده خالی شد و خریداران در صف نشستند ، قرارداد آتی تحویل دی ماه دو میلیون و 23 هزار و 500 تومان خواهان داشت و نزدیکترین سررسید یعنی اردیبهشت ماه یک میلیون و 868 هزار و 500 تومان بود، این ها یعنی بازار انتظار رشد قیمت سکه تا 2 میلیون تومان را دارد و روی این قیمت ها حساب باز کرده است.

حتی کارگشائی امروز شنبه 1789000تومان سکه را حراج زد و برنامه دارد تا آخر هفته هر روز سکه حراج کند.

محمد کشتی آرای رئیس سابق اتحادیه کشوری طلا و جواهر اتاق اصناف در این مورد که سکه چند نرخی است یا خیر ؟ این طور به بورس24 پاسخ داد: سکه در کشور بازارهای متفاوتی دارد و کسانی که در این بازار فعال هستند و حرفه ای اقدام به خرید و فروش می کنند و با اصطلاحات مختلف این بازار آشنا هستند ، در گذشته هم سکه فردایی، آتی و ... بود اما جدیدا با توجه به هیجانات وارد شده به بازار سکه برخی از رسانه ها اعلام کردند سکه چند نرخی شده است. اما در حال حاضر سکه برای مصرف کننده یک نرخ بیشتر ندارد که در سایت ها و مراکز خرید و فروش سکه روی تابلو ها وجود دارد.

وی ادامه داد: نرخ های «آتی» ، «فردایی» و ... مربوط به سایرین است امروز شنبه سکه در محدوده یک میلیون و 780 هزار تومان است و مصرف کننده با این نرخ می تواند سکه بخرد . اما افرادی که حرفه ای در بازار حضور دارند و مبادلات سکه را انجام می دهند ، شاید با چند هزار تومان بالا تر سکه را به مشتریان مصرف کننده ارائه دهند. این شرایط در گذشته هم بوده است و سکه چند نرخی نیست.

کشتی آرای افزود: در حال حاضر سکه حدود 150 هزار تومان حباب دارد و هیجانات و التهابات منجر می شود که طرف خرید سکه سنگین شود.در حال حاضر چند عامل باعث این اتفاقات است یکی افزایش قیمت ناشی از ارز، نیاز واقعی بازار که با توجه به مناسبت های پیش رو قدری افزایشی است اما بخشی از نیاز هم هیجانات بازار است که به هر حال برای فروکش کردن التهابات باید تامین شود.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت:قیمت سکه امروز به دلیل رشد قیمت ارز افزایشی شد ، در صورتی که قیمت اونس تغییر خاصی نداشته است اما قیمت ارز مدتی است روند افزایشی دارد که منجر می شود قیمت سکه هم رشد کند.

کشتی آرای گفت: از امروز شنبه شاهد افزایش تقاضا برای سکه هستیم و این افزایش تقاضا چه در خصوص قیمت ارز و چه در خصوص قیمت سکه با توجه به عرضه محدود با افزایش مواجه می شود و زمانی که طرف عرضه و تقاضا تناسب نداشته باشد ، شاهد افزایش نرخ هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت طلا به هیچ عنوان حباب ندارد و قیمت یک گرم طلا در محدوده 160 هزار تومانی است و حبابی ندارد و شاید گزینه مناسب سرمایه گذاری خود طلا باشد. اما سکه با توجه به افزایش تقاضا رشد قیمت دارد، سکه بر اساس قیمت پایه بازار عرضه می شود و نیاز مناطق مختلف ایران به سکه از تهران تامین می شود و حراج در تهران است و تمام تقاضا به بازار تهران حرکت می کند. این امر هم یکی دیگر از عواملی است که منجر به رشد قیمت شده است.

وی در پایان گفت: در بازار هیجانی طبیعتا شاهد قیمت کاذب هستیم و در حال حاضر با توجه به هیجانات موجود یک نیاز کاذب نیز ایجاد شده است و معمولا اقتصاد دان ها به این امر اشاره دارند که در بازار این چنینی نه بخرید و نه بفروشبد و فقط نظاره گر بازار باشید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24